שתף קטע נבחר

"חוקרים פרטיים": מהטבע של הכפר לעולם החלבונים

ההשראה לאהוב את הכימיה בטירוף לא הגיעה מסרטי מדע בדיוני או דמות מפתח בחיי, וגם לא מבית הספר! האהבה הראשונה נולדה מהדברים שחוויתי כששיחקתי בחיק הטבע ומהתופעות שראיתי בסביבה, דוגמת הצבעים של סלעי ההר, שמקיף חלק מהכפר שלי, ושהיוו מקום מסתור במשחקי הילדות

 

מודל תלת מימד של חלבון היוביקוויטין, אחד מתוך מגוון חלבונים המיוצרים במעבדה באופן כימי ()
מודל תלת מימד של חלבון היוביקוויטין, אחד מתוך מגוון חלבונים המיוצרים במעבדה באופן כימי

 

לא בגיל 14 ואפילו לא בגיל 30, חלמתי שאהיה פרופסור. אך בין לבין, החלומות השתנו. הבנתי מהר שהחלום להיות שחקן כדורגל מהשורה הראשונה לא יתממש והאהבה לכימיה התחילה לתפוס מקום רב. ההשראה לאהוב את הכימיה בטירוף לא הגיעה מסרטי מדע בדיוני או דמות מפתח בחיי, וגם לא מבית הספר! האהבה הראשונה נולדה מהדברים שחוויתי כששיחקתי בחיק הטבע ומהתופעות שראיתי בסביבה, דוגמת הצבעים של סלעי ההר, שמקיף חלק מהכפר שלי, ושהיוו מקום מסתור במשחקי הילדות. שלושים שנה כמעט חלפו מאז המפגש הראשון שלי עם המורה לכימיה בתיכון שבכפר אשר ידעה לטפח את אהבתי לתחום. אך מה שמדהים שההתלהבות שלי מכימיה עדיין הולכת ומתעצמת וכך אני מאמין יהיה גם בשלושים השנים הבאות.

 

חוקרים פרטיים - לכתבות הקודמות

 

פרופ' אשרף בריק ()
פרופ' אשרף בריק

 

הקריירה האקדמית שלי מתמקדת בהבנת עולם החלבונים. אותן מולקולת שעושות תפקידים כל כך חיוניים בכל מערכות החי. כך למשל החלבונים עושים תפקידים מכאניים בעבודת השריר ומבניים ברקמות הגוף, החלבונים מזרזים תגובות כימיות (כי אנזימים גם הם חלבונים), יש להם תפקידים הורמונליים, כמו ויסות רמת הסוכר בדם, ועוד אינספור תפקידים. המבנה הכימי שלהם כה יפה. הוא תמיד מורכב מקומבינציות שונות של 20 חומצות אמיניות, שמתחברות בשרשראות בסדר ובאורכים שונים. הסדר הזה מכתיב את המבנה התלת מימדי המדהים שלהם, וגם את דרך פעולתם.

 

ההבנה של עולם החלבונים משליך על ההבנה איך אנחנו, בני האדם ויצורים אחרים מתפקדים ברמה המולקולרית. ההבנה הזו מאפשרת לנו לפענח איך מחלות נוצרות ולפתח דרכי טיפול. לרוב, המחקר הזה הוא נחלת הביולוגים, אבל אני כימאי. במעבדתי בפקולטה לכימיה בטכניון אנו מפתחים שיטות כימיות על מנת לייצר את חלבונים שונים מאבני היסוד הבסיסיות שלהם. אנחנו יכולים לשלוט בבניית החלבונים אפילו ברמה האטומית. הכוח של השיטה מאפשר אפילו בניית חלבונים שלא ניתן לקבל בדרך אחרת. זה מאפשר מתן תשובות על שאלות בסיסיות בקשר לתפקידם בתא, ועוזר לנו להבין קשרים בין המבנה המולקולרי של החלבון ומנגנון הפעולה שלו, שלא ניתן היה לקבל קודם.

 

הסודות הטמונים בעולם החלבונים הם כל כך רבים והמסע לגילויים ילווה אותנו עוד הרבה שנים קדימה! זכיתי להיות אחד מאלפי חוקרים שמצליח להציץ על עולם זה. הסיפוק שאפשר לקבל מחקר הכימיה כל כך עצום שקשה לתאר, כי המחקר מאפשר לי לשחק עם אטומים ומולקולות ולחוות אותם באופן אישי.

 

אשרף בריק הוא פרופסור לכימיה בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון וחבר האקדמיה הצעירה הישראלית.

 

אתר הקבוצה: http://ashraf-brik.com/index.php

 

חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי בערוץ הלימודים של ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נעשה בסיוע "האקדמיה הצעירה הישראלית". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' אשרף בריק במעבדה בטכניון
מומלצים