שתף קטע נבחר

הקטרים דוממים: צניחה בזיהום האוויר בתחנות הרכבת

בתחנות בתל אביב, חולון ובת ים חלה ירידה חדה בזיהום האוויר. ירידה חדה גם בזיהום הנגרם מכלי רכב

הישארות הישראלים בבית והפסקת תנועת הרכבות בשל התפשטות נגיף הקורונה באים לידי ביטוי בזיהום האוויר בתחנות הרכבת: מנתוני המשרד להגנת הסביבה, שפורסמו בצהריים (יום ב') עולה כי החריגות השעתיות בחנקן דו-חמצני פחתו בתחנת השלום מ-12 פעמים בתחילת החודש לאפס בשבוע החולף. בתחנה חלה צניחה של 33% בריכוזי חנקן. אבל זו לא הירידה היחידה - במשרד להגנת הסביבה מדווחים גם על ירידה חדה בזיהום האוויר בכמה אזורים בארץ, בשל הירידה החדה בנסיעת כלי רכב.

 

 

בעקבות התפשטות נגיף קורונה וההוראות הברורות לציבור להישאר בבית, חלה במהלך השבועות האחרונים הפחתה בתנועת הרכבות בישראל ולאחר מכן השבתה מוחלטת. המשרד להגנת הסביבה בדק את מגמות המזהמים בתחנות הרכבת בגוש דן, כפי שמדדו תחנות הניטור השייכות למערך הארצי לניטור אוויר (תחנות ניטור השלום וההגנה בתל-אביב; יוספטל וקוממיות בבת-ים ותחנת וולפסון בחולון).

 

בהשוואת ריכוזי המזהמים ומספר החריגות בין השבוע הראשון של מרץ (1 עד 7 בחודש) לשבוע החולף (22 עד 28 במרץ) מתברר כי העובדה שתנועת הרכבות פחתה ומאוחר יותר הופסקה, באה לידי ביטוי בירידה ניכרת במספר החריגות השעתיות של החנקן הדו-חמצני (NO2) וריכוזי תחמוצות החנקן (NOx).

 

כך, בבדיקה של מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה ואיתן מאז"ה עולה כי בשבוע הראשון של החודש נרשמו בתחנת רכבת השלום 12 חריגות שעתיות בערכי החנקן הדו-חמצני, בעוד שבשבוע האחרון של החודש לא היו חריגות כלל.

 

50 ()
תחנה ריקה. תל אביב האוניברסיטה

 

בתחנת יוספטל נרשמה ירידה מ-52 חריגות שעתיות בשבוע הראשון של החודש ל-22 חריגות בשבוע שעבר. בוולפסון חולון חלה ירידה משלוש חריגות לאפס; בתחנת ההגנה נרשמה ירידה מ-18 ל-5, ובקוממיות ירידה מ-22 חריגות שעתיות של חנקן דו-חמצני בשבוע הראשון של החודש לשבע בשבוע החולף.

 

בבחינת הריכוז השבועי הממוצע, בתחנות ההגנה, יוספטל וקוממיות שיעור ההפחתה בין השבוע הראשון לשבוע שעבר היה 46%-50%; בתחנות השלום 33% ובתחנת וולפסון הוא עמד על 17%.

 

את הירידה במהלך החודש ניתן לייחס להפחתת הפעילות במשק - עד להפסקת פעילות הרכבת. גם לירידה בנפחי התנועה בנתיבי איילון יש השפעה מסוימת על הירידה בריכוזי החנקן הדו-חמצני ותחמוצות החנקן, אך רוב הירידה נגרמה בשל הרכבות.

 

בנוסף, שיעורי ההפחתה בריכוזי תחמוצות החנקן בממוצע השבועי בין השבוע הראשון של החודש לאחרון נע בין 47.9% ל-58.6% בתחנות השלום, הגנה, יוספטל וקוממיות, ו-21.5% בתחנת וולפסון שבחולון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים