שתף קטע נבחר

הקישון זוהם, אך בשל הקורונה אין אכיפה

הקלות בגלל מחסור בכוח אדם בשל הקורונה? מי קולחין הוזרמו לנחל הקישון בשבועות האחרונים. החברה להגנת הטבע דרשה מהמשרד להגנת הסביבה לפעול נגד המזהמים. המשרד: "בכוח אדם מצומצם, מפעילים שיקול דעת בהליכי אכיפה"

תכתובת בין החברה להגנת הטבע למשרד להגנת הסביבה, בעקבות זיהום נחל הקישון, מאמת את החשש הגדול של שומרי הסביבה ברחבי העולם: משבר הקורונה מהווה הזדמנות פז עבור מזהמים, שעלולים להתחמק מאימת הדין ולזהם מבלי לשלם על כך.

 

נחל הקישון (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
נחל הקישון(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

 

בעקבות הזרמות שפכים ממספר מוקדים לנחל הקישון, פנתה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן למשרד להגנת הסביבה. "אנו מודעים למשבר הקורונה הבינלאומי שבו גם אנו מצויים", כתבה האן למנהל מחוז צפון במשרד. "ככל הנראה מדובר בתקופה ממושכת ועל אף הקושי אנחנו מחוייבים להמשיך ולפעול לשמירה על הסביבה שלנו".

 

במכתב מציינת האן כי בשבועות האחרונים התרחשה הזרמה מאסיבית של מי קולחין לנחלים באגן נחל הקישון בעמק יזרעאל ממספר מוקדים, ביניהם ממט"ש נטופה לנחל ציפורי, ממאגר תל עדשים לנחל מזרע, ממאגר גרינגר לנחל מזרה ועוד. כל ההזרמות בוצעו ללא צוו הרשאה מטעם רשות המים.

 

בחברה להגנת הטבע ביקשו כי במשרד ימנעו את המשך הזיהום וימצו עם המזהמים את הדין. "כגוף האמון על שמירת איכות הסביבה בישראל, בסמכותכם וחובתכם לנקוט בכל האמצעים הדרושים והעומדים בפניכם להפסקת ומניעת המשך זיהום הנחלים", כתבה האן.

נחל הקישון (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
חיפה ונמל הקישון ברקע. נחל הקישון(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

 

התשובה של המשרד להגנת הסביבה הפתיעה את החברה להגנת הטבע. במכתב תשובה שעליו חתומה ד"ר סיגל בלומנפלד, סגנית מנהל מחוז צפון, נכתב כי מדובר בהזרמות ללא קבלת צווי הרשאה להזרמת מי קולחין מטעם רשות המים ולכן הינן אסורות. "עם זאת מפעיל המשרד להגנת הסביבה שיקול דעת בהפעלת מהלכי אכיפה נדרשים וזאת על פי אמות מידה סביבתיות לחומרת העברות ובהתאם ליכולות האכיפה הקיימים בידיו". עוד נכתב כי בימים אלה המשרד עובד רק בכשליש ממצבת כוח האדם שלו בשל הקורונה, "כך שתהליכים נדרשים עשויים להתעכב".

 

תשובת המשרד להגנת הסביבה מהווה אישוש לחששות של ארגונים סביבתיים רבים. העובדה שמי שאמון על אכיפת החוק נגד מזהמים ועברייני סביבה פועל במתכונת מצומצמת, עלולה לגרום לכך שמי שמזהם לא ישלם ויתחמק מאימת הדין. ברשות ניקוז ונחלים קישון ציינו כי הם עדים לתופעה של הזרמות אסורות של מי קולחין ודיווחו בכל המקרים למוקד של המשרד. "אנו רואים בחומרה רבה את התופעה", אמרו. "יש לספק מענה מקיף אשר כולל מרכיב מעשי של צעדי אכיפה בנוגע לתופעה הנמשכת של הזרמת קולחין למי נחלים".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מקור מי הקולחים המגיעים לנחל הקישון הוא ממתקני טיפול (מט"שים) ולכן, מדובר בקולחים מטופלים ובשום אופן לא בשפכי ביוב. אכן, הזרמות אלו בוצעו ללא קבלת צווי הרשאה להזרמת מי קולחים מטעם רשות המים, ולכן הן אסורות. על כל מט"ש לבקש להזרים קולחין באופן מסודר כאשר המאגרים מתמלאים, גם בעונת חורף גשומה. המשרד להגנת הסביבה מפעיל שיקול דעת בהפעלת מהלכי אכיפה על פי אמות מידה סביבתיות לחומרת העברות ובהתאם ליכולות האכיפה. כפי שנמסר גם לחברה להגנת הטבע, המשרד יבחן פעם נוספת את ההזרמות שבוצעו ויחליט על צעדיו בנושא. יצוין, כי גם בתקופה מאתגרת זו, ובמקרים שבהם התרחש זיהום מביוב, המשרד השתמש בסמכויותיו - ביצע אכיפה והטיל קנסות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
נחל הקישון
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
מומלצים