שתף קטע נבחר

חללית מעל וושינגטון: נאס"א שיגרה חללית אספקה

בסוף השבוע שיגרה סוכנות החלל האמריקנית חללית ועליה כ-250 ניסויים - אחד מהם של החברה הישראלית ספייס-פארמה ומשרד המדע. השיגור הלילי נצפה בין היתר בבירה האמריקנית

 

כך נראה השיגור על רקע אנדרטת ג'פרסון בוושינגטון (צילום: רויטרס)
כך נראה השיגור על רקע אנדרטת ג'פרסון בוושינגטון(צילום: רויטרס)

 

שיגור לילי: סוכנות החלל האמריקנית שיגרה אתמול (שבת) בשעה 4:01 לפנות בוקר שעון מקומי (11:01 שעון ישראלי) מבסיס חלל במדינת וירג'יניה חללית אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. בין הציוד והניסויים שנשלחו לתחנת החלל נמצאת גם מעבדת חלל תוצרת ישראל המכילה ניסוי בתאי גזע.

 

 

החללית שוגרה על גבי משגר אנטרס 230 ממתקן הטיסות וואלופס בווירג'יניה. השובל שיצר השיגור הלילי נראה בין היתר בוושיינגטון. החללית צפויה להגיע מחר בשעה 12:20 (שעון ישראל) לתחנת החללל הבינלאומית.  

 

בהודעת נאס"א נכתב כי המטען של החללית כולל 250 ניסויים מדעיים, כולל ניסוי בטכנולוגיית הדפסה בתלת מימד וניסוי בטכנולוגיית מיחזור.

 

רגע השיגור מווירג'יניה (צילום: רויטרס)
רגע השיגור מווירג'יניה(צילום: רויטרס)

רגע השיגור מווירג'יניה (צילום: רויטרס)
רגע השיגור מווירג'יניה(צילום: רויטרס)

 

ויש גם זווית ישראלית. לחלל שוגרה מעבדת חלל שפיתחה החברה הישראלית ספייס-פארמה. המעבדה, שפיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא מגע אדם ונשלטת ישירות על ידי החוקרים המבצעים את המחקר מכדור הארץ. שיגור מעבדת החלל, שנעשה כחלק מחללית האספקה Cygnus לתחנת החלל, הוזמן על ידי מכון מחקר אמריקני המבצע ניסוי ראשון מסוגו לבחינת השפעת תת כבידה על תאי גזע להפקת שריר. זוהי המעבדה השלישית שפיתחה ושיגרה חברת ספייס-פארמה לחלל, לאחר שני שיגורים מוצלחים של מעבדות זעירות לחלל בשנתיים האחרונות.

 

במשרד המדע הסבירו כי המעבדה כוללת את כל הסביבה הנחוצה לקיום ניסויים הנערכים בתווך נוזלי. במשימה, יבוצעו הניסויים בתוך שני כרטיסי מעבדות זעירות שגודל כל אחת מהן כגודל כרטיס ביקור, 4×7×0.5 ס"מ בלבד, שיוכנסו לקופסה קטנה. אחד הניסויים, בתאי גזע, החל למעשה על כדור הארץ חמישה ימים לפני השיגור ויימשך שבעה ימים נוספים בחלל. בתום הניסוי, יקובעו התאים ויוקפאו לצורך המשך המחקר לאחר החזרה לכדור הארץ בעוד כחודשיים. הניסוי, במימון חברת CASIS, שהוזמן על ידי מכון המחקר האמריקני Sanford Burnham ומבוצע על ידי החוקרת המובילה ד"ר שיבון מלאני, יבדוק גידול וחלוקה שנייה של תאי גזע להפקת שריר. עם החזרה של המעבדה ארצה יבחנו החוקרים איזה גן או גנים בלטו בתהליך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
השיגור, כפי שנצפה מוושינגטון
צילום: רויטרס
מומלצים