שתף קטע נבחר

האוקיינוסים מתחממים, וזה מאוד מדאיג

כמו הטלת 5 פצצות אטום כל שנייה: בעשור שהסתיים היו האוקיינוסים הכי חמים אי פעם, והשיא היה ב-2019. אלו ההשלכות

האוקיינוסים בעולם בעשור שהסתיים לפני שבועיים היו חמים יותר מאשר אי פעם בעבר, המתועד לפחות - ושנת 2019 הייתה החמה ביותר במים. צוות בינלאומי של חוקרים מ-11 מוסדות ברחבי העולם חישבו כמה בדיוק - וכמה מהר - האוקיינוסים בכדור הארץ מתחממים, וקראו לפעול ביתר שאת כדי להילחם בשינוי האקלים.

 

המערכת ליד סן פרנסיסקו בחודש ספטמבר (צילום: AP)
מבט אל סן פרנסיסקו מהאוקיינוס השקט(צילום: AP)

 

החוקרים מצאו כי ב-2019 הטמפרטורה הממוצעת באוקיינוסים הייתה גבוהה ב-0.075 מעלות מזו שנמדדה בין 1981 ל-2010. לפי מחברי המאמר, שפורסם במגזין Advances in Atmospheric Science, כמות האנרגיה הנדרשת לשינוי טמפרטורה שכזה היא 228 סקסטילון ג'ול - 228,000,000,000,000,000,000,000.

 

לפי מוביל המחקר ליג'ינג צ'נג, ממכון המחקר לפיזיקה אטמוספרית בסין, המשמעות היא שתוך 25 שנה האוקיינוסים קלטו אנרגיה השווה ל-3.6 מיליארד פצצות אטום שהוטלו על הירושימה. או, אם תרצו, קצב ההתחממות היה דומה אם היו מוטלות 5 פצצות אטום כאלו מדי שנייה.

 

 

צ'נג אמר ל"ניוזוויק" כי ההתחממות "היא ככל הנראה בלתי הפיכה", וכדי להחזיר את המצב לאחור, אם בכלל, יידרשו מאות שנים, אם לא אלפי שנים: "המשמעות היא שפרט להפחתת פליטות גזי החממה, עלינו גם להסתגל לשינויים ולהיות מוכנים לסכנות".

 

המחקר הראה גם שקצב התחממות האוקיינוסים מתגבר. חמש השנים האחרונות היו החמות ביותר מתחילת המדידות, הן ביבשה והן בים. לפי צ'נג, ההאצה בהתחממות תימשך אם לא יהיה שינוי בפליטות גזי החממה. לעומת זאת, אם עליית הטמפרטורות תוגבל לשתי מעלות יותר מהתקופה שלפני המהפכה התעשייתית, התחממות האוקיינוסים צפויה להיפסק בסביבות שנת 2040.

 

ההשפעות של אוקייינוסים חמים יותר רבות וקשות: הדבר מוביל להמסת מדפי קרח, לפגיעה בשוניות אלמוגים ולעליית פני הים. בנוסף, לפי צ'נג, עולה הסבירות של אירועים קיצוניים, כגלי חום ימיים, שלפי התיאוריות יש להם קשר גם לאירועים קיצוניים ביבשה. "המחיר שאנחנו משלמים הוא בין היתר פגיעה בחיים הימיים, התחזקות הסערות והקטנת הדגה", אמר צ'נג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: sutterstock
האוקיינוס השקט
צילום: sutterstock
מומלצים