תיעוד מתוך העננים: האנשים שגורמים לכך שיירד יותר גשם
עם הגעת ענני הגשם לשמי ישראל, ממריאים בזה אחר זה מטוסי הססנה של "מקורות" - שמחדירים לתוכם את יודיד הכסף. החומר מגביר בממוצע את ירידת המשקעים ביותר מ-13%. הצטרפנו לאחת הטיסות ונכנסו לתוך ענני הגשם. צפו בתיעוד מתוך ענני הגשם
בזמן שרבים מתושבי ישראל מעדיפים להיכנס עמוק לתוך השמיכה עם הגעת הגשמים והסערה, דווקא אז יוצאים טייסי זריעת העננים שמפעילה חברת "מקורות" לנמל התעופה, ומשם הם נוסקים גבוה ללב העננים בכדי לזרוע לתוכם חומר כימי, שעל פי מחקרים מעלה את ירידת המשקעים בישראל בכ-13%.
הטיסות, שנעשות בגובה רב, תחת גשם כבד, ברקים ומשבי רוח שמטלטלים את המטוס הקל, נחשבות למסוכנות ביותר. צוות ynet הצטרף באחד הימים הסוערים החודש לעבודת הענף להגברת הגשם של "מקורות", המבוצעת על ידי חברת הבת שח"מ מקורות, באמצעות מטוסי הססנה 337 G סקיימאסטר של חברת "גבע תעופה", והתלווה לצוות הטייסים לעוד משימה בלב העננים.
"אנחנו טסים בתוך מזג האוויר סוער ומפזרים חומר שנקרא יודיד הכסף", הסביר הטייס חיים דקל לפני ההמראה. "החומר מגביר בתהליך כימי את הגשם. זאת טיסה מסוכנת, אבל אנחנו עושים את זה כבר כמה שנים ויודעים מה אנחנו עושים. למטוס מחוברים על הכנפיים מבערים שדרכם החומר יוצא החוצה לאוויר ואז נוצרת הריאקציה שמגבירה את הגשם".
הטייס אלון אנטונשבינסקי הוסיף כי מזג האוויר הסוער הופך את הטיסה למעניינת. "זה לא שגרתי לטוס עם אש בכנפיים, אבל זה מדליק את הלילה", הוא מתאר. "אני לא מפחד מזה, זאת העונה הרביעית שלי, קצת קופצים אבל זאת עבודה מעניינת".
ד"ר אסף צפורי, מנהל הענף להגברת הגשם, הסביר כיצד נקבע לאן המטוסים ימריאו. "אנחנו מקבלים בזמן אמת את תמונת המכ"ם והלווין ולשם שולחים את המטוסים", הוא אמר. "מקורות זורעת עננים משנות ה-60 ובעבר ביצעו שלושה ניסויים שהצביעו על הגברה של 13 עד 15 אחוז בצפון הארץ באגן ההיקוות של הכנרת, בדרום אין זריעת עננים בגלל חלקיקי אבק גבוהים. היום יש ניסוי נוסף שבודק את יעילות הזריעה בעקבות שינויים מטרואולוגים. אנחנו מפזרים חלקיקים של יודיד הכסף בתוך העננים והם מעודדים יצירת קרח בעננים דבר שגורם ליצור משקעים גדול יותר ולמיצוי יותר טוב של מים בענן".