שתף קטע נבחר

התחזית להיום: מינוס 95 מעלות

הנחתת אינסייט החלה להעביר דיווחי מזג אוויר יומיים מהחורף הקפוא במאדים. מה הייתה הטמפרטורה החמה ביותר בשבוע האחרון ומה מהירות הרוח המקסימלית?

 

 

וכעת למזג האוויר במאדים : הנחתת החדשה ביותר של נאס"א מעבירה מעתה דיווחי מזג אוויר יומיים מהחורף הקפוא בכוכב האדום. המעבדה להנעה סילונית - ממרכזי סוכנות החלל האמריקנית - מפרסמת מהשבוע שעבר באינטרנט את טמפרטורת המקסימום והמינימום היומית במאדים, לצד מהירות הרוח ולחץ אטמוספרי.

 

הנתונים מועברים מהנחתת "אינסייט" שנמצאת על אדמת מאדים. ביום ראשון שעבר למשל מדדה אינסייט טמפרטורת מקסימום של מינוס 17 מעלות וטמפרטורת מינימום של מינוס 95 מעלות. בתל אביב היה "קצת" יותר חם באותו יום - 16 מעלות ביום, 9 בלילה. 

הסלפי ממאדים (צילום: נאס
אינסייט במאדים, בתמונת סלפי(צילום: נאס"א)

 

 

באותו יום הטמפרטורה הקרה ביותר בכל ארצות הברית הייתה מינוס 3 מעלות בטיילור פארק, קולורדו. הטמפרטורה החמה ביותר השבוע במאדים הייתה מינוס 10 מעלות. מהירות הרוח החזקה ביותר שנמדדה השבוע היא 60 קמ"ש.

 

אינסייט נחתה בנובמבר האחרון במאדים. היא נמצאת ב"אליזיום פלניטיה" - מישור שטוח ליד קו המשווה של כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו. הסנסורים שעליה מספקים מידע מטאורולוגי מסביב לשעון: הם מודדים נתונים בכל שנייה ומעבירים אותם בחזרה לכדור הארץ.

 

למדענים ידיעת מזג האוויר במאדים חשובה על מנת להבין אם הסייסמומטר של אינסייט אכן מתעד רעידות אדמה אמיתיות במאדים או שמדובר רק בשינויים ברוחות ובלחצים אטמוספריים. גם הרובר (מעבדה ניידת) קיוריוסיטי מעביר עדכוני מזג אוויר.

הנחתת Insight על מאדים (צילום: נאס
הנחתת על מאדים(צילום: נאס"א)

"הנחתת קרובה לקו המשווה של מאדים, מעט מצפונה לו, ולכן היא חווה את החורף של מאדים", אמר דון בנפילד, מוביל המשימה. "הצפייה בנתונים מעניקה תחושה של ביקור במקום רחוק. במאדים תופעות אטמוספריות השונות מאוד מאלו שעל כדור הארץ".

 

המשימה קיבלה את השם Insight - ראשי תיבות של INterior exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport - כלומר "חקר פנימי באמצעות בחינה סייסמית, גיאודזיה והסעת חום". בנאס"א מגדירים את המשימה המדעית כמו בדיקת סימנים חיוניים של חולה: הדופק (הסייסמי) הטמפרטורה (הסעת החום) והרפקלסים - כלומר תנודות של כוכב הלכת. כל זה נעשה בעזרת מערך המכשירים בנחתת הקטנה, שקוטרה כמטר וחצי (בלי הלוחות הסולאריים) ומשקלה כ-360 ק"ג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
אינסייט במאדים
צילום: נאס"א
מומלצים