שתף קטע נבחר

ים המלח: "ירידת המפלס השנה מצטמצמת"

הזרמת מים על ידי ישראל וירדן והשיטפנות שהיו באזור גרמו למפלס לעלות ב-16 ס"מ מתחילת השנה. הידרולוג אמר לאולפן ynet כי רק פרויקט כמו תעלת הימים עשוי להציל את ים המלח

לא רק הכינרת עולה: מפלס ים המלח עולה בחודשים האחרונים בהדרגה ובתחילת החודש הוא הגיע ל-434.26 מטרים מתחת לגובה פני הים התיכון. בחודש מרץ עלה המפלס ב-11 ס"מ ומאז תחילת השנה ב-16 ס"מ. עם זאת, המפלס נמוך ב-85 ס"מ מהמצב באפריל 2019.

 

 

באתר רשות המים נכתב כי בעשורים האחרונים יורד מפלס ים המלח בקצב של כמטר בשנה, כתוצאה ממניעה כמעט מוחלטת של כניסות מים מנהר הירדן - הקמת סכר דגניה בשנת 1964, ומהירמוך - הקמת סכרים על הירמוך בסוריה וירדן. כמו כן, יורד המפלס כתוצאה מפעולות אנטרופגניות כגון שאיבות בצד הישראלי והירדני.

 

ההידרולוג ד"ר עמיר גבעתי התייחס לעלייה במפלס ים המלח בריאיון לאולפן ynet: "השנה קורה משהו מאוד מעניין בים המלח. אנחנו מדברים הרבה על הכינרת מצפון וטוב שכך. אנחנו רואים אותה בעיקר מרחוק, כי אנו לא יכולים לגשת. אבל, מה שקורה השנה בים המלח זה שגם הוא מקבל כמויות מים יותר גדולות מהרגיל. אנו באמת מודעים למצב הקשה של ים המלח, שיורד במטר בשנה. השנה, ים המלח לא יעלה, לא נראה תופעה כמו שרואים בכינרת, שים המלח מלא, המצב לא קרוב לזה אפילו. אבל ירידת המפלס הולכת ומצטמצמת, לפחות בשנה הזאת".

 

קשת בענן בים המלח (צילום: מורן קניגסברג)
ים המלח(צילום: מורן קניגסברג)

 

למרות שלכינרת מלאה חסרים הבוקר (יום א') 13 ס"מ - סכר דגניה עדיין לא נפתח. ד"ר גבעתי: "בשנת 1992 כשהסכר נפתח זרמו 250 מיליון קוב מים לים המלח. השנה מדובר על כמויות הרבה יותר נמוכות, אבל בכל זאת רשות המים מעבירה כמות מים גודלה יותר, פי 4 משנים קודמות מהכינרת דרך הירדן הדרומי לים המלח. הייתה לנו עוד הפתעה מאוד משמעותית השנה - שיטפונות מאוד משמעותיים, אנחנו זוכרים את האירוע הגדול באילת שגרם לנזקים ורוחות, אז באותו אירוע זרמו מנחל ערבה כמויות אדירות של מים, 60 מיליון קוב".

 

ד"ר גבעתי הוסיף כי גם ירדן מזרימה מים לים המלח השנה: "בממלכת ירדן יש סכרים שבדרך כלל מונעים כניסת מים לירמוך ולים המלח, השנה הירדנים משחררים יותר ויותר מים כי גם הם קיבלו חורף גשום, פלוס השיטפונות מדרום, כל זה גורם לכך שהירידה תצטמצם. ים המלח לא עולה, לא מצפים לעלייה, אבל לפחות מצמצמים את הירידה".

 

אז כמה מים צריכים על מנת להגיע לים המלח מלא? ד"ר גבעתי: "600 מיליון קוב בשנה. כמו שישה מתקני התפלה, זה המון. השנה נכנסו לכינרת 400 מיליון, כדי שים המלח יתחיל לעלות - צריך 600 מיליון. איך עושים זאת? תעלת הימים. כאשר הפרויקט הגרנדיוזי הבינלאומי של שאיבת מים מים סוף לים המלח יתקיים, אז יהיה אפשר להזרים כמויות מים כאלה גדולות, מספר מתקני התפלה בבת אחת, ואז ניתן לעצור את הירידה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
פריחה ליד ים המלח
צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
מומלצים