החללית הישראלית נלכדה בכוח המשיכה של הירח
החללית הישראלית "בראשית" של spaceIL נלכדה בכוח המשיכה של הירח. בחדר הבקרה בתעשייה האווירית פרצו בתשואות כשנודע שהתמרון עבר בהצלחה. יהונתן ויינטראוב, אחד ממייסדי העמותה, אמר ל-ynet: "מדהים לראות את זה". הנחיתה: ביום חמישי הבא בסביבות 23:00
תמרון מוצלח בדרך לרגע ההיסטורי: החללית הישראלית בראשית של עמותת spaceIL והתעשייה האווירית נלכדה אחר הצהריים (יום ה') בכוח המשיכה של הירח. בזכות התמרון המוצלח צפויה החללית לנחות על אדמת הירח ביום חמישי בשבוע הבא, בסביבות השעה 23:00.
האווירה בחדר הבקרה של התעשייה האווירית הייתה מתוחה, אבל כמה דקות לאחר תחילת התמרון ניתן האות שהוא ככל הנראה הצליח - והחללית הישראלית הצליחה להילכד בכוח המשיכה של הירח.
יהונתן ויינטראוב, אחד משלושת מייסדי spaceIL, לא הסתיר את התרגשותו: "זה אירוע מכונן במסע שלנו לירח. אם היינו נכשלים פה - היה מרחב קטן מאוד לתיקון. היינו פשוט ממשיכים למסלול סביב השמש ולא רואים יותר את הירח", הוא אמר ל-ynet. "זה בעצם סיכום של שמונה שנים וחצי של עבודה של spaceIL, התעשייה האווירית, המתנדבים ומוריס קאהן. כמייסדים, לראות את זה זה מדהים. יש קפסולת זמן שמכילה את שמות כל התומכים והעוזרים, וזה הולך להגיע לירח".
מנכ"ל מפעל חלל בתעשייה האווירית, עופר דורון, אמר כי ביום ראשון תואט מהירות החללית, שתתקרב לירח. ביום שני היא תתקרב עד למרחק של 400 ק"מ מהירח, וביום הבחירות היא תגיע למרחק של 200 ק"מ. ביום רביעי אמורה החללית להגיע לגובה של 15 ק"מ מהירח, ובחמישי בסביבות השעה 23:00 אמורה החללית לנחות על אדמת הירח.
מנכ"ל התעשייה האווירית, נמרוד שפר, אמר לאחר התמרון המוצלח: "לאחר מסע מאתגר, שברנו הערב שיא ישראלי נוסף והפכנו למדינה השביעית הסובבת את הירח. 'בראשית', עוד בטרם שיגורה לחלל, הינה סיפור הצלחה לאומי המייצג את יכולותינו הטכנולוגיות פורצות הדרך. הערב הגענו שוב לגבהים חדשים. בשבוע הקרוב הצוות ההנדסי המוכשר יעבוד סביב השעון על מנת להביא אותנו לרגע ההיסטורי".
עד כה הקיפה החללית את כדור הארץ במסלולים אליפטיים, ובמהלכם בוצעו מספר תמרונים, שבהם הופעלו המנועים על מנת להגביה את מסלולה ולהרחיק אותה מכדור הארץ.
בתחילת השבוע הגיעה החללית בפעם האחרונה לנקודה הקרובה ביותר לכדור בארץ בהקפה האחרונה סביבו - 1,700 ק"מ בלבד - ומשם המשיכה בדרכה לנקודת המפגש עם הירח במרחק של 400 אלף ק"מ. בשונה מהתמרונים שבוצעו עד כה, שבהם הופעלו המנועים על מנת להגביר את מהירותה של החללית, כעת מתבצעת הפעלת המנועים כדי להאט את בראשית ולאפשר לירח ללכוד אותה.
האטת החללית תיעשה ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח. אם ההאטה לא תתבצע כראוי, החללית עלולה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח ולהיכנס למסלול אחר ולא רצוי סביב השמש, ובכך תבוא המשימה אל סופה.
ב-spaceIL ובתעשייה האווירית אמרו לפני ההצלחה היום כי תמרון מוצלח יכניס את החללית למסלול אליפטי סביב הירח, שבו הנקודה הקרובה (פרילונה) רחוקה כ-500 ק"מ מהירח, והרחוקה (אפולונה) נמצאת עשרת אלפים ק"מ ממנו. בשבוע שלאחר הלכידה יבוצעו מספר תמרונים כדי לצמצם את ההקפות סביב הירח, ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה של 200 ק"מ מעל פני הירח. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח יימשכו כ-14 שעות, ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד. מטרת התמרונים שלאחר לכידת הירח היא להוריד גובה, ולהגיע לנקודה האופטימלית לביצוע הנחיתה האוטונומית של החללית ב"ים הרוגע" בשעות הערב של 11 באפריל.