שתף קטע נבחר

זיכרון עצוב: הזריחה ממעבורת החלל קולומביה

16 שנים לאחר אסון המעבורת, שבה נספו שבעה אסטרונאוטים ובהם אילן רמון ז"ל, פרסמה נאס"א תמונה של הזריחה שנשקפה מחלון תא הצוות של המעבורת כמה ימים לפני האסון

 

  (צילום: NASA)
הזריחה מהקולומביה ב-22 בינואר 2003(צילום: NASA)

 

סוכנות החלל האמריקנית נאס"א פרסמה בסוף השבוע תמונה המתעדת את הזריחה, כפי שצולמה ממעבורת החלל קולומביה במסע האחרון שלה לחלל, שהסתיים במותם של שבעה אסטרונאוטים, בהם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל.

 

 

אסון מעבורת החלל קולומביה אירע ב-1 בפברואר 2003, בזמן שהמעבורת חזרה לכדור הארץ ממסע שנמשך 16 ימים בחלל. התמונה צולמה ב-22 בינואר 2003. באתר נאס"א לא נכתב מי משבעת אנשי הצוות צילם את התמונה המדהימה של הזריחה מתא הצוות.

 

ועדת בדיקה מטעם נאס"א שהוקמה לאחר האסון קבעה שסיבת הכשל היא, ככל הנראה, בועות אוויר שנוצרו בקצף הבידוד המכסה את מכל הדלק החיצוני, והגדילו את נפחו. בשלב הבא ניתק גוש הקצף ופגע בחוזקה בכנף השמאלית של המעבורת, מה שגרם להבקעת המיגון התרמי בשפת ההתקפה של הכנף השמאלית שלה.

 

אנדרטה לזכר הנספים באסון מעבורת החלל קולומביה (צילום: נאס
אנדרטה לזכר הנספים באסון מעבורת החלל קולומביה(צילום: נאס"א)

 

במהלך חזרת המעבורת לכדור הארץ גרם החור במעטה הבידוד של המעבורת לחדירת פלסמה לוהטת (שנוצרה במהלך החיכוך עם האטמוספרה) לגוף המעבורת, והביא להתפוצצותה. על פי מסקנות וועדת חקירה חיצונית שהוקמה, אנשי נאס"א היו מודעים לתקלה, אך לא העריכו נכונה את הסכנה הטמונה בה.

 

סוכנות החלל האמריקנית תקיים ביום חמישי הקרוב טקס לזכרם של האסטרונאוטים שנהרגו באסון המעבורת קולומביה, לזכר שבעת אנשי הצוות של מעבורת החלל צ'לנג'ר שהתרסקה 73 שניות לאחר ההמראה ב-28 בינואר 1986 וגם לזכרם של שלושת האסטרונאוטים שנהרגו באסון אפולו 1, שאירע ב-27 בינואר 1967.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: NASA
הזריחה שתועדה מהקולומביה לפני 16 שנה
צילום: NASA
מומלצים