נוכחות בהרצאות בהשכלה הגבוהה - זה הכרחי?
השאלה שכל סטודנט צריך לשאול את עצמו היא "מה המקום או הדרך היעילה ביותר והמהירה ביותר ללמוד?" - באולם ההרצאות, בקריאת החומר בספרות המופיעה בסילבוס או בבית מול המחשב
כשהייתי סטודנט לפסיכולוגיה היה לי מרצה באחד הקורסים, שהיה נוהג להגיע להרצאה ולשאול אותנו האם יש לנו שאלות על החומר. הוא היה רושם את השאלות על פתק קטן ואז מעביר הרצאה מדהימה שנתנה תשובות לכל השאלות שנשאל, כאילו הכין אותה שבועיים מראש.
יום אחד לאחר ששאל אם יש שאלות אף אחד לא ענה, והוא, המתין כמה שניות ואז קם והלך, עצרנו אותו בדלת ושאלנו אותו לפשר הדבר והוא ענה: "אני כאן בכדי לעזור לכם להבין את החומר, אם הכל מובן, חבל על הזמן של כולנו...".
אז מה תפקיד ההרצאה או התרגול? האם אנו חייבים ללכת אליהם? אולי יש דרך אחרת ללמוד את החומר?
בעידן הטכנולוגי שאנו נמצאים בו ישנן דרכים רבות ללמוד ואמצעים רבים דרכם אנו יכולים להיחשף לחומר הלימודי. לתפישתי, השאלה שכל סטודנט צריך לשאול את עצמו היא "מה המקום או הדרך היעילה ביותר והמהירה ביותר ללמוד?".
תשובה כנה לשאלה זו אמורה לכוון אותנו למקום הרצוי ולדרך הרצויה. האוטומט של ללכת להרצאה/תרגול איננו מובן מאליו.
הדרך הנוחה לכם
אם ההרצאה היא המקום שבו אנו מבינים הכי טוב את החומר ובכדי להגיע להבנה דומה נדרש למשל לשבת בבית שעה יותר, הרי שנוכחות בהרצאה היא התמורה הטובה ביותר עבור השקעה.
אם צפייה בסרטון מצולם של ההרצאה (שרבות מהאוניברסיטאות בארץ מספקות כיום לסטודנטים שלהם) מאפשרת לנו הבנה מקבילה לזו שהיינו משיגים אם היינו נוכחים בהרצאה, והצפייה בסרטון מאפשרת לנו גמישות גדולה יותר בשעות הצפייה, בקצב הצפייה, בחזרה על קטעים שלא הבנו בפעם הראשונה וכדומה, הרי שאולי עדיף שלא להגיע להרצאה הזו.
אם קריאת החומר בספרות המופיעה בסילבוס וחזרה עליו עם סטודנט אחר מביאה אותנו לשליטה גבוהה יותר בחומר מאשר אם היינו נוכחים בהרצאה כמאזינים פאסיביים, והזמן שלוקח לנו לבצע את שתי הפעולות דומה, אולי עדיף כך.
העיקרון כאן הוא לא לפעול אוטומטית ולא לעשות את מה שמצופה מאיתנו, אלא לעשות את מה שנכון לנו תוך בחינת היתרונות והחסרונות של כל אפשרות.
אם אנו מבינים שצפייה בסרטונים, למשל, היא דרך מצוינת ללמידה עבורנו, אולי אנו יכולים לתכנן את הימים כך שנצטרך להגיע לקמפוס רק שלושה ימים בשבוע, ונרוויח גם מן הבחינה הזו.
עם זאת חשוב כל הזמן לזכור שהלימודים הם הפעולה המרכזית שאנו עושים ולא לייצר מצב שאנו דוחקים אותם לזמנים שבהם אנו פחות מרוכזים ופחות יעילים לימודית, רק כיוון שזה אפשרי - מפני שאנו מחליטים מתי לצפות בסרטון. צפייה בסרטון בשעה 2:00 בלילה אחרי בילוי בפאב תהיה פחות יעילה לרוב הסטודנטים...
ונקודה אחרונה, אם החלטנו שלמידה בדרך העוקפת נוכחות בהרצאה היא העדיפה עבורנו, חשוב מאוד שנהיה בקשר עם סטודנט שכן מגיע להרצאה, בכדי שנוכל להתעדכן בהודעות חשובות כדוגמת מבנה הבחינה של הקורס, עדכון מועדי הגשה של מטלות ומידע נוסף שנאמר לרוב בהרצאה עצמה.
בהצלחה!
רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה "