שתף קטע נבחר

טיגריס הרג טיגריסית נדירה בגן החיות בלונדון

מלאטי הטיגריסית הסומטרית בת ה-10 הותקפה במהלך המפגש עם בן זוגה העתידי, אסים, זכר בן שבע, שהגיע מדנמרק כדי לקחת חלק בפרויקט הרבייה של הטורפים הנדירים מהם נותרו כ-400 בטבע. המטפלים לא הצליחו להפריד בין השניים והנקבה מתה מפצעיה

 
אסים, טיגריס סומטרי בן שבע שנים, שהגיע בחודש שעבר מגן חיות במזרח דנמרק לגן החיות של לונדון, הרג במפגש המשותף הראשון שלו את הטיגריסית מלאטי, בת ה-10.
 
אסים ומלאטי (צילום: ZSL)
אסים ומלאטי(צילום: ZSL)

 

בגן החיות של האגודה הזואולוגית בלונדון סיפרו לפני כשבועיים עם הגעתו של הטיגריס, כי אסים ("מגן" בערבית) הוא "טיגריס נאה, חתול בעל ביטחון שיודע להרעיף חיבה רבה עם הנקבות בחייו ואנו מקווים כי הוא יהיה בן זוג מושלם למלאטי היפה שלנו". המטפלים בגן החיות טסו אשתקד לדנמרק כדי להכירו מקרוב.

 

לפני שבע שנים הקימו בגן החיות מתחם מחייה רחב לשני טיגריסים סומטריים נדירים, המנסה לדמות את תנאי הטבע במקום בו חיים חבריהם למשפחה באינדונזיה וסומטרה. זהו אחד מפרויקטי הדגל של גן החיות והוא לוקח חלק גם בשימור טבע ומחקרים במדינות המוצא של הטיגריסים.

 

בשנים האחרונות השקיעו בגן החיות, בסיוע של תורמים, למעלה מ-3.6 מיליון לירות שטרלינג בהקמת התצוגה לטורפים. במסגרת תוכנית לרבייה אירופאית של הטיגריסים המצויים בסכנת הכחדה, הגיעה בשנת 2012 לממלכה הבריטית, מלאטי, נקבה צעירה, שעזבה את גן החיות בפרת', אוסטרליה.

 

מספר ימים אחרי הגעתה, נחת בן זוגה, ג'יי-ג'יי, זכר בן חמש שנים שעזב את גן החיות באוהיו בארצות הברית. מאז השניים הסתדרו היטב ביחד והיו האחראים לכך שב-2013 הביאו דור חדש של טיגריסים סומטריים בגן החיות, לראשונה מזה 17 שנה. גור אחד לא שרד ובהמלטה השנייה, המליטה מלאטי שלושה גורים.

 

מלאטי עם הגורים (צילום: ZSL)
מלאטי עם הגורים(צילום: ZSL)

 

הזכר ג'יי ג'יי, כיום בן עשר שנים, עבר לפני כחודש לפארק החתולים בצרפת ובמקומו הביאו את טיגריס אסים. 

 

בטבע נפגשים רק למטרות רבייה

הטיגריסים בטבע הם בעלי חיים יחידאים, הרגילים לחיות לבדם. הנקבה והזכר נפגשים רק בעת הייחום וההזדווגות שנמשכת עד כ-72 שעות. בגני חיות הם צריכים להתרגל לנוכחות זה של זו בטריטוריה מגודרת.

 

הליך ההיכרות בין שני הטורפים הוא מורכב. ברוב גני החיות המודרניים בעולם, משכנים את השניים בחצרות ותאי לינה נפרדים ומאפשרים להם להריח ולראות זה את זה, אך ללא מגע. לאחר תקופה מסויימת, נוהגים להוציא אותם ביחד לחצר המשותפת, כשמריבות בין שני הפרטים בימים הראשונים נחשבות לתופעה צפויה.

 

מלאטי ובן הזוג הקודם ג'יי ג'יי (צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)
מלאטי ובן הזוג הקודם ג'יי ג'יי(צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)

 

במידה בה אחד הפרטים יהיה בסכנה, ישנם אמצעים לנסות ולהפריד ביניהם, אך ברוב המקרים, המריבות מסתכמות בפציעות שטחיות קלות, עד שהשניים לומדים להסתדר יחד. 

 

 

גם במקרה הנוכחי, הזכר אסים, בן השבע, הפריד בין שני תאי המחייה של מלאטי למשך עשרה ימים, כדי שיוכלו להתרגל לנוכחות זה של זו.  

 

קת'רין סנדרס, המטפלת הראשית בטיגריסים בגן החיות סיפרה ל-ynet בעבר כי שילוב בין שני טיגריסים הוא אינו פשוט, אך מלאטי ובן הזוג הקודם שלה, ג'יי ג'יי, עברו זאת בהצלחה ואף הרעיפו חיבה זה לזו.

 

קת'רין סנדרס (צילום: ארז ארליכמן)
קת'רין סנדרס, המטפלת הראשית בטיגריסים בגן החיות בלונדון(צילום: ארז ארליכמן)

 

ההיכרות הפכה לקטלנית

ביום שישי שעבר, המטפלים שבחנו את שני הטיגריסים, החליטו כי על פי ההתנהגות החיובית שהפגינו, התאפשר לחבר בין השניים. זמן קצר לאחר המפגש פרצה מריבה בין אסים למלאטי שהפכה לאגרסיבית במיוחד. אסים הרג את הנקבה, למרות נסיונות המטפלים להתערב ולהפריד ביניהם באמצעים שונים.

 

מלאטי עם הגורים (צילום: ZSL)
אסים הטיגריס בגן החיות בלונדון(צילום: ZSL)

 

בסופו של דבר, הצליחו המטפלים להכניס את האסים לתא הלינה שלו, אך כשהגיעו אל מלאטי, היא כבר נותרה ללא רוח חיים. בגן החיות הביעו צער רב על אובדן של הטיגריסית הנדירה, שהפכה לאחד הסמלים המוכרים בקמפיין להצלת הטורפים הגדולים מהכחדה.

 

מלאטי (צילום:  Tim P. Whitby/Getty Images)
מלאטי(צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)

 

הולכים ונעלמים מהעולם

בעוד שבטבע הטיגריסים הסומטריים נמצאים בסכנת קיום ממשית, בגני החיות ברחבי העולם וגם בישראל עושים מאמצים גדולים כדי להציל את המין מהכחדה.

  

בטבע הטיגריסים הסומטריים מגיעים לתוחלת חיים של כ-16-18 שנה ואילו בשבי הם מגיעים לגיל מופלג של כ-20-22 שנה. הטורפים הגדולים מצויים כיום בסכנת הכחדה ומספרם מוערך בטבע בכ-400 פרטים בלבד, לעומת אלף פרטים בסוף שנות ה-70.

 

ג'ו קוק, שאחראי על תוכנית הרבייה האירופאית של הטיגריסים בגן החיות הבריטי אמר לפני התקרית הקשה כי "נותרו כ-400 טיגריסים סומטרים בסכנת הכחדה בטבע ולכן ישנה חשיבות לכך שלטיגריסים כמו ג'יי ג'יי ומלאטי, תהיה אפשרות להתרבות ולהביא גורים עם בני זוג אחרים, במטרה לשמור על מגוון גנטי עשיר בין הטיגריסים בגני חיות בעולם, דבר שיבטיח את עתיד המין".  

 

מלאטי עם גור ב-2017 (צילום: Dan Kitwood/Getty Images)
מלאטי עם גור ב-2017(צילום: Dan Kitwood/Getty Images)

 

האדם כיום מהווה את האיום החמור ביותר על הטיגריסים. רבים מהטיגריסים הסומטרים חיים בשמורות לאומיות ולפחות כ-100 חיים בשטחים שאינם מוגנים ומועדים להסבה למטרות חקלאות. היערות בהם חיים הטיגריסים המהווים עבורם מקום מחייה וציד, הולכים ונעלמים. יערות גשם נכרתים בכמויות עצומות כדי לספק את הביקושים עולמיים לנייר ומוצריו. שריפות ענק שהשתוללו באינדונזיה בשנים האחרונות, גרמו להערכת חוקרים למותם של טיגריסים רבים.

 

מלאטי (צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)
מלאטי(צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)

 

היעלמות היערות דוחקת את הטיגריסים לחפש מקום מחייה רחוק יותר ופעמים רבות הם מתקרבים אל אזורים בהם חיים בני אדם, המגדלים צאן ובקר או מתפרנסים מחקלאות. הטיגריסים שמנסים לצוד חיות משק, חשופים לפגיעות מקרב התושבים המקומיים ובשנים האחרונות אף נרשמו מקרי טריפה של בני אדם על ידי חיות הטרף הגדולות. 

 

בנוסף, השגשוג של תעשיית התרופות הסינית שנפוצה ברחבי אסיה גם מעודדת ציד של החיות, במטרה להפיק תועלת רפואית משימוש באברי הטיגריסים, החל משימוש באישוני הטיגריס ועד לכפות רגליו כדי לטפל במחלות שונות, כגון מחלת הנפילה, סרטן ואף שיכוך כאבים. מחירו של טיגריס בודד בשוק השחור עשוי להגיע לעשרות אלפי דולרים.

 

בשנים האחרונות גם ציד בלתי חוקי של חיות בר, המהוות את מזונו של הטיגריסים בטבע פוגע בסיכויהם לשרוד מציד של טרף טבעי. במצבם הרעוע בטבע, גני חיות מהווים עבור הטיגריסים את אחד ממקומות המפלט האחרונים בנוסף לאזורים המוגנים בטבע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ZSL
הטיגריסאסים והטיגריסית מלאטי בגן החיות לונדון
צילום: ZSL
מומלצים