שתף קטע נבחר

המבצע להצלת אפרוחי שחפית השוניות הנדירה

השחפיות, שעברו צפונה מסיני, מקננות על מצופים במפרץ אילת, אבל האפרוחים הקטנים נופלים לפעמים למים.הפתרון: ברשות הטבע והגנים מתכננים להקים אתר קינון בטוח על מצופי הגבול עם ירדן

פקחים הוזעקו בסוף השבוע פעמיים כדי להציל את אפרוחי שחפית השוניות הנדירה במפרץ אילת. מדובר בציפור נדירה, שעברה לקנן באילת ובשל התנאים אפרוחים נופלים ממצופים על המים.

 

 

בסוף השבוע התקבלה במרכז הצפרות אילת קריאה דחופה מריף הדולפינים, לאחר שאפרוח של אחת הציפורים המקננות הנדירות בישראל, שחפית השוניות, נסחף אל החוף. האפרוח היה צעיר מדי כדי לעוף וכנראה נפל מהקן אל המים ונסחף לחוף.

  

עובדי ריף הדולפינים אספו את האפרוח וצוות מרכז הצפרות אילת הגיע כדי להחזירו אל מצוף מבטחים, הרחק מהחוף. הוריו של האפרוח, שתקשרו איתו לכול אורך הדרך על ידי קריאות רמות, הגיעו מיד אל המצוף, התיישבו ליד אפרוחם, שמרו עליו והאכילו אותו בדגיגים. זמן קצר לאחר מכן התקבלה קריאה נוספת מאזרח, הפעם מחוף קצא"א הסמוך. אפרוח אחר, עם כוויה קלה ברגלו, הגיע אל החוף אך לא היה מסוגל לעוף. גם האפרוח הזה הוחזר לקן.

 

  (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
המצוף, האפרוח ואחד ההורים(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)

 

האיש התבקש לשחות הכי רחוק שהוא יכול ולהניח את האפרוח על מצוף, שם הוריו יוכלו לדאוג לו ולהאכילו. צוות של מרכז הצפרות והחברה להגנת הטבע הגיעו אל החוף כדי לראות האם נסחפו אפרוחים נוספים.

 

נועם וייס, מנהל מרכז הצפרות אילת מטעם החברה להגנת הטבע, הסביר: "לצערנו החוף באילת אינו חוף מבטחים עבור אפרוחי השחפיות. חתולים ועורבים זיהו את האפרוח מיד והוא היה בסכנה קיומית מרגע הגעתו לחוף".

 

וייס הוסיף: "שחפיות השוניות באילת מקננות בשלוש השנים האחרונות על מתקני תשתית נטושים מברזל של קצא"א. הזוג הראשון נמצא ממש באותה הנקודה ומאז בכול שנה מקננים כאן בין זוג אחד לחמישה זוגות של שחפיות שוניות. הקינון מתבצע על מתקן מברזל שמתחמם מאוד בקיץ האילתי ולכן לעיתים קופצים האפרוחים אל המים בטרם הגיע זמנם. מרגע שהם במים, המצופים הפזורים באזור גדולים מדי וחלקלקים ואין לאפרוחים דרך להגיע אליהם ולכן הם כנראה נסחפים אל החוף. הכוויה על רגל האפרוח שנמצא מעידה גם היא על הבעיה".

  (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
הציפורים עברו לאילת(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)

  (צילום: נועם וייס, מרכז הצפרות אילת)
האפרוח, לאחר שהוחזר למקומו(צילום: נועם וייס, מרכז הצפרות אילת)

 

צפרי החברה להגנת הטבע מסרו כי ייתכן שקינון שחפית השוניות באילת מצביע על מצוקה שלהן בסיני. ממידע שהגיע מצפרים ממצרים עולה כי אי הקינון העיקרי שלהן, טיראן, סובל מהפרעות קשות וכי קניהן שהם לא יותר משקע קטן על החול, נשדדים על ידי דייגים, חתולים וחולדות. בצר להן, מנסות השחפיות לקנן באילת, על מתקנים מברזל שכנראה גורמים להן נזק.

 

לקראת השנה הבאה, רשות הטבע והגנים ומרכז הצפרות אילת מתכננים שיפוץ של אתר הקינון שיבטיח כי הסכנה לה נחשפו השחפיות לא תחזור על עצמה. פרויקט "צבא הגנה לטבע" של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ומרכז הצפרות אילת עם בסיס חיל הים באילת, מתכנן גם הוא להקים בזמן קרוב אתר קינון בטוח לשחפיות על מצופי הגבול עם ירדן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים
האפרוח על המצוף ואחד ההורים בשמיים
צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים
מומלצים