שתף קטע נבחר

כשאנחנו בבתים: חג החירות של חיות הבר

את חול המועד הזה לא נבלה בטיולים. בזמן שאנחנו בסגר פסח, חיות הבר מקפצות בהרים ובגאיות. אז הבאנו לכם, בעזרת החברה להגנת הטבע, את הטבע הביתה: מציפורי השיר שנטמעות בצורה מושלמת בסביבה ועד השפנים שיוצאים מהמחילות, אלה בעלי החיים שראו אבותינו במדבר

בכל פסח אנחנו נזכרים מחדש ביציאת בני ישראל ממצרים ובנדודים של 40 שנה במדבר. זה גם החג שבו הישראלים יוצאים לטייל בכל רחבי הארץ. לו הישראלים היו יכולים לטייל במדבר השנה, הם היו יכולים לחזות באותם בעלי חיים שבהם נתקלו גם בני ישראל בצאתם ממצרים.

 

 

"בשהותם במדבר, בני ישראל ודאי צפו בבעלי חיים רבים ואני משוכנע כי ציפורי המדבר הייחודיות שלנו תפסו את תשומת לב הנודדים", אומר מידד גורן, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע. "כשבני ישראל היו במדבר, היה להם הרבה זמן ללמוד את הטבע - 40 שנה. לכן, כל ילד שנולד שם הכיר את הסביבה בצורה מעולה. באביב, לקראת פסח, המדבר בחגיגה של פריחות, המלטות, בקיעות וזרימות", אומר עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. "אנחנו רואים המון גוזלים וגורים של חיות מדבר. באותה תקופה, היו במדבר שלנו פה חיות גדולות ומרשימות, כמו אריות, פראים, ראמים, נמרים, ברדלסים, כך שהיו גם גורים של חיות בר מסוכנות יותר. לכן, סביר להניח שהילדים של בני ישראל יצאו בחבורות מהמחנה, כדי לשמור על הביטחון".

 

השנה, בגלל נגיף הקורונה ומיעוט המבקרים באתרים השונים, הטבע חי ופעיל יותר מתמיד. ואם אתם לא תוכלו לבקר בטבע, אנחנו נביא אותו אליכם. אלה בעלי החיים שלא נוכל לראות השנה.

 

1. צחיחנית המדבר: ציפור שיר קטנה ממשפחת העפרונים ודוגרת קרקע. הצחיחנית מאופיינת בצבעי חום־בהיר שמאפשרים לה להיטמע בסביבה בצורה יוצאת דופן. אם היא לא זזה, זו משימה כמעט בלתי אפשרית להבחין בה.

 

צחיחית מדבר (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)
צחיחית מדבר(צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)

 

2. קטה חדת זנב: אחד מחמשת מיני הקטות שקיימות בישראל. בעולם ישנם 16 מיני קטות בסך הכל. הקטות הן קרובות משפחה של היונים ולמעשה מדובר בגרסה המדברית שלהן. הקטות חיות באזורים צחיחים וניזונות מזרעים - לכן הן זקוקות לשתייה. לשם כך, הן מסוגלות לעוף מרחקים ארוכים.

 

קטה חדת זנב  (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)
קטה חדת זנב (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)

קטה חדת זנב  (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)
קטה חדת זנב (צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע)

 

3. ורדית סיני: ציפור שיר ממשפחת הפרושיים שאוכלת זרעים. שמה מעיד על התפוצה שלה - חצי האי ערב, ירדן, ישראל וערב הסעודית. לזכר יש צבע ורוד עז וציוץ מתכתי שובה לב. הוורדיות הן הציפור הלאומית של ירדן.

 

ורדית סיני (צילום: יוסי אשבול)
ורדית סיני(צילום: יוסי אשבול)

 

4. שרקרק גמדי: אחד משלושת מיני השרקרקים שמקננים בישראל. השרקרק הגמדי ניזון מחרקים מעופפים שהוא לוכד לאחר מעקב ואיתור. לרוב הוא עומד על ענף, ומחפש זבובים, דבורים ועוד.

 

שרקרק גמדי (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
שרקרק גמדי(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)

 

5. בז שחור: עוף דורס קטן יחסית, אך מיוחד מאוד. בישראל הוא מקנן אך ורק ממדבר יהודה ועד אילת, אולם אלינו הוא מגיע מדרום־אפריקה ומדגסקר. הבזים השחורים נמצאים בימים אלו ממש בדרכם אלינו ויגיעו לקראת סוף אפריל־תחילת מאי.

 

6. יעל נובי: בעונה הזאת מתכנסים גדיים של יעלים ל"גני גדיים" על המצוקים. היעלות מתקבצות ומביאות את הצאצאים שלהן, לעיתים אף תאומים. יחד הם משחקים על המצוקים.

  

7. שפני סלע: השפנים חיים במקומות הכי צחיחים ויודעים להתמודד עם צומח מדברי קשה. הם נפוצים בקניונים של סיני, הנגב ומדבר יהודה. בימים אלו, אנחנו בשיא עונת ההמלטות ואפשר לראות יותר ויותר שפנים יוצאים מהמחילות.

 

8. שועל מצוי: גורי השועל המצוי מתחילים לצאת החוצה בגיל שבועיים־שלושה. הם מתחילים לתפוס אומץ ותעוזה באמצעות משחקים כמו "תופסת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע
קטה חדת זנב
צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע
מומלצים