שתף קטע נבחר

אפר אנושי, ברקטה העוצמתית בעולם

צפו בשיגור מושלם - ובפספוס בנחיתה: "פלקון כבד" שוגרה לחלל עם אפר של 152 איש, הניסיון למחזור הרקטה לא צלח במלואו

 

 

אל החלל החיצון, בדרכם האחרונה: חברת SpaceX שיגרה היום (ג') את הרקטה הענקית שלה "פלקון כבד" (Flacon Heavy) ממרכז החלל קנדי בפלורידה, כשהיא נושאת 24 לווייני מחקר - וגם אפר של 152 איש ב"טיסת מורשת".

 

ב-SpaceX של אלון מאסק אמרו כי זה היה אחד השיגורים המסובכים ביותר שנעשו. הרקטה שוגרה לקולות צהלות הנוכחים בשעה 2:30 לפנות בוקר שעון מקומי, אחרי דחייה של 3 שעות מהמועד המתוכנן. הם קיוו לחגוג גם נחיתה מושלמת - אבל זה לא קרה. צפו בסרטון, בתחילת הכתבה.

שיגור ספייס איקס SpaceX פלקון כבד (צילום: רויטרס)
רגע השיגור מקייפ קנוורל(צילום: רויטרס)

שיגור ספייס איקס SpaceX פלקון כבד (צילום: AP)
(צילום: AP)

שיגור ספייס איקס SpaceX פלקון כבד (צילום: רויטרס)
פלקון כבד בדרך לחלל(צילום: רויטרס)

זהו השיגור השלישי בלבד של "פלקון כבד", והראשון שנעשה בהזמנת הצבא. "בוסטרי הצד" של הרקטה נחתו דקות אחרי השיגור בקייפ קנוורל, בדיוק כמו בשיגור הקודם באפריל - וכל זאת כדי לעשות בהם שימוש חוזר. אבל "ליבת הבוסטר" החדשה פספסה את המשטח באוקיינוס שעליו הייתה אמורה לנחות. ב-SpaceX אמרו כי הדבר אינו מפתיע, לאור המשימה המסובכת.

 

אפר ומסר: "נשק את השמיים"

אחת השותפות לשיגור היא חברת סלסטיס DNA, שמספקת טיסות זיכרון לחלל. היא העבירה לרקטה את שרידיהם של 152 איש, ובהם האסטרונאוט ביל פוג, שהלך לעולמו ב-2014, לוחם אמריקני שנהרג באפגניסטן וכוכב בייסבול יפני. את השיגור עצמו כינתה "טיסת מורשת". אלו סיפוריהם של האנשים שאפרם הושם שם.

שיגור ספייס איקס SpaceX פלקון כבד (צילום: AFP)
"טיסת המורשת" ממריאה מפלורידה(צילום: AFP)

שיגור ספייס איקס SpaceX פלקון כבד (צילום: AP)
(צילום: AP)

ב"דיילי מייל" נכתב כי כל משפחה שילמה 5,000 דולר ב-2018 כדי ששבעה גרם מהאפר יושם ברכב החלל. לכל אחת מהקפסולות שמכילות את השרידים צורף גם מסר. בין היתר נכתב שם "נשק את השמיים", "אישה שהקדימה את זמנה" ו"אוהבים אותך עד הירח ובחזרה". סלסטיס DNA מפעילה את שירותי קבורת החלל שלה מאז 1994, וסייעה לשים שרידים של בני אדם ובעלי חיים ב-15 רכבי חלל שונים בעבר.

 

שעון אטומי ודלק רקטי ירוק

השיגור, לבקשת משרד ההגנה, צפוי לספק נתונים שיובילו למתן אישור ל"פלקון כבד" ולבוסטרים הממוחזרים שלה לשיגורים עתידיים לצרכי ביטחון לאומי. זו פעם ראשונה שהצבא משתמש ברקטה ממוחזרת. השיגור מסובך במיוחד כי הלוויינים צריכים להיכנס לשלושה מסלולים שונים בחלל.

 

פלקון כבד היא הרקטה העוצמתית בעולם כיום. השיגור הראשון שלה היה בפברואר 2018, אז הוצבה בה מכונית טסלה אדומה של מייסד SpaceX מאסק שנכנסה למסלול בחלל. הפעם כלל המטען שלה גם "שעון אטומי של החלל החיצון", שפותח על ידי מעבדות המחקר נאס"א וגודלו כשל טוסטר אובן. הוא נועד לסייע לרכב החלל לנווט בעצמו בעת שהוא נמצא הרחק מכדור הארץ. בנוסף כלל המטען גם מפרש שמש (מתקן להנעה חללית המבוסס על לחץ קרינה), דלק רקטי "ירוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים