שתף קטע נבחר

בלי פלסטיק ופסולת: הסופרבול הופך לירוק

כוסות מאלומיניום במקום מפלסטיק, שאיפה ל"אפס פסולת" וגם כפר סביבתי. כך אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם הפך לירוק וידידותי לסביבה

זה כבר לא טרנד, אלא חלק מהארגון והפרטים ההכרחיים: כל אירוע ספורט גדול שמתקיים בעולם בשנים האחרונות מתגאה בחשיבה האקולוגית שלו, כשהמטרה היא להתגייס לטובת הקיימות דווקא במקום שבו נעשה שימוש באנרגיה רבה, ולהיעזר בחשיפה על מנת להגדיל את המודעות לנושאים חשובים כאלו.

 

האיצטדיון במיאמי שבו יערך הסופרבול (צילום: רויטרס)
האיצטדיון במיאמי שבו יערך הסופרבול(צילום: רויטרס)

ביפן, למשל, התכוננו לאולימפיאדת טוקיו שתיערך במדינה בקיץ הקרוב - על ידי ייצור כל המדליות ממכשירים סלולריים ישנים ופסולת אלקטרונית נוספת - וגם למשחק הסופרבול שיתקיים בלילה שבין ראשון לשני במיאמי (גמר ליגת הפוטבול האמריקנית ואחד מהמשחקים הנצפים בעולם מדי שנה) יש זיקה סביבתית, שבאה לידי ביטוי בשני רבדים מעניינים.

 

ראשית, המטרה המסקרנת של המארגנים, שעלתה כיעד זו השנה השלישית ברציפות, היא לסיים את האירוח עם "אפס פסולת". לא פשוט לאור העובדה שבסופרבול ממוצע מיוצרים כ-70 טון של זבל, אבל מספר רעיונות מעניינים כבר יצאו לפועל: במהלך שצפוי לחסוך שימוש בחצי מיליון כוסות פלסטיק, באצטדיון הארד רוק במיאמי תימכר בירה אך ורק ב-50 אלף כוסות אלומיניום רב-פעמיות.


האיצטדיון במיאמי שבו יערך הסופרבול (צילום: רויטרס)
האיצטדיון במיאמי שבו יערך הסופרבול(צילום: רויטרס)

 

מעבר לכך, במחוז מיאמי-דייד מפעילים בשנים האחרונות תוכנית הנקראת "שום דבר לא מתבזבז" (משחק מילים על "זבל" ו"בזבוז"), שהביאה לכך שרוב האשפה לא מושלכת באתרי הטמנה, אלא הופכת לאנרגיה ומעובדת לייצור חשמל. לצד זאת, בפעם הראשונה בהיסטוריה של הליגה, החוגגת 100 שנים להיווסדה, פסטיבל האוהדים במיאמי כולל גם כפר סביבתי ייעודי, שבו אפשר לרכוש מוצרים ידידותיים לסביבה וללמוד על המצב האקולוגי של פלורידה. מהלך שממשיך באותו הקו הוא תרומת כל המזון העודף שיישאר באצטדיון לבתי תמחוי, והעברת חומרים אחרים, כמו ציוד משרדי, לארגונים שונים.

 

"מהאוקיינוס לאברגליידס"

הרובד השני עובר מצעדים מעשיים ליצירת מודעות בזכות פרויקט O2E, "מהאוקיינוס לאברגליידס". במסגרת הפרויקט, ארגונים שונים מלמדים על המערכות האקולוגיות הייחודיות של דרום פלורידה, ביניהן אלו המתקיימות בפארק הלאומי היפהפה אברגליידס. שמורת הטבע מספקת מים נקיים ל-8 מיליון מתושבי פלורידה ומשמשת בית לזנים רבים של בעלי חיים וצמחים, אך היא, מפרץ פלורידה והקיז של פלורידה, אזור הנחשב לבירת הדייג העולמית, נפגעו בצורה קשה בגלל אסונות טבע שונים והתערבות אנושית.

 

שייט באברגליידס (צילום: יאיר קטן)
שייט באברגליידס(צילום: יאיר קטן)

דולפינים במים (צילום: יאיר קטן)
דולפינים במים(צילום: יאיר קטן)

 

בגלל פגיעה בזרימת המים לאזור, ב-2015 עשב הים מת, והוביל למותם של דגים רבים. בנוסף התרבו האצות הרעילות ורמת המליחות במים הפכה קיצונית. גם הוריקן אירמה פגע במערכות האקולוגיות העדינות, לצד מספר שנות בצורת. כעת, גופים שונים פועלים לשיקום האזור, דבר שיסייע לבעלי העסקים הרבים המתפרנסים מתיירות.

 

הפלגה בתוך השמורה המרהיבה מבהירה את חומרת המצב. למרות שמסעות הדייג מתקיימים כסדרם, איי מנגרובים מדהימים צומחים בביצות האברגליידס ודולפינים מלווים את הסירות בזינוקים מופלאים, קרקעית המים עדיין רחוקה מהחלמה, ונקודות עכורות בזרמי בוץ מציגות אזורים שבהם יידרש זמן רב לחזרה לשגרה - וזה עוד במקרה הטוב, שבו לא יתרחשו עוד אסונות טבע. אחת המטרות של הפרויקט היא זירוז הוצאתם לפועל של התוכניות המפורטות לשיקום הסביבה, בתקווה שניצול הפלטפורמה של הסופרבול יוביל להפעלת לחץ על הדרגים הביורוקרטיים המעכבים את התהליך.

 

אין ספק בנוגע להשפעה הסביבתית השלילית של אירועי ספורט עצומים. אבל הקו החיובי שהתחיל לצבור כוח בכל העולם מראה שדווקא הם יכולים לסייע בשינוי. ובמיאמי לקחו את העניין ברצינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
כרזה על האיצטדיון במיאמי
צילום: רויטרס
מומלצים