שתף קטע נבחר

חורשת דרזנר תינצל? תוכנית בנייה מעודכנת בצפון ת"א

התוכנית, שהייתה אמורה לפגוע קשות באחד מאתרי הטבע הייחודיים באזור המרכז, תעודכן. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה קבעה: "עדכון התוכנית יכול וישמר את שטחי הארכיאולוגיה, תוך מיקסום שמירה על שטחי טבע בעלי ערכיות גבוהה"

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה הורתה לעדכן את התוכנית לבניית קרוב ל-10,000 יחידות דיור בצפון תל אביב, חלקן במקום שבו נמצאת חורשת דרזנר. הוועדה הורתה להכין תוכנית עדכנית תוך 60 ימים.

 

התוכנית, שמקודמת על ידי מנהל מקרקעי ישראל, כוללת שטח של כ-1,870 דונם ומוגדרת בין: כביש 20 (נתיבי איילון) ממזרח, כביש 5 מצפון, כביש 2 (דרך נמיר) ממערב ושטח לפיתוח עתידי של תל אביב מדרום.

 

חורשת דרזנר (צילום: גלעד כרמלי)
חורשת דרזנר(צילום: גלעד כרמלי)

 

התוכנית כוללת ייעודים למגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור, תחנת רכבת, שטחים ציבוריים ועוד. התוכנית מציעה כ- 9,800 יחידות דיור בשטח כולל של 854,000 מ"ר, מתוכן 800 יחידות דיור בשטח של 46,000 מ"ר המוקצים לדיור מוגן. כמו כן, התוכנית מציעה שטח לתעסוקה ומסחר של כ- 700,000 מ"ר ושטח למבני ציבור של עד כ- 455,000 מ"ר.

 

אלא שהתוכנית צפויה גם לדרוס את אחד מאתרי הטבע הייחודיים באזור המרכז, חורשת דרזנר, מערות אפקה ועמק הנרקיסים. פיסת הטבע הזאת שוכנת מאחורי רחוב דרזנר ברמת אביב, הרחוב הצפוני ביותר בתל אביב-יפו. מדובר בשטח פתוח ויפהפה, שכולל כמה ערכי טבע ייחודיים שכבר אינם קיימים בשום מקום אחר בגוש דן. תושבי האזור התנגדו לתוכנית ויצאו למאבק. כעת הם רואים בהחלטת הוועדה סימן קטן לניצחון שבדרך.

חורשת דרנזר ()
התוכנית המקורית

חורשת דרזנר (צילום: גלעד כרמלי)
חורשת דרזנר(צילום: גלעד כרמלי)

 

בהחלטת הביניים נכתב בין היתר: "לאחר ששמעה את המתנגדים ואת תגובת הוועדה המקומית ומגישי התכנית, וברקע ההכרה בחשיבות קידום יעיל ומיטבי של תכנית בהיקף זה, סבורה הוועדה כי בשל הזמן הרב שחלף בקידום התוכנית, ולאור השינויים המהותיים במדיניות התכנון במחוז, ובניהם: הקפדה על פיתוח גריד עירוני צפוף המבוסס על הליכה ורכיבה על אופניים, פיתוח והעדפת תחבורה ציבורית.... ניתן וראוי לשכלל ולעדכן את התוכנית ללא שינוי מהותי של עוצמות הפיתוח, היקף השטחים הציבוריים, ותמהיל השימושים... הוועדה סבורה כי עדכון התוכנית יכול וישמר את שטחי הארכיאולוגיה, תוך מיקסום שמירה על שטחי טבע בעלי ערכיות גבוהה".

 

עו"ד יואב קרמר, שהוביל את המאבק למען השמירה על הטבע באזור, אמר בתגובה להחלטת הוועדה: "היום זהו יום חשוב למען מקרקעי ישראל, למען הטבע והחי ולמען הקהילה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה למעשה אמרה שאינה שבעת רצון, אם לנקוט בלשון המעטה, מתוכנית דרום גלילות וכי היא שוקלת לערוך שינויים בתוכנית, ולכן ביקשה מרשות מקרקעי ישראל לערוך תכנון מחדש של התוכנית. הדור שלנו לא יכיר פגיעה לא הכרחית בערכי טבע ושטחים פתוחים ולא יכיר פגיעה בבעלי חיים. מדובר על נכס צאן ברזל, שקהילה אדירה קשורה אליו, מקום עם עוצמה אדירה, מפחית זיהום וטמפרטורה".

 

עו"ד קרמר הוסיף: "אנו לא נגד בנייה במתחם, אבל זה לא סביר להקים פארק מלאכותי על גבי מיכלי הגז ומגרשי המכוניות ולא להשאיר רצף סביבתי טבעי פתוח למען הקהילה ובעלי החיים. אפשר ליצור תוכנית טובה יותר ופוגענית פחות שתשמור על החלק הדרום מזרחי של המתחם מבלי לפגוש בהיקפי הבינוי באזור. ההתנגדות שלנו היא ממלכתית שאין כמותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד כרמלי
חורשת דרזנר ברחוב הצפוני של תל אביב
צילום: גלעד כרמלי
מומלצים