תם עידן בז"ן?
מזיהום האוויר הנגרם ועד הירידה בשימוש בתזקיקי נפט שונים: צריך לסגור את בז"ן והממשלה צריכה להיות זו שתוביל את התהליך
המשרד להגנת הסביבה קורא בפעם הראשונה וקבל עם ועדה לסגור את בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן). מנכ"ל המשרד, גיא סמט, פנה לאחרונה למשרד ראש הממשלה, בדרישה לקבל החלטה ממשלתית בעניין, ולא פחות חשוב מכך, שהממשלה תהיה זו שתוביל את תהליך הסגירה.
סמט כתב כי על בסיס עבודה מקצועית "המשרד להגנת הסביבה תומך בפינוי יזום של המתחם הפטרוכימי והכימי במפרץ חיפה, הכולל את בתי זיקוק, כאו"ל (כרמל אוליפינים, ע.ו.), גדיב, מתחם קרקעות הצפון ומתחם דשנים באופן הדרגתי ובפיקוח הדוק על אופן הפינוי." קריאה זו היא לא פחות מפריצת דרך במהלך אותו מובילים פעילי וארגוני הסביבה בחיפה כבר שנים רבות, והמשרד להגנת הסביבה יודע שיש לא מעט סיבות סביבתיות, חברתיות וכלכליות לסגור את בז"ן.
זיהום אוויר הורג!
למה לסגור את בז"ן? בראש ובראשונה, כיוון שמדובר בתעשייה מזהמת, הממוקמת בלב מטרופולין צפוף. הקשר בין זיהום אוויר לבין תחלואה עודפת ותמותה בטרם עת מוכח וממשי, וגם אם אין מחקרים אפידמיולוגיים באזור מפרץ חיפה שמצביעים על כך בקשר ישיר ומובהק, מכל מני סיבות ואינטרסים, הקשר הזה נכון גם למפרץ חיפה.
יתרה מכך, למרות כל ההשקעות של בז"ן בשיפור טכנולוגיות ובהגנות סביבתיות, ונעשו כאלה-לא חשוב אם על פי הדרישה של המדינה או מתוך אחריות ציבורית, תשלובת בז"ן המשיכה לחרוג לאורך השנים מדרישות החוק בכל הנוגע לזיהום אוויר, ובז"ן, על מפעליה השונים, גם מדורגת במשך שנים בצמרת המפעלים עם ההשפעה הסביבתית השלילית הגדולה בישראל, לפי הדירוג של המשרד להגנת הסביבה. וצריך לומר ביושר, נראה שהגענו לקצה היכולת הטכנולוגיות, ושהחברה לא יכולה לשפר עוד את הביצועים הסביבתיים שלה.
התחממות גלובלית
סיבה נוספת היא, הירידה הצפויה בעתיד הקרוב בשימוש בתזקיקי נפט שונים בישראל, שמייתרת את הצורך בתוצרת של בז"ן. ראשית, המעבר לתחנות כוח מונעות גז טבעי, ובתקווה גם ליצור מוגבר של חשמל מאנרגיות מתחדשות, מפחית את השימוש בסולר. גם המעבר לרכבים חשמליים, אם בתהליכים עצמאיים ואם כחלק ממהלך שיתחיל על פי משרד האנרגיה בשנת 2030, יפחית עוד יותר את הצורך בתזקיקי נפט. זה לא שלא נצטרך בכלל תזקיקי נפט, אבל נוכל לקבל אותם מבית הזיקוק באשדוד או לייבא אותם, גם אם המחיר יהיה גבוה יותר.
וחשוב לציין כי כבר כיום בז"ן מייצאת כמחצית מהתזקיקים שלה, כלומר הזיהום מהזיקוק נשאר כאן והתזקיקים "הנקיים" משמשים במקום אחר. אך מעל לכל, בעידן של משבר אקלימי, וכאשר מדינות העולם ובכללן מדינת ישראל נדרשות להפחית את פליטות גזי החממה, אין מקום יותר לדלקים מאובנים.
פיתוח מטרופולין חיפה
דו"ח מקינזי, שהזמינה המועצה הלאומית לכלכלה, בחן מספר חלופות לסוגיית המשך פעילות בתי הזיקוק חיפה, וביניהן לסגור את בז"ן או להעתיק אותה. הדו"ח קבע כי יש לסגור את בז"ן וניתן יהיה לעשות כן כבר בשנת 2025.
בעוד שדו"ח מקינזי, על הנחותיו וחישוביו, לא נחשף לציבור הרחב, הרי שלאחרונה הציגה רשות מקרקעי ישראל תוכנית שאפתנית: "שער המפרץ-עמק החדשנות". התוכנית מציעה לסגור את כל מתחם התעשייה הפטרוכימית בלב מפרץ חיפה ולהפוך אותו למרכז חדשנות ולאזור מסחר ומגורים. המטרה היא לא רק להרחיק את הסיכון הבריאותי ולנקות את המזהמים הקיימים באוויר ובקרקע, אלא גם להעצים ולחזק את מטרופולין חיפה ואת העיר חיפה. התוכנית הזו קורמת עור וגידים, ומקודמת מול משרדי ממשלה וראשי רשויות באזור, ולפי התחשיבים של רשות מקרקעי ישראל ניתן לסגור את המפעלים כבר בשנת 2025.
כוחות השוק
נוכח כל הנקודות שנמנו מעלה, לא מן הנמנע שבז"ן תיסגר גם מבלי שתהיה החלטה ממשלתית לסגור אותה, וזאת כיוון שלא תהיה רווחית יותר. אומנם בז"ן מושכת כבר שנים לכיוונים אחרים, ובעיקר לתחום הפלסטיקה, אבל רק לאחרונה החברה לישראל הגדירה את אחזקתה בבז"ן כאחזקה אסטרטגית, כאשר מסתמן כי לאחר השבחתה תעמוד למכירה.
בהקשר זה, נקודה חשובה עליה מצביע המשרד להגנת הסביבה היא, שגם אם יש תוכנית כלכלית, שעיקרה מימוש הזכויות על הקרקע לטובת ניקיון הקרקע ופירוק המפעלים, כדי שתהליך הפירוק או הנטישה לא יוביל לזיהום של קרקע, מי תהום ואוויר, חייבים לא רק ללוות אותו בפיקוח ממשלתי, אלא גם להבטיח שיעשה בצורה מסודרת. סוגיה נוספת שחייבת לקבל התייחסות בהקשר זה היא: האם המדינה צריכה להכניס יד לכיס, שלנו כמובן, או שהמפעלים המזהמים הם אלה שצריכים להיות אחראים לניקוי הקרקע ולשאת בכל העלויות?
אני יודע, אתם מצקצקים, חושבים שמדובר בספין תקשורתי או בהרדמת המאבק. לא פלא, הרי שבענו הבטחות ואכזבות בעבר, וגם המשרד להגנת הסביבה כבר מזמן איבד את אמון הציבור, ויש לומר בצדק.
כמו כן, יש כל כך הרבה נושאים פתוחים שלא מסונכרנים עם סגירת בז"ן, החל מהקונדנסט משדה לוויתן שאמור להגיע לבז"ן ועד לתוכניות להרחבת בז"ן ולהקמת מתחם קרקעות הצפון ואפילו לחיפוש נפט בים וביבשה. אבל יש פעמים שצריך להיאבק נגד ויש פעמים שצריך להיאבק יחד, ובעיקר לדעת לברך ולתת רוח גבית. זה לא אומר שלא צריך להמשיך להיות עם היד על הדופק, או להפסיק את המאבק, כי בינינו, כנראה שעוד לא הגענו לשיא שלו. אבל המסר של המשרד להגנת הסביבה חד וברור: צריך לסגור את בז"ן והממשלה צריכה להיות זו שתוביל את התהליך.
פרופ' עדי וולפסון הוא חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים - אדם, חברה וסביבה: לקחי העבר ואחריות לעתיד " (פרדס, 2016).