שתף קטע נבחר

משרד החקלאות מסרב לאסור שימוש בחומר מסוכן

כלורורופיריפוס, חומר הדברה שחשיפה אליו עלולה לגרום לנזקים התפתחותיים, נמצא בפירות וירקות בישראל. במשרד הבריאות ובארגון "אדם טבע ודין" דורשים לאסור את השימוש בחומר. משרד החקלאות: הבדיקות באירופה טרם הסתיימו

באירופה צפויים להוציא את הזרחן האורגני מהמזון, אבל בישראל משרד החקלאות מתמהמה. אירופה מוציאה את הזרחן האורגני כלורורופיריפוס מהמזון, לאחר שהרשות האירופית לבטיחות במזון קבעה שחשיפה אליו עלולה לסכן את בריאות הציבור ולגרום לנזקים התפתחותיים במוחם של עוברים וילדים, להפרעות הורמונליות ולרעילות למערכת הרבייה. התקנות צפויות להיכנס לתוקף באירופה בתחילת השנה הבאה.

 

משרד הבריאות: 98% מהישראלים נחשפו לחומרי הדברה מסוג זרחנים אורגניים

 

ריסוס (צילום: shutterstock)
הדברה(צילום: shutterstock)

כלורופיריפוס משתייך למשפחה של זרחנים אורגניים, שכבר ב- 2012 משרד הבריאות המליץ על צמצום למינימום האפשרי של שימוש בחומרים אלה להדברה בישראל, וזאת במסגרת תהליך הערכה מחדש של חומרי הדברה. מבדיקות עולה כי החומר נמצא בתפוחים, אגסים, אבוקדו, משמש, שזיף, פירות הדר, זיתים ועוד. הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA) קובעת בחוות דעת שפרסמה החודש כי כלורופיריפוס, שנמצא בשימוש נרחב בריסוס פירות וירקות בישראל, מסוכן לבריאות ויש להוציאו משימוש במזון החל מינואר 2020. הרשות האירופית לבטיחות מזון לא מצאה סף בטוח לשימוש בו ולכן קבעה כי יש להוציאו באופן מוחלט משימוש.

 

ומה קורה בישראל? הכלורופיריפוס נמצא בשימוש נרחב בחקלאות ונתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שכולנו נחשפים אליו בשכיחות גבוהה כשאנחנו אוכלים פירות וירקות. משרד הבריאות וארגון "אדם טבע ודין" פועלים כעת להוציא את החומר המסוכן משימוש גם בארץ. אבל משרד החקלאות, שבידיו הסמכות על איסור השימוש, מתמהמה ולא נוקט עמדה בוועדה הבינמשרדית לרישום חומרי הדברה.

 

בתחילת השנה ערך משרד הבריאות הערכת בטיחות, הכוללת הערכת חשיפה לכלורופיריפוס ממזון. הערכת חשיפה זו מראה באופן ברור כי החשיפה של האוכלוסייה בישראל ובייחוד בקרב ילדים הינה גבוהה מערך הייחוס הבריאותי. המשמעות היא כי קיים חשש לבריאות הציבור בישראל מחשיפה לכלורופיריפוס. לאור ממצאים אלה והמידע על רעילותו של החומר, דרש משרד הבריאות כי אישור השימוש בכלורופיריפוס בישראל יבוטל.

 

בעקבות דרישה של משרד הבריאות התקיים דיון הערכה מחדש של כלורופיריפוס בוועדה הבינמשרדית לאישור תכשירי הדברה. חוות דעת מפורטת בנושא כולל עמדת משרד הבריאות לביטול החומר הועברה לכלל חברי הוועדה הבינמשרדית, כולל לנציגי משרד החקלאות. אלא שבמשרד החקלאות כאמור לא ממהרים לאסור את השימוש בחומר המסוכן.

עמית ברכה ()
עמית ברכה

 

מנכ"ל "אדם טבע ודין", עו"ד עמית ברכה, קורא להפסיק את השימוש בחומר לאלתר: "מדובר בחומר מסוכן, שאירופה פועלת להוצאתו משימוש, ולא ייתכן שאנו נאלץ להזהיר את הציבור הישראלי מאכילה של פירות וירקות שבריאים להם, כתוצאה משימוש בחומר זה. על משרד החקלאות לדאוג לטובת הציבור ולהוציא את החומרים המסוכנים מהפירות והירקות שלנו באופן מיידי".

 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הארגון האירופי מבצע הערכות מחודשות, שטרם נסתיימו. בינתיים, וכפי שהיה עד כה, השימוש בחומר כלורפיריפוס נמשך גם עתה הן באירופה והן בארצות הברית, ורק לאחר השלמת ההערכות, תתקבל החלטה של מדינות אירופה לגבי המשך השימוש בו. ככלל, ישראל נחשבת כמדינה המחמירה בערכי הסף המותרים בה לשימוש בחומרי הדברה. ברוב המקרים, ערכים אלו מחמירים יותר מאשר באירופה".

 

עוד נמסר: "המחקר בנושא שבו משרד הבריאות היה שותף נערך לפני מספר שנים ולא שיקף את ההגבלות של השימוש בחומר הקיימת בשנים האחרונות. המאמר המדעי טרם פורסם, אך אנשי המקצוע במשרד החקלאות הגישו מבעוד מועד שורה של שאלות מהותיות בנושא, כגון השפעת הממצאים על הנעשה כיום. משרד החקלאות עודנו ממתין לקבלת התשובות בנושא וימשיך לעקוב אחר החלטות הארגון האירופי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים