התעשיינים בהתקפה חריפה על השרה גמליאל: "הסתמכת על מידע מגמתי"
פרסום ראשון: נשיא התאחדות התעשיינים כתב לשרה להגנת הסביבה כי לא קיימה פגישה לפני שהצהירה כי בכוונתה לסגור את בזן עד 2030. לדבריו, המפעלים מהווים חלק קטן מהמזהמים במפרץ חיפה
התעשיינים תוקפים בחריפות את השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, שהכריזה השבוע כי מתחם בזן בחיפה ייסגר עד שנת 2030. במכתב שנשלח היום (ד') לשרה, כתב נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר: "נראה כי הדברים שהוצגו על ידך בדיון נאמרו בהתבסס על מידע מגמתי שלא אומת ונבחן במקרה הטוב, או מידע חסר ושקרי במקרה הרע. הסתמכות על מידע מגמתי זה עלול להוביל למציאות חדשה של עשרות אלפי מובטלים בחיפה והצפון".
בדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אמרה בין היתר השרה להגנת הסביבה: "אני מתכוונת להעביר בזמן הקרוב החלטת ממשלה בתיאום עם הגופים הרלוונטיים - משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שלפיה ייקבע מועד לסגירת מתחם בזן. זה תהליך שצריך להתחיל מיידית, יהיה הדרגתי, ויסתיים לא יאוחר מ-2030. הבנתי מהר מאוד שאם אני לא אוביל את הנושא ואדחף אותו - זה לא יקרה. ואם זה לא יקרה - תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית".
תומר כתב במכתב לשרה גמליאל כי היא "לא קיימה שיח ולו ראשוני עם התעשייה ועם התאחדות התעשיינים בנושא. ההכרזה על סגירת מתחם בזן בטרם נעשתה בחינת משמעויותיה ובטרם התקיים שיח עם בעלי העניין המרכזיים הינו בלתי סביר ובלתי נסבל".
הוא פירט על חשיבות התעשייה ואמר כי זיהום האוויר מהמפעלים במפרץ חיפה צומצם באופן דרמטי בשנים האחרונות. "לתעשייה בכלל, ולתעשייה הפטרוכימית בפרט, תרומה אדירה למדינת ישראל, והיא יוצרת עשרות אלפי מקומות עבודה ושומרת על עצמאות ייצורית של חומרי גלם שחיוניים למשק, ללא צורך להסתמך על יבוא, תוך עמידה בסטנדרטים מחמירים של הדומים לה באירופה מבחינה טכנולוגית ואחרת", כתב תומר.
הוא הוסיף כי "התעשייה צמצמה את זיהום האוויר בכ-70% בשנים האחרונות, והיא לא גורם משמעותי בזיהום האוויר בחיפה לעומת התחבורה והנמל. מהנתונים המצויים בידנו, אשר מתבססים על נתונים שפורסמו על ידי המשרד להגנת הסביבה, עולה כי מעל למחצית מסך הנזק הסביבתי והבריאותי הנגרם מזיהום אוויר מקורו בתחבורה (יבשתית וימית), כ-22% מהנזק נגרם מתחנות כוח לייצור חשמל ואילו רק 16.3% מקורו במפעלי התעשייה כולם, גם אלה המדווחים למפל"ס וגם אלה שלא מדווחים".
בהמשך המכתב החריף פנה נשיא התאחדות התעשיינים לשרה, וכתב: "אנו שואלים עצמנו האם פקידי המשרד דאגו להציג לך נתונים אודות הזיהום הנגרם מפעילות הנמל והתחבורה בחיפה. האם התקיים דיון כלשהו בהנהלת המשרד בעניין הגדלת הפעילות בנמל בעקבות ייבוא
התזקיקים במקרה של סגירת בזן. בעוד מפעלי חיפה שקופים לחלוטין עבור המשרד ומנוטרים 24/7 ,מתי בפעם האחרונה מפקחי המשרד להגנת הסביבה בדקו אונייה מזהמת בנמל חיפה? האם נתונים אלו עומדים לנגד עיניכם בעת בה אתם מכריזים על סגירת מתחם בזן?"
תומר המשיך במתקפה החריפה על השרה: "הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה היה דיון במעמד צד אחד ומצער לראות כיצד בחוסר מקצועיות מוחלט מקיימים דיון כאילו כבר התקבלו החלטות לסגירת התעשייה בחיפה וזאת ללא בדיקת המשמעויות שלה. צעד הזה הנו הפוך מהמגמה העולמית של החזרת ייצור הביתה, הן בשל הקטנת התלות ביבוא והן בשל התובנה שלא ניתן לקיים כלכלה בריאה ללא תעשיה מגוונת ומפותחת. אני קורא לך לקיים שיח דחוף עימנו בטרם יתקבלו החלטות הרות אסון למשק הישראלי".
"למרות הלחצים הכבירים, אבצע את הדבר הנכון"
בתגובה לפנייה, אמרה השרה גמליאל: "למרות הלחצים הכבירים, אבצע את הדבר הנכון. המשרד להגנת הסביבה בראשותי יוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה ויציב יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק מטרופולין חיפה. שמענו בעבר הצהרות חד צדדיות אשר דנו בנושאים סביבתיים ללא דגש כלכלי. אני סבורה כי אסור לנו לנקוט בגישה שכזו, ולכן טענו באופן מפורש כי כל מהלך סביבתי מוכרח לכלול ערכים כלכליים. עידן הדלקים הפוסיליים שייך לעבר והעולם הולך לעידן הרכבים החשמליים והאנרגיות המתחדשות. לכן, אין צורך בבתי הזיקוק בחיפה. גם המגמות העולמיות תומכות בכך שהשימוש בתזקיקי נפט יצטמצם משמעותית בשנים הקרובות, כך שלא יהיה צורך ביכולת הזיקוק הקיימת כיום".
השרה להגנת הסביבה הוסיפה על התוכנית לסגור את בזן וההשלכות הכלכליות: "מדובר בפרויקט לאומי ממדרגה ראשונה. עלינו יהיה לקדם מקומות עבודה חלופיים, לבסס את משק האנרגיה על אנרגיות מתחדשות ולהחליט על הדרכים לחיזוק המטרופולין בחיפה. אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות, קלינטק, טכנולוגיות סביבה חדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים. הצהרתי בוועדה כי עלינו יהיה לבצע את המהלך בשיתוף כלל הגופים הנוגעים בדבר. להתאחדות התעשיינים יהיה חלק משמעותי במהלך הלאומי, עלינו לשלב זרועות כדי להטיב עם תושבי אזור חיפה והקריות אך גם לדאוג לצמיחת הכלכלה ויצירת מקומות עבודה חדשים באזור. את המהלכים הללו נצטרך לעשות יחד".