שתף קטע נבחר
 

שיפור רמת האנגלית מתבקש עבור כולם

הרפורמה בלימודי האנגלית במערכת ההשכלה הגבוהה תיגע בכל סטודנט בישראל ותסייע לו להתמודד עם העולם הגלובלי, כל אחד בתחום לימודיו, כל אחד בתחום היכולות שלו ובעיקר כל אחד על פי הצרכים שלו

המועצה להשכלה גבוהה אישרה לאחרונה רפורמה בלימודי האנגלית במערכת ההשכלה הגבוהה, בעקבות המלצה של ועדה בינלאומית שסקרה והעריכה את איכות הוראת האנגלית לצרכים אקדמיים במוסדות להשכלה גבוהה ובתמיכה של המוסדות להשכלה גבוהה והתאחדות הסטודנטים. ההחלטה קובעת כי קריאת מאמר באנגלית ומענה על שאלות בהתאם לתוכנו כנהוג היום במוסדות להשכלה גבוהה איננה מספקת להכשרת הבוגרים לעולם הגלובלי המתפתח, ולכן הוחלט לעבור ללימוד והערכה של השפה האנגלית בשיטה הכוללת את ארבע המיומנות הנדרשות בשפה: קריאה, כתיבה, הבנה ודיבור (CEFR).

 

פרופ' אדו פרלמן  ()
פרופ' אדו פרלמן

 

אין חולק על כך, ששליטה בארבע המיומנויות בשפה האנגלית נדרשת לשם התמודדות טובה יותר עם חומרי הרקע בקורסים השונים במהלך הלימודים האקדמיים, והכרחית לשילוב הבוגרים באופן מיטבי בשוק התעסוקה המקומי והבינלאומי, וזוהי מטרת הרפורמה שעליה החליטה המל"ג.

 

במסגרת הרפורמה יידרש כל סטודנט ללמוד לפחות שני קורסים בשפה האנגלית במהלך לימודי התואר הראשון, בהתאם לרמת האנגלית שלו בעת כניסתו ללימודי התואר הראשון. חלק מהסטודנטים ישתתפו במה שהמל"ג כינתה: "קורסי הכשרה באנגלית", הנלמדים לקראת הגעה לרמת ה"פטור" והסטודנטים שכבר הגיעו לרמת ה"פטור" יידרשו להשתתף בשני קורסי תוכן במסגרת תוכנית הלימודים שלהם. קורסי התוכן יהיו במסגרת הלימודים לתואר בדיסציפלינה/בחוג שבו הם לומדים .

 

המועצה להשכלה גבוהה והמוסדות להשכלה גבוהה אינם מחליפים את מערכת החינוך הכללית של מדינת ישראל ולא אמורים להחליפה או להוות תחליף לתעודות הבגרות, ועל כן נהיר לכולם כי הקניית כישורי השפה האנגלית על ארבע מיומנויותיה אינה יכולה להתחיל ולהסתיים רק במערכת ההשכלה הגבוהה ונדרשת רפורמה בלימודי האנגלית גם במערכת החינוך עצמה. החלטת המל"ג בנושא האנגלית מתבססת על עבודת מטה שנעשתה משך זמן רב, וכללה הידברות עם הגורמים האחראים לנושא במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך תוך קבלת התחייבותם לביצוע השינויים הנדרשים על מנת להגיע לתיאום מלא עם הסטנדרטים של ה- CEFR בלימודי האנגלית אותם אימצה המל"ג.

 

באשר לפן הסוציו-אקונומי והחשש מפגיעה בסטודנטים מעוטי יכולת לשאת בעלויות המתחייבות מהרפורמה - מובן שוות"ת ומל"ג נתנו דעתן למשמעויות שייגזרו מהרפורמה. הדגל החברתי העומד בראש התורן הוא הסיוע לסטודנטים בעלי קושי ובהתבסס על מצב סוציו-אקונומי נמוך, תוך הקמת תשתית מוסדית לאיתור וליווי סטודנטים המתקשים בלימודי השפה האנגלית.

 

ההחלטה תיגע בכל סטודנט בישראל ותסייע לו להתמודד עם העולם הגלובלי, כל אחד בתחום לימודיו, כל אחד בתחום היכולות שלו ובעיקר כל אחד על פי הצרכים שלו, ועל כך אני גאה.

 

פרופ' אדו פרלמן, סגן יו"ר מל"ג


פורסם לראשונה 28/01/2020 21:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים