מחקר מצא: זבובי חול נמשכים לצמח הקנאביס

מחקר בינלאומי, שאותו הוביל פרופ' אלון ורבורג מהאוניברסיטה העברית, חשף כי זבובי החול המעבירים את מחלת הלישמניאזיס, נמשכים לצמח הקנאביס. לדברי החוקרים, ממצא זה יכול להועיל ביצירת מלכודות יעילות להפחתת אוכלוסיית זבובי חול וההידבקות במחלה

האם צמחי קנאביס יסייעו במניעת "שושנת יריחו"? מחקר חדש, שאותו הוביל פרופ' אלון ורבורג מהמחלקה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית באוניברסיטה העברית, מצא כי זבובים שניזונו מצמחים רבים, גילו העדפה לצמחיה אקזוטית, ביניהם צמח הקנאביס. המחקר התפרסם בכתב העת PNAS.

מלכודת אור לזבובי חול (צילום: פרופ' אלון ורבורג)
מלכודת אור לזבובי חול(צילום: פרופ' אלון ורבורג)

המחקר, שבו נטלו חלק חוקרים מרחבי העולם, בחן לעומק את האקולוגיה של זבובי חול מתת-סדרת היתושיים שמעבירים מחלות תוך כדי עקיצה. הידועה מבין המחלות היא "שושנת יריחו'" שנפוצה בישראל ועלולה לגרום לנגעים חמורים בעור.

באוניברסיטה העברית הסבירו כי פריצת הדרך התרחשה כאשר התגלה כי הזבובים שניזונו מצמחים רבים, גילו העדפה לצמחיה אקזוטית. בחמישה מתוך שישה אזורי המחקר שנעשה במדינות שונות בעולם, נמצא כי ה-DNA שהופק מזבובי החול הכיל גם DNA של קנאביס סטיבה.

קנאביס בקזחסטן (צילום: david poche)
קנאביס בקזחסטן(צילום: david poche)

לדברי החוקרים, תגלית זו מפתיעה כפליים משום שצמחי קנאביס לא נצפו באותם אזורים. הם הוסיפו כי ממצא זה מעיד ככל הנראה על משיכה לקנאביס והעדפתו על פני צמחים אחרים על ידי זבובי החול.

פרופ' אלון ורבורג (צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)
פרופ' אלון ורבורג(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)

זבובי החול ניזונים מצמחים כמקור לסוכרים המספקים להם אנרגיה לתעופה ופעילויות נוספות. צוות החוקרים פיתח שיטה ייחודית המאפשרת זיהוי צמחים שמהם זבובי חול ניזונים, באמצעות שיטה זו גילו החוקרים כי זבובי החול נמשכים לצמח הקנאביס.

פרופ' אלון ורבורג אמר: "מדובר במחקר ראשוני שהניב תוצאות מפתיעות. בכוונתנו לאשש את הממצאים בניסויי מעבדה, ולבדוק האם יתושים - המשתייכים לאותה תת-הסדרה כמו זבובי החול - שמעבירים מחלות קשות כמו מלאריה, זיקה וקדחת הנילוס, נמשכים גם הם לקנאביס. בהמשך אנו מתכננים לשתף פעולה עם חוקרים נוספים במטרה לייצר מלכודות אשר ישמשו להפחתת אוכלוסיות זבובי החול - ואולי יתושים - ויגרמו לירידה במקרי המחלה".

החוקרים מתעתדים לבצע ניסויים במעבדה ובשדה בכדי לאשש באופן ודאי את הממצא הראשוני שזבובי חול אכן נמשכים לקנאביס. באוניברסיטה העברית אמרו כי מחקר זה עשוי להוביל לשיתוף פעולה עם חברות שמייצרות מלכודות לחרקים, במטרה לייצר מלכודת שתמשוך ותהרוג זבובי חול כדי להפחית את התחלואה ב"שושנת יריחו".

למאמר המלא: