שתף קטע נבחר

כך נשמע איש דת מצרי שחי לפני 3,000 שנה

חוקרים בבריטניה הצליחו לשחזר את קולה של המומיה, אבל לא מדובר בשיחזור מדויק בגלל הלשון. האזינו

חוקרים טוענים שהם הצליחו לשחזר את קולה של מומיה שחיה במצרים לפני כ-3,000 שנה באמצעות שיחזור של חלק גדול ממיתרי הקול שלה. השיחזור נערך בעזרת מכשיר CT, מדפסת תלת מימד ועוד אמצעים טכנולוגים מתקדמים.

 

 

במאמר שפורסם אתמול (יום ה') בכתב העת Scientific Reports, טוענים החוקרים כי באמצעות טכניקות שונות הם הצליחו לייצר קול המבדיל למשל בין bed ל-bad. החוקרים הוסיפו כי ככל הנראה לא מדובר בשיחזור המדויק של קולו של איש הדת המצרי נסמיון, שהחוקרים ערכו את המחקר על המומיה שלו, כיוון שחלק מהלשון שלו נפגעה במשך השנים.

 

"שיחזרנו צליל שנאמן למערכת הקול שלו במצבו הנוכחי, אך לא היינו מצפים להתאמה מדויקת בהינתן מצב הלשון שלו", אמר דייוויד האוורד מ-Royal Holloway קולג', שהיה שותף לכתיבת המאמר. על שיחזור מדויק, אמר החוקר: "אבל זה משהו שעובדים עליו, כך שזה יהיה אפשרי יום אחד".

 

המומיה שהקול שלה שוחזר (צילום: Leeds Teaching Hospitals/Leeds Museums and Galleries)
המומיה שהקול שלה שוחזר(צילום: Leeds Teaching Hospitals/Leeds Museums and Galleries)

 

ג'ון שופילד, ארכיאולוג מאוניברסיטת יורק שהיה שותף גם הוא לכתיבת המחקר, אמר כי ניתן להשתמש בטכניקה כזו על מנת לסייע לאנשים להבין מורשת היסטורית. "כשמבקרים נתקלים בעבר, זה בדרך כלל מפגש חזותי", אמר שופילד. "באמצעות הקול הזה אנו יכולים לשנות את הדבר ולהפוך את המפגש לרב ממדי".

 

שופילד סיכם: "אין דבר אישי יותר מקול של אדם, לכן אנחנו סבורים ששמיעת קול של אדם מתקופה קדומה מאוד, תהיה חוויה בלתי נשכחת ותגרום למקום מורשת כמו כרנך (אתר ארכיאולוגי גדול במצרים ליד לוקסור, שם נמצאה המומיה), והמקדש של נסמיון, להתעורר לחיים".

 

על פי כתובת שנמצאו על ארון הקבורה של נסמיון מתברר כי הוא מת בתקופת שלטונו של המלך רעמסס ה-11, ששלט במצרים בין השנים 1113 ל-1085 לפני הספירה. הוא היה כהן דת בדרגה גבוהה ולכן היה מותר להתקרב למקומות שלאחרים נאסר עליהם להגיע אליהם. על-פי אתר ה-BBC מדובר במומיה היחידה שניתן לקבוע בוודאות שהיא מאותה תקופה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Leeds Teaching Hospitals/Leeds Museums and Galleries
המומיה מוכנסת לסריקה
צילום: Leeds Teaching Hospitals/Leeds Museums and Galleries
מומלצים