שתף קטע נבחר

הערב: מעבר מרהיב של תחנת החלל מעל ישראל

מעט לפני השעה 19:00 תחלוף תחנת החלל הבינלאומית מעל ישראל, בדיוק ביום שבו מציינים את יום השוויון הסתווי. אז איך ניתן לצפות בתחנה? כל הפרטים

הביטו לשמיים: הערב (יום א') בסביבות השעה 19:00 תחלוף תחנת החלל הבינלאומית מעל ישראל וזו ההזדמנות שלנו לומר שלום למבנה המלאכותי הגדול ביותר בחלל ולאסטרונאוטים שגרים בו ומרחפים כ-400 קילומטרים מעלינו. אין צורך במשקפת או בטלסקופ והתחנה נראית כנקודת אור בהירה מאוד החולפת במהירות בשמים.

 

תחנת החלל הבינלאומית (צילום: נאס
תחנת החלל הבינלאומית(צילום: נאס"א)

 

תחנת החלל הבינלאומית מקיפה את כדור הארץ בכל 90 דקות וגודלה כגודל מגרש כדורגל (בעיקר בשל הפאנלים הסולריים שלה). אמנם מעבר של תחנת החלל מעל ישראל אינו נדיר. למעשה בימים האחרונים ניתן היה לראותה כמעט בכל ערב לאחר שקיעת החמה, אך הערב מדובר באחד המעברים הטובים ביותר מבחינת הצפייה בה והארוך ביותר האפשרי - כמעט 10 דקות מהאופק אל האופק.

 

המעבר של תחנת החלל יתחיל מכיוון דרום מערב בשעה 18:57, כשהיא תחלוף מדרום לכוכב הלכת נוגה, ובהמשך מי שיצפה במעבר מדרום הארץ יוכל להבחין בכיסוי לאורך חלקיק שנייה של כוכב הלכת צדק (ממרכז ומצפון הארץ היא תעבור בסמוך לצדק). משם היא תמשיך לכיוון קבוצת הכוכבים נושא הנחש, תעבור סמוך לכוכב וגה בשיא גובהה בשמיים ב-19:03 - אז היא גם תהיה בנקודה הקרובה לישראל ומשם תתחיל לרדת עד שתעלם בצפון מזרח ב-19:06.

 

יש לציין, כי בכל לילה ניתן להבחין ממקומות חשוכים בלא מעט לוויינים, בהם טלסקופ החלל האבל ותחנת החלל - החוצים את השמיים. הצפיה בהם אפשרית או בשעות הראשונות של הערב או לפנות בוקר (עד שעתיים אחרי השקיעה או משעתיים לפני הזריחה). זאת משום שלגופים אלו אין אור משל עצמם והם מחזירים אל כדור הארץ את אור השמש שמגיע אליהם בגובה מאות קילומטרים, גם אחרי שאצלנו השמש כבר שקעה או טרם זריחתה.

 

 

מה רואים? תחנת החלל תיראה כנקודה צהבהבה ובהירה שנעה במהירות בשמיים (8 קילומטרים בשנייה).

 

התחנה היא המושבה האנושית הרחוקה ביותר מכדור הארץ לעת עתה ובתחנה שוהים כעת שישה אסטרונאוטים. שלושה של סוכנות החלל האמריקנית, שני קוסמונאוטים רוסים ואסטרונאוט גרמני.

 

יום השוויון הסתווי

היום גם מציינים את יום השוויון הסתווי. יום השוויון בישראל ב-23 בספטמבר הוא היום שבו השמש זורחת בדיוק במזרח ושוקעת בדיוק במערב. אמנם השמש בכל יום זורחת במזרח ושוקעת במערב, אך בשיא הקיץ הזריחה תהיה בצפון מזרח והשקיעה בצפון מערב ולכן השמש תשהה יותר זמן בשמיים והיום יהיה ארוך יותר, ובשיא החורף השמש זורחת בדרום מזרח ושוקעת בדרום מערב ולכן היום יהיה קצר יותר מהלילה. זאת משום נטיית כדור הארץ סביב צירו ביחס לשמש.

 

אך חשוב לדעת כי למעשה אין יום שוויון אלא נקודת שוויון. התפיסה המקובלת היא שאורך היום והלילה שווה, אך הדבר אינו נכון. השוויון הוא הנקודה בין שתי נקודות במסלול כדור הארץ סביב השמש, שבמקרה שכדור הארץ היה עומד שם ומסתובב רק סביב צירו, היום והלילה היו שווים, אולם כדור הארץ לא נח לרגע ובמהלך היום עובר את נקודת השוויון וממשיך במסלול סביב השמש (ובכך היום ממשיך להתארך או להתקצר) ולכן גם ביום השוויון, אורך היום והלילה לעולם לא יהיה זהה בדיוק.

 

נקודת השוויון בחודש מרץ מתרחשת בדרך כלל בין היום ה-20 ליום ה-21 בחודש, ונקודת השוויון בחודש ספטמבר בין היום ה-22 ליום ה-23 בחודש. התאריכים משתנים משום שהשנה הטרופית אינה מורכבת ממספר ימים שלם, לכן המועד בו מתרחשות נקודות השוויון אינו מחלק את השנה באופן שווה. זאת משום שמסלול כדור הארץ הוא אליפטי.

 

מידע נוסף על מעברי תחנת החלל, כוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק שירת הכוכבים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
תחנת החלל הבינלאומית
צילום: נאס"א
מומלצים