שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: כחל מאפריקה הגיע לביקור

הצפר וצלם הטבע גבי לויצקי מקיבוץ כרמייה הופתע לגלות ציפור לא מוכרת על עץ האקליפטוס בחנייה ליד ביתו. לאחר שצילם את הציפור הוא נדהם לגלות כי מדובר בכחל רחב מקור, ציפור מאפריקה שנצפתה לראשונה בישראל. מאז התגלית, צפרים וצפריות הגיעו לצפות במבקר הנדיר

ביום חמישי בצהריים הצפר וצלם הטבע גבי לויצקי מקיבוץ כרמייה יצא מביתו לכיוון רכבו והשקיף כהרגלו על המתרחש בעץ האקליפטוס הגדול בחנייה, בו נצפות ציפורים רבות המשתמשות בעץ כמקום מסתור, מנוחה ותצפית.

 

"בתחילה הסתכלתי על הציפור ולא הבנתי מה אני רואה. ניסיתי לצלם אותה באמצעות הטלפון הסלולרי אך זה לא נתן תוצאות, לכן חזרתי הביתה ולקחתי את המצלמה שלי. צילמתי אותו ולא הבנתי איזו ציפור זו", משחזר גבי את המפגש הראשון עם הכחל. לאחר שבחן את הצילומים בסיוע של מגדירי ציפורים, הוא זיהה כי מדובר בכחל רחב מקור, ציפור המצויה באפריקה ומעולם לא תועדה נדידה שלה לישראל. 

 

כחל רחב מקור (צילום: גבי לויצקי)
כחל רחב מקור(צילום: גבי לויצקי)

 

"כל העולם רצה להיות פה בקיבוץ"

גבי בתחילה התלבט אם מדובר בציפור אקזוטית שברחה מהמגדלים שלה ולכן העלה פוסט בפייסבוק בתקווה לקבל סיוע מקהילת הצפרים בישראל לגבי זהות הציפור.

 

"זה רץ כמו אש בשדה קוצים וכל העולם רצה להיות פה בקיבוץ", מספר גבי. "עדיין לא בטוחים איך היא הגיעה לישראל וההתנהגות שלה מצביעה על כך כי מדובר בציפור בר, מאחר והתגובה שלה לבז, עוף דורס, שחלף לידה, סימנה שהכחל יודע איך להתגונן והבין כי מדובר בדורס. שהתגובה שלו הייתה כמו כל כחל רגיל וגם הצורה בה הוא צד והתעופף נראית טבעית".

 

יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע מספר כי לאחר שגבי פירסם את התמונות של הכחל בפייסבוק מייד נוצרה המולה.

 

"יש באוספים בישראל מינים אקזוטיים של ציפורים, אך כנראה שלא מחזיקים ציפור שכזו באף מקום בארץ, כך שזה הביקור הראשון שלה", הוא מפרט. "זו ציפור אפריקאית לחלוטין ומרבית מהאוכלוסיות הצפוניות נמצאות באתיופיה. הן מבצעות נדידה בתוך אפריקה, אך כדי שכחל יגיע לכאן הוא צריך לבצע טעות ניווט משמעותית מאוד".

כחל רחב מקור וכחל מצוי (צילום: shutterstock)
כחל רחב מקור וכחל מצוי הנחשב לנפוץ בישראל(צילום: shutterstock)

 

מקור צהוב בולט

מירב מציין כי בעונה הזו, במיוחד במהלך אוגוסט וספטמבר, "ישנו דפוס של מינים אפריקאים כמו שרקרק לבן גרון שהגיע לראשונה באוגוסט לישראל, בהם מינים שלא מקננים באפריקה מסיבה כו או אחרת, מתחילים לשוטט צפונה והכחל עף לאורך השבר הסורי אפריקאי ומצא עצמו פה".

 

לכחל רחב המקור אין שם עברי ותרגום שמו מגיע מהשם האנגלי Broad-billed Roller וד"ר יואב פרלמן, חוקר במרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, הציע את השם כחל צהוב מקור, בזכות המקור הצהוב של הכחל שנחשב לאחד מסממניו הבולטים ביותר.

 

לדברי אבנר רינות, צפר וסוקר טבע, מהחברה להגנת הטבע, "תפוצת הכחל רחבה למדי וכוללת את אפריקה המשוונית והסוב-טרופית, כולל האי מדגסקר (4 תתי-מין). בית-גידולו יערות פתוחים, בייחוד ליד נחלים ומקורות מים, וגם סוואנות לחות, באזורים מעוצים למדי, לרוב ליד מים. עמידה בנקודות תצפית גבוהות ביער, התנהגות צייד אופיינית ברפרוף וגלישה אחר נמלים מעופפות וטרמיטים, בעיקר בשעות הערב".

 

כחל רחב מקור (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)
כחל רחב מקור(צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)

 

מומחה בציד חרקים

עוד מציין רינות כי "מרבית שעות היום, הכחל נמצא במנוחה ונמנום, פעילותו העיקרית בשעות הבוקר המוקדמות ובעיקר בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בהן הוא מתמחה בציד נמלים מעופפות וטרמיטים. בעת הצייד יכולים להתאסף מחוץ לעונת הקינון עשרות פרטים של כחלים ולצוד בתמרונים נאים בדומה לסנוניות ולקרוביהן השרקרקים", הוא מסכם.

 

"הם גם שותים תוך כדי תעופה משפת המים. עמידה בנקודות תצפית גבוהות ביער, התנהגות צייד אופיינית ברפרוף וגלישה אחר נמלים מעופפות וטרמיטים, בעיקר בשעות הערב".

 

מאז התגלית עשרות צפריות וצפרים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי לצפות בציפור הצבעונית. "כנראה שנחמד לו כאן כי האזור די מזכיר את יבשת אפריקה עם השטחים הדומים לסוואנה ועם החולות. אולי זה מתאים לו לתקופה", מציין גבי. "ראינו אותו בציד חרקים, רוב הזמן הוא על העץ, מדי פעם מתנקה ומסדר נוצות ואז פתאום בלי התרעה, עף לו. רוב הזמן הוא נצפה בשקט, רק כשהבז התקרב אליו, הוא נשף לעברו".

 

לויצקי, צפר וצלם טבע קרוב ל-20 שנה עבר לקיבוץ לפני כעשור ומספר כי הוא משקיע מזמנו מדי יום כדי לצפות ולצלם בעלי חיים באזור. "תיעדתי דברים נדירים, אך זו הפעם הראשונה שאני מגלה מין ראשון של ציפור שהגיעה לישראל", הוא אומר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי לויצקי
כחל רחב מקור בקיבוץ כרמיה לראשונה בישראל
צילום: גבי לויצקי
מומלצים