שתף קטע נבחר

הצצה לפעוטון כרישי הפטישנים באי סנטה קרוז

צלם הטבע גורדון ביוקנן יצא למסע לאורך קו המשווה מסביב לעולם כדי לגלות את השפעת האדם על הסביבה ובעלי החיים. בביקור באי סנטה קרוז הוא גילה קבוצת חוקרים שנלחמת להציל את כרישי הפטישנים מהכחדה. הצצה שבועית לסדרת הטבע החדשה "קו המשווה" של ה-BBC שתשודר מדי מוצ"ש ב-21:45 בכאן 11

 

 

שמורת הים של איי הגלאפגוס הוקמה לפני 21 שנה במטרה להגן על בית הגידול בו נמצאים בעלי חיים מיוחדים במינם, שחולפים בשמורה המהווה תחנה קריטית בהמשך מסלול הנדידה שלהם.

 

ביניהם גם להקות גדולות של כרישי פטישנים כד-חרטום המתקבצות באזור, אך המחזה המרהיב עלול שלא להימשך עוד זמן רב. מדובר במין המצוי בסכנת הכחדה ומספריו מתמעטים משנה לשנה.

 

כריש פטישן (צילום: shutterstock)
כריש פטישן(צילום: shutterstock)

 

באי סנטה קרוז, אחד מ-13 האיים באזור, מומחי כרישים מנסים לשנות את המגמה. אדוארדו אספינוזה הוא מומחה עולמי לאסונם של פטישני כד-חרטום.

 

בשמורה עצמה הפטישנים מוגנים, אך ברגע שהם יוצאים מחוץ לשטח השמורה הם נתונים בסכנת ציד. הכרישים ניצודים בהמוניהם כדי לשמש כחומר גלם לתעשית המזון האסיאתית. סנפיריהם מקוצצים ופגרי הכרישים מושלכים בחזרה לים.

 

כיום כ-100 מיליון כרישים נשחטים מדי שנה והחשש הגדול הוא מאובדן של טורפי העל באוקיינוסים הממלאים תפקיד חשוב בשמירה על מערכת אקולוגית בריאה ומאוזנת.

 

כריש פטישן (צילום: shutterstock)
פגרי כרישי פטישן שניצודו למאכל(צילום: shutterstock)


 

נקבות כריש פטישן נודדות אלפי קילומטרים באוקיינוס ומגיעות לאיי גלאפגוס כדי להשריץ את הוולדים ונעלמות. לדברי החוקר, "הכרישות מהר מאוד הן משאירות את הכרישים הצעירים להסתדר בכוחות עצמם ומסתלקות. אנחנו לא יודעים מה הם עושים אחרי זה", הוא מסביר.

 

סודות הפעוטון של הכרישים

המטרה של החוקרים היא לתייג את הכרישים הצעירים כדי שניתן יהיה לעקוב אחריהם. "אם נדע לאן בדיוק הולכים הפטישנים הצעירים, יהיה קל יותר לשכנע רשויות להגן על המים מחוץ לגלאפגוס", הוא מסביר.

 

כדי להצמיד לכל אחד מכשיר מעקב, החוקרים צריכים לתייג כרישים רבים ככל האפשר, גם אם זה אומר ללכוד אותם במעמקי המנגרובים של האיים, יערות בלתי חדירים וצפופים ביותר, המסייעים לכרישים הצעירים למצוא מקום מפלט בטוח, מאחר וסירות לא יכולות לעבור פנימה.


כריש פטישן (צילום: shutterstock)
כריש פטישן(צילום: shutterstock)

 

החיפוש ביערות המנגרובים מתמקד בפטישנים פעוטים ואחת מהדרכים היעילות לכך היא באמצעות חיפוש אווירי של נחלים הנכנסים לשטחי המנגרובים. יהיה קשה להיכנס עם סירה,

 

הרחפן מוביל את החוקרים לתוך מעמקי המנגרובים וחושפים עולם תת ימי עשיר. "עבור כרישים בסכנת הכחדה, המנגרובים האלה הם מקום מושלם להמלטה. הם מלאים סרטנים קטנים

שהכרישים הצעירים יכולים לאכול, אך אין בהם טורפים גדולים", הוא מציין.

 

שלושה פטישנים צעירים נלכדים ועל הצוות יש לחץ גדול כנגד השעון. הכרישים לא יכולים לשרוד מחוץ למים יותר משתי דקות ואסור להחזיק אותם על הסירה יותר מדקה וחצי. אחרי 90 שניות בלבד מחוץ למים, הכריש עלול להתחיל לאבד הכרה, אך החוקרים מיומנים ומשיבים את כל הפרטים שנתפסו בחזרה לים. המסע של הכרישים רק מתחיל בטבע, הסכנות רבות, אך החוקרים מאמינים כי עדיין ניתן לשמור עליהם בעתיד.

 

פרק 1: תיעוד: כך מצילים פילים מחקלאים באפריקה

פרק 2: הבוקרים באקוודור שומרים על הקונדורים הנדירים

 

מדי שבוע תתפרסם ב-ynet הצצה לסדרת הטבע "קו המשווה" שתשודר מדי מוצ"ש ב-21:45 בכאן 11.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים