שתף קטע נבחר

היתר פליטה לאסדת לווייתן: "עד 121 ק"ג בנזן בשנה"

היתר הפליטה לאסדת הגז הטבעי לוויתן נכנס לתוקף; בשלב ב' צפוי היתר הפליטה לבנזן לגדול בכ-30 אחוז ואילו ההיתר ל- NMVOC יגדל ב-50 אחוז. המשרד להגנת הסביבה: הזרמת הגז הטבעי מלווייתן - שלב הכרחי לקראת סגירת היחידות הפחמיות בחדרה

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (רביעי) על כניסתו לתוקף היתר של הפליטה לאסדת לוויתן, המופעלת על-ידי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד, בהתאם להוראות חוק אוויר נקי. במשרד מסרו כי היתר הפליטה מציב תנאים ומגבלות מחמירות על הפליטות לאוויר: "הכול לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם ולשם הגנה על הסביבה, לרבות משאבי הטבע, המערכות האקולוגיות והמגוון הביולוגי, למען הציבור ולמען הדורות הבאים". עוד מסרו כי הזרמת הגז הכרחית לסגירת היחידות הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין.

 

 

לפי היתר הפליטה, באסדה יותקנו מערכות לניטור רציף ובקרה על פליטות מזהמים לאוויר. באסדה יוקמו שני לפידים המיועדים לשריפת פחמימנים עבור תחזוקה וחירום בלבד. היתר הפליטה כולל חומרים "בעלי סיכון גבוה", בין היתר חומרים מסרטנים. ההיתר מגביל את כמות הפליטות לאוויר של בנזן (חומר עם רעילות אקוטית גבוהה לחיים הימיים, ומצטבר ברקמות החיות של בעלי החיים הימיים ומועבר לסביבה) ל-121 ק"ג בשנה, אך בשלב ב' הכמות תעלה ל- 157 ק"ג - כלומר עלייה של כ-30%. בנוסף, סך התרכובות האורגניות הנדיפות שאינן מתאן (NMVOC) יעמוד על 20 טון לשנה בשלב א' אך בשלב ב' יקפוץ ל- 30 טון - כלומר זינוק של 50%. יש לציין כי ההיתר מתייחס להפעלה שגרתית בלבד.

 

שלב א' מתייחס לתקופה שלפני תחילת הייצוא. בשלב זה הייצור יופנה למדינות ישראל, ירדן ומצרים. בשלב ב', אם וכאשר יחל, יהיה ייצוא למדינות נוספות, ככל הנראה באירופה, והייצור צפוי לגדול.

 

ההיתר דורש מנובל אנרג'י להתקין מערכות ניטור רצופות בארובות. במשרד להגנת הסביבה הדגישוכי יתבצע דיגום תקופתי. לחומר המסוכן בנזן יתבצע דיגום תקופתי רק אחת לחודשיים בשנה הראשונה, ולאחר תקופת ההרצה החברה רשאית לבקש הקלה בתדירות הדיגומים. לחומרים מסרטנים אחרים, בהם גם מתכות, יתבצע דיגום אחד לאחר חודש מסיום תקופת ההרצה ולאחר מכן לפי דרישת רכז איכות אוויר. לחומרים כמו תחמוצת חנקן, דו תחמוצת הגופרית, חלקיקים ופחמן חד חמצני יתבצע דיגום תקופתי אחת ל- 6 חודשים.

 

אסדה קידוח גז לווייתן (צילום: AP)
אסדה קידוח לווייתן(צילום: AP)

 

על כל חריגה מהפליטות יהיה על החברה לדווח למשרד להגנת הסביבה עד 24 שעות. כמו כן, על כל תקלה הגורמת לפליטת מזהמים משמעותית, וכן פליטה חריגה ונראית לעין, יש לדווח תוך 12 שעות באתר האינטרנט של החברה. יש להדגיש כי אין הגדרה מהי פליטה משמעותית. משמעות התנאים היא שהציבור לאו דווקא יידע מיד כאשר יש תקלה.

 

המשרד להגנת הסביבה: מידע לא מדויק מנובל אנרג'י

במשרד להגנת הסביבה כתבו בהודעה שפרסמו, כי מכיוון שבמהלך בדיקת הבקשה להיתר פליטה נמצא כי במספר מקרים נמסר על-ידי חברת נובל אנרג'י מידע לא מדויק ולא מלא באשר למספר רכיבי הציוד; עמידת הרכיבים בדרישות הטכניקה הזמינה הטובה ביותר (BAT); פורקי לחץ בחירום שלא דווחו ועוד - המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יבחן את האפשרויות העומדות לרשותו במישור האכיפתי בהיבט זה, במקביל לפיקוח השוטף על העמידה בהיתר.

 

במסגרת בדיקותיו, נכתב בהודעה, המשרד איתר את מסירת המידע הלא מהימן, דרש את תיקונו והטמעתו בהיתר, ואף דחה את בקשת ההיתר המקורית של נובל. יתרה מכך, במסגרת תנאי היתר הפליטה, נובל נדרשת להתקשר עם חברת סיווג בינלאומית (classification society), בלתי תלויה, בעלת הכשרה ומומחיות באסדות הפקה ימיות לצורך אימות המידע שניתן במסגרת הבקשה להיתר פליטה, כתנאי להפעלה מסחרית.

 

למעשה, לפני ההפעלה תתקיים תקופת הרצה לאסדה, אך תוכנית ההרצה שהוגשה למשרד לא אושרה בשלב זה, שכן נובל נדרשה לבצע תיקונים ושינויים מהותיים. עיקרי תוכנית ההרצה יכללו: תוכנית לניהול סיכונים; פירוט השפעת הפליטות על קו החוף ועוד. במהלך תקופה זו, שתימשך כחודשיים, ייפלטו 49 טון NMVOC (תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן), במהלך שני פרקי זמן של 8 שעות.

 

בהתאם להוראת הממונה שיצאה ב-22 באוגוסט 2019, חויבה נובל אנרג'י להקים ולהפעיל שלוש תחנות ניטור סביבתי (בקיסריה, במעיין צבי ותחנה ניידת שתוקם על חוף הים במועצה האזורית חוף כרמל) שיהיו חלק מהמערך הארצי.

 

ב- 16 לאוקטובר כבר ניתן לנובל היתר הזרמה לים על ידי הוועדה הבין-משרדית שמוביל המשרד להגנת הסביבה. לפי היתר ההזרמה לים זו תתבצע מאסדת ההפקה, המרוחקת כ- 10 ק"מ מהחוף ומוצבת בעומק של כ- 86 מטרים. ההפקה מתבצעת מקידוחי ליוותן, בעומק קרקע של כ- 1,700 מטרים, כ- 120 ק"מ מערבית לחיפה. מדובר במרחק של כ- 120 ק"מ מאסדת ההפקה הקרובה לחוף. היתר הזרמה לים כולל גם חומרים מסוכנים דוגמת BTEX (בנזן - חומר מסוכן הידוע כמסרטן, טולואן, אתיל בנזן וקסילן).

 

מנובל אנרג'י טרם נמסר: "אנו מברכים על קבלת היתר הפליטה לאסדת לוויתן. נובל אנרג׳י פועלת בהתאם לדרישות המשרד להגנת הסביבה ולומדת בקפידה את הוראות ההיתר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אסדה של נובל אנרג'י
צילום: AP
מומלצים