שתף קטע נבחר

התגלה ראש חץ מהמרד ביודפת בשנת 67 לספירה

שלוש שנים לפני חורבן בית המקדש השני נפלה העיר יודפת, שם פרץ מרד שנה נגד השלטון הרומי. בשבוע שעבר החלו חפירות נוספות במקום

חץ שנורה ממכונת ירי רומית (קטפולטה) בזמן המרד ביודפת בשנת 67 לספירה, התגלה בימים האחרונים באתר החפירות במקום.

 

ראש החץ שנמצא ביודפת (צילום: פרופ' מוטי אביעם)
ראש החץ שנמצא ביודפת(צילום: פרופ' מוטי אביעם)

 

על-פי החוקרים, בחודש מאי שנת 67 לספירה התאסף בעכו חיל רומי שכלל 60 אלף חיילים, בפיקודם של אספסיאנוס וטיטוס. נירון,הקיסר ברומא באותה תקופה, החליט לדכא את מרד היהודים שפרץ שנה קודם לכן. לאחר 47 ימים כבשו הרומאים את המקום. בסוף המסע הזה, שלוש שנים מאוחר יותר, נכבשה ונהרסה ירושלים, ואיתה בית המקדש שנחרב בתשעה באב בשנת 70 לספירה.

 

אבל - למעשה - הכול התחיל ביודפת. העיירה הגלילית הזו בוצרה לקראת המרד בהוראתו של מושל הגליל, יוסף בן מתתיהו. היא הייתה לאתר המבוצר העיקרי בגליל המערבי. לאחר 47 ימי לחימה ומצור כבד נפלה העיר, רבים מתושביה נטבחו ויוסף בן מתתיהו נפל בשבי הרומאים.

 

בשבוע שעבר החלה חפירה ארכיאולוגית ביודפת, שבסופה יחשפו חלקים נוספים מ"בית הפרסקו" שנחפר חלקית בעבר, ובית הכנסת מהתקופה הביזנטית. החפירה מנוהלת על ידי פרופ׳ מרדכי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, שחפר באתר בעבר, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת לוזאן בשוויץ, ובחסות רשות העתיקות.

 

פרופ' אביעם אמר: "החפירות המחודשות ביודפת מציגות מחדש את הקרב הכבד שהתנהל בגליל בקיץ של 67 לספירה, על העיירה היהודית המבוצרת יודפת. למצוא ראש חץ שהוא עדות לקרב הזה, בערב יום הזיכרון לחורבן המקדש, בט' באב, זו בהחלט התרגשות. יש פה עדות חיה וברורה, על תחילתו של המרד הגדול, על הקרב הראשון שהתנהל בגליל בחודש יולי 67 לספירה ובסופה של המלחמה הזו הגיעו גייסות הרומים לירושלים, הרסו את העיר, את בית המקדש ודיכאו את המרד הראשון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פרופ' מוטי אביעם
ראש החץ שהתגלה ביודפת
צילום: פרופ' מוטי אביעם
מומלצים