הלייזר המוטס שיירט את הטילים
לקראת הצבה על מטוסי קרב אמריקניים: לייזר קרקעי יירט טילים בניסוי, השלב הבא מתקרב. ומה השוני לעומת המערכת הישראלית של אלביט?
ניסוי קרקעי מוצלח קירב את הצבא האמריקני להצבת מערכות לייזר מוטסות נגד טילים. חיל האוויר האמריקני הודיע כי מערכת לייזר קרקעית יירטה "כמה" טילים בניסוי שנערך בניו מקסיקו בחודש שעבר. הניסוי, שנערך על ידי AFRL (מעבדת הניסויים של חיל האוויר האמריקני), היה חלק מתוכנית SHiELD להגנה על מטוסים מפני טילים.
ב-AFRL אמרו כי מסיבות ביטחוניות הם לא יכולים למסור כמה טילים בדיוק יורטו בניסוי, שבו נעשה שימוש בלייזר קרקעי וכבד. "מערכת SHiELD הסופית, לעומת זאת, תהיה הרבה יותר קלה וקטנה, כך שניתן יהיה להציבה על מטוס", נאמר בהודעה האמריקנית. ניסוי טיסה במערכת הלייזר שפיתחה לוקהיד מרטין צפוי להיערך בשנה הבאה.
הצבא כבר בחן מערכות לייזר קרקעיות וכאלה שמוצבות על ספינות נגד רחפנים. בעלות של דולר לירייה, מערכות נגד רחפנים צפויות להיות פתרון יעיל מאוד כלכלית נגד איום זה. אבל יירוט טילים, המהירים בהרבה מרחפנים, מסובך יותר. בנוסף, זה אתגר טכנולוגי להקטין מערכת לייזר שצריכה ליירט טיל לגודל שיוכל להיכנס במטוס, ולדאוג לכך שהחום לא יצלה את כל מי שבפנים.
אין זו הפעם הראשונה שהפנטגון מנסה לפתח מערכת שכזו. ב-2010 חיל האוויר פיתח ושיגר לייזר כימי ממטוס בואינג 747 מוסב. אבל לייזר כימי לא יציב ומסוכן בהשוואה ללייזר המודרני.
גישה נוספת לשימוש בלייזרים היא ניסיון "לעוור" טילים במקום לגרום להם נזק. אלביט הישראלית פיתחה מערכת לייזר מוטסת כזו שמגנה על מטוסים מטילי כתף ומכונה "מגן רקיע". המערכת, שההחלטה לפתחה התקבלה לאחר ירי טילי כתף לעבר מטוס ארקיע בקניה ב-2002, נמצאת בשימוש במטוסי אל על.
בזמן שב-AFRL מפתחת את SHiELD, שמטרתה ליירט טילי קרקע-אוויר וטילי אוויר-אוויר, סוכנות ההגנה הלאומית בוחנת אם לייזר בעל אנרגיה גבוהה שמוצב על F-35 יכול לסכל טילים בליסטיים ביניבשתיים. תוצאות ראשוניות מהבדיקות הללו צפויות בהמשך השנה.