שתף קטע נבחר

מחקר: הקרחונים נמסים בקצב גבוה ממה שסברו עד כה

במחקר נמצא כי הקרח נמס במהירות גבוהה ב-18% ממה שסברו מדענים בכנס בינלאומי שנערך ב-2013. עוד התברר כי הקצב כיום גבוה פי 5 מזה שהיה בשנות ה-60' של המאה הקודמת

הקרחונים בכדור הארץ נמסים בקצב מהיר יותר ממה שמדענים סברו עד כה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם אתמול (יום ב') בכתב העת Nature. על-פי המחקר בכל שנה נמסים 369 מיליארד טון של קרח, חצי מהכמות הזו בצפון אמריקה.

 

 

במחקר נמצא עוד כי הקרח נמס במהירות גבוהה ב-18% ממה שסברו מדענים בכנס בינלאומי שנערך ב-2013.

 

עוד עולה מהמחקר כי הקרחונים נמסים בקצב מהיר פי 5 לעומת המצב בשנות ה-60' של המאה הקודמת. מחברי המחקר אמרו כי הקרחונים נמסים בקצב מדאיג בשל התחממות כדור הארץ. לדבריהם, דבר זה גורם לעליית מפלס פני האוקיינוסים והימים.

 

מפת הקרחונים הנמסים. אדום - אזור שבו הקצב גבוה יותר, כתום קצב גבוה, צהוב קצב נמוך מהממוצע, כחול - אזור שבו קרחונים לא נמסים (צילום: מתוך המחקר)
מפת הקרחונים הנמסים. אדום - אזור שבו הקצב גבוה יותר, כתום קצב גבוה, צהוב קצב נמוך מהממוצע, כחול - אזור שבו קרחונים לא נמסים(צילום: מתוך המחקר)

 

"בסביבות ה-30 השנים האחרונות כמעט בכל האזורים - הקרחונים התחילו לאבד מסה באותו זמן", אמר מחבר המחקר מייקל זמפ, מנהל המרכז העולמי לניטור ומעקב אחרי קרחונים מאוניברסיטת ציריץ. "זה ברור ששינוי האקלים הם ככל הנראה הסיבה למצב הזה".

 

על-פי המחקר, הקרחונים נמסים בהרים במרכז אירופה, באזור הקווקז, במערב קנדה, בארצות הברית, בניו זילנד ובמקומות נוספים בעולם. על פי המחקר החדש, אותם קרחונים מאבדים 1% מהמסה שלהם מדי שנה. "באזורים האלה הקרחונים לא ישרדו עד סוף המאה", אמר זמפ. צוות החוקרים ביססו את הנתונים על מדינות שנערכו על הקרקע וגם מנתונים שנאספו מלוויינים.

 

עוד התברר במחקר כי משנת 1961 נמסו בכדור הארץ קרחונים שמשקלם הכולל הוא 10.6 טריליון טון. במחקר נכתב כי מדובר בכמות שיכולה לכסות את כל שטח ארצות הברית, פרט לאלסקה והוואי, בשכבת קרח בגובה 1.3 מטרים. 

 

התחממות כדור הארץ, כך לפי המדענים, נגרמת כתוצאה משריפת פחם, בנזין ודיזל - המשמשים לייצור חשמל ולהנעת כלי רכב. עד כה המדענים היו מודאגים במיוחד מאיבוד הקרח של הקרחונים הענקיים אנטארקטיקה ובגרינלד, אך כעת מתברר כי התופעה המדאיגה מתגברת גם במקומות נוספים בכדור הארץ.

 

למחקר המלא:

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1071-0

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הרי האלפים. גם שם הקרחונים נמסים
צילום: EPA
מומלצים