מרכז שליטה מעופף: המטוס שישרוד מתקפה גרעינית
בואינג אנלוגי בעולם דיגיטלי: "מטוס יום הדין" האמריקני משמש את שר ההגנה שנמצא במסע למזרח. 18 מיטות קומותיים, כמעט בלי חלונות ועם כיפת מכ"ם מיוחדת: זהו E-4B שיכול לשהות באוויר במשך כמה ימים ברצף
המטוס האנלוגי ששולט על העולם: ה"אייר פורס 1" של נשיא ארצות הברית הוא אולי המטוס המפורסם ביותר שמשרת את הבכירים האמריקניים, אבל מרכז השליטה האמיתי הוא דווקא מטוס מיושן, שנראה דומה לו מבחוץ אבל מבפנים מצויד בטכנולוגיה של שנות השבעים - וכל זאת כדי שיוכל לשרוד גם במקרה של מתקפה גרעינית.
אין כנראה אף מטוס הדומה ל-E-4B של חיל האוויר האמריקני. המטוס, המכונה בשם "מטוס יום הדין", הוא בואינג 747 משודרג שמשרת את שר ההגנה האמריקני. גובהו כמעט 6 קומות והוא מצויד בארבעה מנועים ענקיים. "זה כמו פנטגון גיבוי", אמר ל-CNBC איש צוות בחיל האוויר האמריקני. "יש תמיד מטוס אחד שכזה בכוננות, 24/7".
בשבוע שעבר שר ההגנה האמריקני בפועל, פטריק שנהאן, עלה על המטוס בבסיס אנדרוז במרילנד, למסע הבינלאומי השני שלו מאז שמונה לממלא מקומו של ג'יימס מאטיס שהתפטר על רקע חילוקי דעות עם הנשיא דונלד טראמפ. שנהאן, שבחודש שעבר טראמפ הודיע על כוונתו למנותו לתפקיד באופן קבוע, כיהן במשך 30 שנה במגוון תפקידים בחברת בואינג, יצרנית המטוס.
ה-E-4B, שמכונה גם "מרכז מבצעים ארצי מוטס", הטיס את שנאהן וצוותו להוואי, אינדונזיה, סינגפור ודרום קוריאה, והתחנה הבאה והאחרונה במסע היא יפן. הטייסים אמרו כי במהלך המסע, שנמשך שמונה ימים, המטוס יעבור 41,740 ק"מ בסיוע שלושה תדלוקים אוויריים ושישה מטוסי תדלוק.
"זה נהדר, אבל הם ממשיכים לתת לי עוד עבודה", צחק שנהאן בשיחה עם CNBC בנוגע לעבודה בזמן טיסה ב-E-4B. "העבודה אף פעם לא נגמרת", הוסיף וציין כי בזמן שהוא על המטוס הוא יכול לעקוב אחר המבצעים האמריקניים ברחבי העולם. "למעשה המטוס הזה הוא מרכז שליטה באוויר", אמר דובר הפנטגון. הוא ציין כי שר ההגנה יכול להשתמש במערכות התקשורת המסווגות ביותר שנמצאות על המטוס, וגם בתקשורת לא מסווגת. "כך הוא תמיד נמצא בלוּפ", הוסיף הדובר.
כמו "אייר פורס 1", גם רבות מיכולותיו של E-4B חסויות. כיום יש ארבעה מטוסים ייחודיים כאלה בחיל האוויר האמריקני. המטוסים הזהים, שבסיסם בנברסקה, נמצאים בשירות מבצעי מאז 1980 ואמורים לסיים את שירותם ב-2039.
ה"גיבנת" בחלקו העליון של המטוס מכונה "ראדום" (כיפת מכ"ם), ומאכלסת חלק גדול מ-67 צלחות לוויין ואנטנות שמוצבות במטוס. הכיפה היא אחד מהאלמנטים ב"תיק התקשורת" של המטוס, שמעניקים לו את היכולת לתקשר עם ספינות, צוללות, מטוסים וקווי טלפון נייחים, בכל מקום בעולם.
הודות לאפשרות של תדלוק אווירי, ולמכלי הדלק העצומים של המטוס, הוא יכול להישאר באוויר במשך כמה ימים ברצף. במטוס מקום לעד 112 איש, יש בו 18 מיטות קומותיים, שישה חדרי שירותים, מטבח, חדר תדרוכים, חדר ישיבות, חדר פיקוד ואזור מנהלים.
בניגוד ל"אייר פורס 1", חלקו הפנימי של ה- E-4B מיושן וכמעט חסר חלונות. גם הרכיבים האלקטרוניים ומחווני הטיסה בו הם ברובם מיושנים. "זו טעות נפוצה, אבל במטוס הזה אין מסכים דיגיטליים בתא הטייס או בכל מקום אחר. הטכנולוגיה הדיגיטלית 'תטוגן' במלחמה גרעינית", אמר איש צוות. ב-CNBC הסבירו כי הטכנולוגיה האנלוגית של המטוס פגיעה פחות לפולס אלקטרומגנטי שלאחר פיצוץ גרעיני.