שתף קטע נבחר

תעלומת אצבעות היונים ומעצבי השיער

במחקר שנערך בפריז ניסו להבין מדוע יונים רבות במרכזי ערים מאבדות כמה מאצבעותיהן. התשובה המפתיעה קשורה לשיער אנושי

 

 

 

אם התבוננתם פעם מקרוב על יונים במרכזי ערים גדולות, אולי שמתם לב שלא מעטות מהן חסרות אצבע אחת או שתיים. במשך זמן רב מדענים סברו כי הם יודעים מה הסיבה לכך, אבל מחקר חדש מעלה תזה מעניינת, ושונה.

 

עד עתה החוקרים סברו כי העובדה שיונים באזורים עירוניים מאבדות פעמים רבות כמה מאצבעותיהן קשורה לסוג מסוים של זיהום (אינפקציה) או שהיא תגובה למזהמים כימיים. אבל כעת מדענים בצרפת מאמינים כי הצליחו למצוא את האחראי האמיתי לכך - שיער אנושי.

יונים יונה צרפת פריז (צליום: AP)
יונה בפריז. עדיף להן להתרחק מספרים(צליום: AP)

יונים יונה צרפת פריז (צליום: AP)
יונים ליד מרכז פומפידו. למדע הן דווקא מסייעות(צליום: AP)

צוות חוקרים צרפתי מהמוזיאון הלאומי להיסטוריה ומאוניברסיטת ליון תיעד את ההתרחשות ואת השיעור של מומים באצבעות הרגליים של יונים, ב-46 אתרים ברחבי פריז. הם גילו כי זיהום מעשה ידי אדם השפיע מאוד, ואצל יונים שחיו באזורים שבהם שיעור זיהום אוויר וזיהום רעש גבוהים יותר, מספר האצבעות היה נמוך יותר בממוצע מאלו שחיו באזורים ירוקים.

 

אבל הדבר המפתיע יותר היה הקשר שנמצא לשיער אנושי. הצוות גילה כי מומים באצבעות "נוטים לגדול ככל שבאזור יש יותר מעצבי שיער". לכן, הם העריכו כי היונים מאבדות את אצבעותיהן לאחר שאלו מסתבכות בשיער אנושי.

 

החוקרים ציינו כי שטחים ירוקים רבים יותר צפויים לסייע לאוכלוסיית היונים, שרבים מתושבי הערים רואים אותן דווקא כמזיקות. אבל למדע היונים דווקא עוזרות. "מדידת ההשפעות של זיהום עירוני על עושר של מינים של חי וצומח חשובה בזיהוי הצורך בשימור הטבע גם במרכזי הערים", אמרו המדענים. המחקר פורסם במגזין "Biological Conservation".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים