חדשות האקדמיה: פרסים, ספרדית וימים פתוחים
שני פרופסורים מאוניברסיטת תל אביב זכו בפרס היוקרתי ע"ש קנלקיס של ה-ACM , באוניברסיטה העברית ייפתח תואר שני בחינוך יהודי בשפה הספרדית ובכמה מוסדות להשכלה גבוהה יערכו ימים פתוחים, בהם תוכלו להשתתף מהבית
פרס יוקרתי לחוקרים מאונ' ת"א
פרופ' נוגה אלון ופרופ' יוסי מטיאס מאוניברסיטת תל אביב זכו בפרס היוקרתי ע"ש קנלקיס של ה-ACM (האגודה למכונות מחשוב).
הפרס מוענק להישגים תיאורטיים שהולידו יישומים משמעותיים ומוכחים בתחום המחשוב. פרופ' אלון ופרופ' מטיאס זכו בפרס יחד עם שותפיהם, פרופ' פיליפ גיבונס מאוניברסיטת קרנגי מלון ופרופ' מריו סגדי מאוניברסיטת רטגרס, על עבודתם פורצת הדרך בהנחת היסודות לאלגוריתמים של סטרימינג (מידע זורם) ובפיתוח יישומים לניתוח ביג דאטה (נתוני עתק).
ועדת הפרס הסבירה בנימוקיה: "הם היו חלוצי המסגרת לטיפול האלגוריתמי בהזרמה מסיבית של נתוני עתק, והיום שיטות הסקיצה והאלגוריתמים שלהם עדיין מהווים את הגישה העיקרית באלגוריתמים של סטרימינג ואת הבסיס לתת-תחום שלם בשדה האלגוריתמיקה... בנוסף, המושגים של סקיצות ותקצירי מידע שהציעו נמצאים בשימוש באופן שגרתי במשימות שונות של ניתוח מידע בתחומים שונים כמסדי נתונים, ניטור רשתות, ניתוחי שימוש של מוצרי אינטרנט, עיבודי שפה טבעית ולמידת מכונה".
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, אמר: "אני מברך את פרופ' אלון ופרופ' מטיאס על הזכייה בפרס היוקרתי. עיסוק בנתוני עתק בתחומים שונים ומגוונים נפוץ היום יותר מתמיד, ויש לו חשיבות תיאורטית ופרקטית גם יחד. אנחנו גאים בתרומתם של פרופ' אלון ופרופ' מטיאס לפיתוח האלגוריתמים לניתוח ניתוח נתוני עתק, ופרס ה- ACM הוא ההוקרה הטובה ביותר להישגיהם פורצי הדרך".
פרופ' אלון, שזכה ב-2008 בפרס ישראל במתמטיקה, אמר: "היום בעידן של הביג דאטה יש לנו כמויות עצומות של מידע בהרבה תחומים – מלמידה חישובית, דרך אנליזה של דיבור וכלה בתקשורת ברשתות. אנחנו יכולים לקרוא את הנתונים כשהם מגיעים, אבל אין לנו אפשרות לשמור את הכול בזיכרון. כעת השאלה היא אילו אלגוריתמים ניתן לתכנת כדי לבצע חישובים בקלט גם מבלי לשמור אותו – באמצעות דאטה סינופסיס, או תקצירי מידע".
פרופ' מטיאס, המכהן גם בתפקיד בכיר בגוגל, הוסיף: "האתגר של חישובים על ביג דאטה אולי נשמע מובן מאליו היום, אבל בשנות ה-90' נאלצנו להסביר מה בכלל הבעיה. הרי חישוב של פונקציות סטטיסטיות יכול להיות תרגיל בקורס תכנות, והבעיה החישובית המשמעותית נוצרת רק כשיש פער בין כמות המידע והזיכרון שניתן לחשב בו. לשם כך הצענו מודל חישובי שמשתמש בתקצירי מידע, או 'סקיצות', ופיתחנו אלגוריתמים תיאורטיים ומעשיים שחלקם נכנסו כבר אז ליישום במערכות בינה עסקית מהגדולות בעולם. שנים ספורות אחרי פרסום המאמר, האינטרנט החל להתפוצץ ממידע – ונוצר פער הולך וגדל בין כמות המידע למה שניתן לשמור בזיכרון. מתוך הפער הזה צמח תחום חדש של אלגוריתמים למידע זורם, עם שימוש חכם בתקצירי מידע".
תואר בשפה הספרדית באוני' העברית
במרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, המציע תואר שני מקוון באנגלית בחינוך יהודי, ישיקו בשנה הבאה תואר שני מקביל בחינוך יהודי בשפה הספרדית, המיועד בעיקרו למחנכים יהודים באמריקה הלטינית ולסטודנטים המגיעים מחו"ל. מדובר בתואר הראשון בארץ שיועבר כולו בשפה הספרדית.
התואר כולל שני סמסטרים אונליין וסמסטר מרוכז נוסף שייערך כחודש בירושלים. היקף כל התואר 36 נקודות זכות, והלימודים בארץ - 10 נקודות זכות. הלימודים בתוכנית באנגלית יחלו באוקטובר 2020, וספטמבר 2020 הלימודים לתואר בספרדית - כשהצפי הוא שבחודש יולי 2021 יגיעו הסטודנטים ללימודים בירושלים. ד"ר מרסלו דורפסמן, אחראי לתכניות בינלאומיות, יוביל את הלימודים בשני התארים.
ד"ר דורפסמן מסביר כי "מדובר בתוכנית לימודים היסטורית, בשל העובדה שזו הפעם הראשונה שהמל"ג מאשר תוכנית לימודים שלמה בשפה הספרדית בישראל. בנוסף, זוהי תוכנית מאוד ציונית, המחייבת ללמוד בירושלים ומתרכזת בצומת שבין יהדות לחינוך. אנחנו צופים שכמו התואר המקוון באנגלית לחינוך יהודי, שמכיל בדרך כלל 80% סטודנטים זרים, גם התוכנית בספרדית תכיל ריבוי של סטודנטים ממדינות דוברות ספרדית לצד סטודנטים ישראלים".
ד"ר דופסמן הוסיף: "אני מעריך שיירשמו כאלה שיעשו בעתיד הקרוב עלייה לארץ, או אנשים שייקחו חלק במשלחות לישראל וירצו על הדרך לעשות תואר שני באוניברסיטה נחשבת כמו האוניברסיטה העברית. יש הרבה התעניינות מצד סטודנטים סינים, שבאים עם רעיונות של רב תרבותיות וחינוך כוללני. יהיה לנו גם סטודנט ממקסיקו שהיגר לשם לפני 30 שנה ורוצה לעשות כעת עליה לארץ. כולי תקווה שהקורונה לא תחזור בחורף הבא ונצליח לפתוח אותה כמו שצריך, לא רק באון ליין".
ימים פתוחים דרך המחשב
בימים הקרובים יערכו כמה ימים פתוחים במוסדות להשכלה גבוהה, אלא שהפעם לא צריך להגיע לקמפוס.
בימים חמישי ושישי, ה-4 וה-5 ביוני, אוניברסיטת בר-אילן תקיים יום פתוח מקוון למתעניינים. בין השעות 10:00-18:00, ביום חמישי, ובין השעות 10:00-13:00 ביום שישי.
באוניברסיטה אמרו כי עבור אוניברסיטת בר-אילן משבר הקורונה הוא אתגר, אך גם הזדמנות להתעדכנות, למידה וכיווני מחקר חדשים. "כבר עכשיו מוצעות בבר-אילן תוכניות להכשרת הדור הבא של אנשי המקצוע והמדע שיובילו את ההתמודדות עם משברים ואתגרים ברמה המקומית והגלובלית. הפקולטות לרפואה, מדעי החיים, מדעים מדויקים וגם חינוך, הוכיחו כי תחומי הידע שלהם רלוונטים היום יותר מתמיד", נמסר בהודעת האוניברסיטה. לפרטים נוספים ניתן להיכנס לקישור: https://www.biuopenday20.co.il/
היום הפתוח הוירטואלי של האקדמית תל אביב יפו יתקיים ב-5 ביוני - יום שישי הקרוב. היום כולו יועבר ב-ZOOM, המעוניינים יפגשו את המרצים, הסטודנטים והבוגרים. במסגרת היום יוכלו לחוות סיור וירטואלי ברחבי הקמפוס.
בנוסף יינתנו ייעוצים טלפוניים או דרך ה-ZOOM על תכניות הלימודים לתואר הראשון והשני, כמו כן יקבלו תכני העשרה ו"ארגז כלים" למועמדים החדשים. לנרשמים ביום זה תינתן הנחה בדמי הרישום.
המחלקה לחינוך מיוחד במכללת סמינר הקיבוצים תקיים שבוע טעימות מקוון למתעניינים בתואר ראשון. שבוע הטעימות יתקיים בשבוע הבא בין ה-7 ל-11 ביוני. בשבוע הטעימות יינתן מידע למתעניינים בלימודי תואר ראשון והסבה לחינוך מיוחד רב גילי (6-21 שנים) וגם טעימות ממגוון שיעורים. ההשתתפות בשיעורים תאפשר למתעניינים לחוות, לשמוע ולהשתתף יחד עם הסטודנטים במכללה בקורסים נבחרים במחלקה לחינוך מיוחד, אשר יועברו מרחוק בעזרת אפליקציית זום.
בין השיעורים הפתוחים המוצעים לטעימות: איך להפוך למידה לחווייתית ומותאמת לכל צורך, איך הופכים את המתמטיקה לחווייתית, כלים דיגיטליים ומשחקיים לשיפור שטף הקריאה של תלמידים עם קשיים, אסטרטגיות וכלים להוראה מותאמת, היכרות עם עקרונות יוגה, לשיפור יכולת הריכוז בכיתה, היכרות עם שפת הסימנים ועוד. בנוסף תתקיים חשיפה ליום השיא המקוון של המחלקה לחינוך מיוחד "כן בחצר הקדמית שלנו" שמטרתו הפצת תפיסת וחזון המחלקה לחינוך מיוחד - שותפות, השתלבות והכלה. במסגרת יום השיא יוזמנו המתעניינים להשתתף בפאנלים: "אחי אתה הכי" – פאנל בנושא אחים לאנשים עם מוגבלויות, ו"פורצים את המוגבלות - אנשים שהפכו את חלום השילוב למציאות". הכניסה תתאפשר בהרשמה מראש ב- 03-6901200.