"בראשית" הגיעה למרחק של כ-70 אלף ק"מ מכדור הארץ
החללית הישראלית, שאמורה לנחות על הירח ב-11 באפריל, הגיעה למרחק הגדול ביותר בהקפה הראשונה והיא מתקרבת בחזרה לכדור הארץ. בעולם משבחים על ההישג. ראש נאס"א: "ישנן הזדמנויות גדולות המחכות לנו ולישראל בקידום תחום החלל"
בעולם משבחים את ישראל, בזכות אנשי עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית, שבנו את החללית "בראשית", ששוגרה לפנות בוקר (יום ו') לירח. החללית אמורה לנחות על אדמת הירח ב-11 באפריל ואם הכל יילך כמתוכנן ישראל תהיה המדינה הרביעית - לאחר ברית המועצות לשעבר, ארצות הברית וסין - שמנחיתה חללית על הירח.
יהונתן ויינטראוב, שייסד את העמותה ביחד עם יריב בש וכפיר דמרי, כתב הערב: "הישראלים ידועים ברצון שלהם לטייל... החללית כבר שברה את השיא הראשון שלה והיא הישראלית שהגיעה הכי רחוק". החללית אמורה לעבור מרחק של יותר מ-6 מיליון ק"מ במשך כשבעה שבועות עד שתנחת על אדמת הירח. החללית נעה במסלול אליפטי על מנת לחסוך בדלק ולכן גם משך המסע לירח הנמצא במרחק של כ-380 אלף ק"מ מכדור הארץ - ארוך.
בסוכנות החלל האמריקנית שיבחו על ההישג הישראלי. ראש נאס"א, ג'ים בריידנסטין, פרסם הודעה שבה נכתב: "ברכות ל-SpaceIL ולסוכנות החלל הישראלית. זהו צעד היסטורי עבור כל האומות ולטיסות מסחריות לחלל, בזמן שאנחנו בוחנים את שיתופי הפעולה שלנו מעבר לכדור הארץ ולירח".
בריידנסטין הוסיף כי בחודש יולי הוא ביקר בישראל והתרשם מהמחויבות להיות חלק מקהילת חקר החלל הבינלאומית. הוא אמר כי ישראל יכולה להיות שותפה לחקר החלל בעתיד. "ככל שאנו מבינים את יכולותיה ישראל ואת החדשנות של המגזר הפרטי שלה, אנו יודעים שהיא תהיה שותפה בינלאומית חזקה יותר בעתיד", נכתב בהצהרה. "ישראל תהיה הכרחית להצלחת הרחבת הטיסות המסחריות לירח ובהמשך למאדים ומעבר לכך. ישנן הזדמנויות גדולות המחכות לנו ולישראל בקידום תחום החלל".
בינתיים פרסמה הערב התעשייה האווירית הודעה שבה נכתב כי החללית הגיעה למרחק של 69,400 ק"מ מכדור הארץ - במהלך ההקפה הראשונה שלה של כדור הארץ. בנוסף, המהנדסים בחדר הבקרה של SpaceIL והתעשייה האווירית במפעל חלל ביהוד זיהו תקלה בעוקבי הכוכבים המסייעים בניווט החללית. בתעשייה האווירית הסבירו כי עוקבי הכוכבים מקבלים בחלק מהזוויות אור חזק מהשמש והדבר מקשה עליהם לזהות את כל הכוכבים. ככל הנראה לא מדובר בתקלה קריטית כיוון שבחללית כמה אמצעי ניווט נוספים.
מאות כתבות ברחבי העולם
לא רק עיתונאים מישראל התעניינו בשיגור ההיסטורי של החללית הישראלית. למפעל חלל ביהוד הגיעו עשרות עיתונאים מכלי תקשורת זרים מרחבי העולם, שסיקרו את הפעם הראשונה שחברה פרטית משגרת חללית שאמורה לנחות על הירח.
והיה גם רגע משעשע.
החללית התחילה למעשה להקיף את כדור הארץ במסלולים אליפטיים ובסך הכל תעבור כ-6 מיליון ק"מ, למרות שהמרחק מכדור הארץ לירח הוא כ-384,000 ק"מ בממוצע (משתנה בין 356,000 ל-406,000 בגלל מסלולו האליפטי של הירח סביבנו). למעשה, זהו המסלול הארוך ביותר שנעשה אי פעם לנחיתה על הירח. הסיבה למסלול הארוך כל כך היא שימוש בכוח המשיכה של כדור הארץ על מנת להאיץ אותה מהר יותר ורחוק יותר, ששווה לא מעט חיסכון בדלק.
בשלב מסוים תגביה החללית את מסלולה סביב כדור הארץ, עד שקצהו יגיע לקרבת הירח. שם תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. מהרגע שהחללית תתחיל את מסלולה סביב הירח, היא תקיף אותו עד שיגיע הרגע הנכון לנחיתה.
תהליך הנחיתה ב-11 באפריל ימשך 20 דקות והוא מתבצע בצורה אוטונומית על בסיס תוכנת בקרה וניווט שפותחה על יד מהנדסי SpaceIL והתעשייה האווירית. על מנת לנחות, יש להאט את המהירות האופקית יחסית לקרקע ולאחר מכן לבלום את המהירות האנכית. החללית משתמשת בחיישנים שונים למדידת מיקומה וגובהה ביחס לפני הירח. לצוות הקרקע לא תהיה אפשרות להתערבות במהלך הנחיתה.