שתף קטע נבחר

מדריך: כך תזהו אם חיית המחמד שלכם סוכרתית

לרגל יום המודעות הבינלאומי למחלת הסוכרת, גם כלבים וחתולים עלולים לחלות במחלה. איך מזהים את הסימנים המחשידים לסוכרת וכיצד ניתן למנוע סיבוכים אפשריים? מדריך

מחלת הסוכרת מוגדרת כאחת המגיפות המשמעותיות של המאה ה-21, עם מספר הולך וגובר של אנשים המאובחנים כסובלים מהמחלה. חשוב לדעת כי גם ההולכים על ארבע, כלבים וחתולים עלולים לחלות בה, וללא אבחון מוקדם וטיפול נכון, יש סיכון לחייהם.

 

0.3 עד אחוז מהכלבים סובל מסוכרת ומספר דומה של חתולים לוקה במחלה (0.25-1.2 אחוז), כשהמספרים משתנים לפי מיקומים גאוגרפיים, בסקר שנעשה בארה"ב נמצא שאחד מכל 81 חתולים הוא סוכרתי.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כיצד תוכלו לזהות שהכלב או החתול שלכם סובל מסוכרת? התסמינים הבולטים של מחלת הסוכרת מופיעים יחדיו: השתנה מרובה, שתיה מרובה ואכילה מרובה, כשלהבדיל ממחלות עם תסמינים דומים, האכילה המרובה מלווה בירידה במשקל.

 

מה מהסימנים יהיה הראשון והבולט עבורכם? הדבר תלוי באורח החיים שלכם ושל חיית המחמד שלכם.

 

השתנה מרובה

סימפטום זה הנגרם כתוצאה מהרמה הגבוהה של הסוכר בדם שמופרש בשתן בתוספת מים, הוא לרוב הראשון אליו שמים לב בעלי הכלבים הסוכרתיים.

 

כמות השתן המוגברת יכולה לגרום לכלבים לבקש לצאת לטיול בתדירות גבוהה מהרגיל, אפילו במהלך הלילה. יתכן שהכלב לא יוכל להתאפק וייתן שתן בבית, בזמן שאתם בעבודה או במהלך הלילה.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

שימו לב שאם לכלב יש גישה חופשית לחצר, סביר להניח כי יהיה לכם קשה להבחין בשינוי שחל בתדירות ההשתנה.

 

אצל בעלי החתולים, חדי העין מבינכם אולי יבחינו שהם מפנים גושי חול גדולים יותר מארגז החול או שאתם עשויים לשים לב כי החול בארגז החול רטוב מהרגיל וצריך להחליפו בתדירות גבוהה יותר.

 

במידה והחתול הסוכרתי יתחיל לתת שתן מחוץ לארגז החול, בשל דלקת שתן או דחיה מהארגז ה"מוצף", רוב הבעלים יבינו שיש בעיה רפואית ויביאו אותו מיד לווטרינר.

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

שתייה מרובה

ההשתנה המרובה גורמת לאובדן מים (התייבשות) המוביל לתחושת צמא בקרב החתולים והכלבים הסוכרתיים. מה זה אומר מבחינתכם? ייתכן שתשימו לב שאתם ממלאים את קערת המים בתדירות גבוהה יותר, אם יש יותר מאדם אחד בבית או יותר מחיית מחמד אחת, פעמים רבות ייקח זמן עד שהבעלים ישימו לב שקצב שתיית המים עלה.

 

בשונה מכלבים אצל החתולים זה לעיתים הסימן הראשון שהבעלים שמים לב אליו. חתולים רבים יתחילו לשתות מהכיור והבעלים ישימו לב לכך שהם עולים על השיש, הם עשויים לשתות מהמים שהצטברו בקרקעית המקלחת או האמבטיה ויש שיגיעו גם למים באסלה.

 

השינוי בהתנהגות והחיפוש אחרי מים לשתייה לרוב מושכים את תשומת לב הבעלים. 

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

תיאבון מוגבר המלווה בירידה במשקל

הכלב או החתולה הסוכרתיים חשים כל הזמן רעב זאת מאחר שבמצב הסוכרת ללא האינסולין שמכניס את הגלוקוז לתאים, הגלוקוז נותר בדם ולמרות שרמות הגלוקוז בדם עולות, התאים נותרים רעבים.

 

זאת בדיוק הסיבה שלמרות האכילה המוגברת שמקורה ברעב של הגוף לגלוקוז, חיית המחמד יורדת במשקל. בכלבים אולי תשימו לב שהם מסיימים את קערת המזון ומיד מבקשים עוד אוכל, כלב שלא סיים את כל האוכל קודם לכן, יסיים את הקערה כולה.

 

יתכן שהכלב יעקוב אחריהם בבית ויבקש מזון או ילווה אתכם למקרר בכל פעם שתפתחו אותו, עם מבט אופטימי ומתחנן לאוכל.

 

יש לכם חתול? אם אתם מאכילים מספר פעמים ביום, יתכן שתשימו לב שהחתול מסיים מיד את המנה שלו ומבקש תוספת, או שיבקש אוכל לפני הזמן המיועד לארוחה הבאה, יתכן אפילו שהוא ינסה לחטוף מזון מהצלחות ויעלה על השולחנות או השיש לחפש שאריות.

 

אם אתם משאירים כמות גדולה של מזון פעם ביום (דבר שאינו מומלץ) או יש לכם יותר מחתול אחד, יתכן שלא תשימו לב בהתחלה לשינוי בתיאבון.

 

השילוב של כל הגורמים הללו: שתייה, השתנה ואכילה מרובה, כאשר הם מלווים בירידה במשקל, מחשידים מאוד בקיומה של הסוכרת. מאחר ויש מצבים אחרים שיכולים לגרום לשתייה מרובה והשתנה מרובה אצל חיות המחמד, כדאי כבר בשלב הזה לקבוע תור לווטרינר.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

ניורופתיה פריפרית (בעיקר בחתולים)

מדובר במצב אותו יפתחו כעשירית מהחתולים. ההליכה יוצאת הדופן נגרמת כתוצאה מפגיעה עצבית הבאה לידי ביטוי בדריכה על כל כפות הרגליים האחוריות, להבדיל מההליכה הרגילה של חתול שהיא על קצות האצבעות. התופעה פחות נפוצה בכלבים ויכולה להיעלם עם הטיפול בסוכרת או שיפור האיזון שלה.

 

הופעת קטרקט (כלבים בלבד)

סוכרת היא הבעיה הנפוצה ביותר שקשורה להיווצרות קטרקט אצל כלבים. לא כל הכלבים עתידים לסבול מקטרקט, אך במקרים שהתופעה כן מתרחשת היא עלולה להופיע בתוך פרק זמן קצר ביותר מרגע האבחון בסוכרת ולרוב תפגע בשתי עיני הכלב.

 

הקטרקט מופיע מכיוון שאצל כלבים סוכרתיים ישנה עליה בכמות הגלוקוז התוך עדשתי, עליה זו נובעת כתוצאה מעלייתו בדם. אותו גלוקוז עודף גורם לכניסה של מים לתוך העדשה וזו גורמת לפגיעה בסיבי הקפסולה של העדשה ולהיווצרות מראה של "ענן" או "קרח" בתוך העין.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

עבודת צוות

יש לקחת בחשבון כי הבעלים מהווים גורם משמעותי בהצלחת האבחון המוקדם. אבחנה מוקדמת והתחלה של טיפול תרופתי ושינוי למזון ייעודי לכלב או חתול סוכרתי עשויה למנוע התדרדרות למצב מסוכן, המצריך אשפוז.

 

יתרה מכך, כאשר מדובר בחתולים שלקו בסוכרת לאחר טיפול בסטרואידים, אבחון מוקדם והתחלת טיפול הכולל מתן אינסולין ודיאטה ייעודית לסוכרת, מוקדם ככל האפשר יכולים להביא להחלמה מלאה בחלק מהחתולים.

 

החשיבות של הירתמות הבעלים באה לידי ביטוי גם בטיפול במחלת הסוכרת בקרב חיות המחמד שלהם מאחר ומדובר במחלה הדורשת טיפול יומיומי ותשומת לב יתרה לשינויים במצב חיות המחמד.  

 

ד"ר ג'ניפר בן-עוז, וטרינרית ואחראית קשרים מדעיים בחברת רויאל קנין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סוכרת חיות מחמד
צילום: shutterstock
מומלצים