שתף קטע נבחר

הפיתוח הישראלי שהארי ומייגן יאהבו

במו"פ צפון השיגו פריצת דרך בגידול האדמוניות - פרח שקישט את חתונתם המפוארת של הדוכסים מסאסקס. מעתה הוא יפרח לפני האביב וגם יהיו בו יותר פרחים

מגדלי הפרחים מפסידים בימים אלה את שארית פרנסתם, בשל מגיפת הקורונה וסגירת הגבולות. גם שווקי הפרחים והבורסות בעולם סגורים. עם זאת, ליום שאחרי, יש לחוקרי מו"פ צפון בשורה למגדלי האדמוניות (Poeny). פריצת דרך שהשיגו החוקרים תביא לשילוש מספר הפרחים על כל שיח. מדובר באחד הפרחים היקרים בעולם, ומחירו לקימעונאי נע בין 10-6 אירו לפרח בודד (כשליש מסכום זה מגיע לחקלאי).

 

 

בנוסף, בישראל רוב אדמוניות לייצוא גדלות בתקופת האביב. בעקבות פריצת הדרך המחקרית של מו"פ צפון יתאפשר הגידול בסוף החורף, לפני הופעת הפרחים באירופה. עובדה זו תיצור יתרון שיווקי בעל משמעות כלכלית עבור החקלאים.

 

על הצמח הממוצע, הגדל בחממות, מתפתחים עד שישה פרחים. כעת הצליחו החוקרים להגיע להגדלת מספר הפרחים ל-11 ואף ל-30 פרחים על כל שיח. איכותם של הפרחים, מעידים החוקרים, גבוהה מאוד.

 

יותר פרחים, לפני הזמן (צילום: מו
יותר פרחים, לפני הזמן(צילום: מו"פ צפון)

אדמוניות במו
אדמוניות במו"פ צפון(צילום: מו"פ צפון)

 

המחקר נערך זה חמש שנים במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון במכון מיגל של החברה לפיתוח הגליל. בראש הצוות עומד מנשה כהן, חוקר צמחי נוי במו"פ צפון, ועמו פרופ' רינה קמינצקי ודר' אבי ארבל ממכון וולקני. הצוות שילב חקר ביולוגי מעמיק, לאיתור צרכי הפרח בכל נקודת זמן נתונה בשלבי הצמיחה, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית לניטור והשפעה על טמפרטורת הקרקע סביב הפקעת.

 

"מחקר גידול פרח האדמונית, תוך ניטור ובקרת טמפרטורות רציפה, הוביל להכפלת התפוקה מהממוצע המקובל בתחום בארץ ובעולם", אמר כהן, "להקדמת עונת הפריחה לחודשים פברואר-מרץ ולפרחים באיכות נדירה. מדובר בבשורה לחקלאים המבטיחה תשואה גבוהה בשווקים העולמיים, הן בשל הקדמת הפריחה, וכן לאור ממוצע הפריחה שהשגנו, העומד על 11 פרחים ואף 30 פרחים לשיח בודד. כאשר הממוצע המקובל בחממות מתקדמות בעולם עומד על 5-6 פרחים לשיח בלבד, כמות גדולה של פרחים ליחידת שטח, שמשמעותו פוטנציאל רווחי גבוה מאוד עבור המגדלים".

מנשה כהן, חוקר צמחי נוי במו
מנשה כהן, חוקר צמחי נוי במו"פ צפון(צילום: מו"פ צפון)

 

כחלק מהמחקר פותחה מערכת טכנולוגית מתקדמת לבקרת טמפרטורת הקרקע של השיח. מערכת האב טיפוס הטכנולוגית, שפותחה בשיתוף דני דיקסטרו מחברת 'סולארי', תוצע למגדלים לשימוש חקלאי בגידול מסחרי ותותאם למחקרים עתידיים מתוכננים, בזני פרחים ובתות שדה במטרה ליצור יתרון כלכלי שיווקי, ורווחיות למגדלים.

 

האדמונית הינו צמח רב שנתי ממשפחת האדמוניתיים. הפרח נמכר בהתאם לגודלו ואיכותו. היכולת לגדל ולהפיץ את הפרח לבורסות הפרחים והשווקים באירופה, לפני תחילת הקיץ, תכפיל את שוויו בבורסת הפרחים באמסטרדם, בשווקי ארה"ב ובמדינות המפרץ.

מייגן והארי מוקפים באדמוניות לבנות (צילום: AFP)
מייגן והארי מוקפים באדמוניות לבנות(צילום: AFP)

 

הפרח, כאמור, נחשב לאחד היוקרתיים. פרחי אדמונית לבנים קישטו את חתונתם המפוארת של מייגן והארי וכן את חתונתם של הנסיכה יוג'יני מיורק ובחיר ליבה ג'ק ברוקסבנד. פרח האדמונית נחשב כסמל ליוקרה ולכן חביב על אוליגרכים, בני אצולה וחברי העשירון העליון, המוכנים לשלם את עלות הפרח כדי שיקשט את אירועיהם המפוארים והנוצצים.

 

חיה רק יהלום, מנכ"לית מו"פ צפון, סיכמה: "מגדלי הפרחים שניזוקו קשות ממשבר הקורונה, יזדקקו לכל תמיכה אפשרית עם שוך המשבר, אין ספק כי הישגי המחקר יחזקו כלכלית את מגדלי האדמוניות בתום התקופה ויסייע להם להשתקם"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מייגן והארי בחתונה, מוקפים באדמוניות לבנות
צילום: AFP
מומלצים