שתף קטע נבחר

לראשונה בעולם: יד מתורם מת הושתלה באדם שנולד ללא זרוע

המושתל נולד ללא ידו השמאלית בשל מום מולד. בניתוח מורכב הושתלה לו זרוע מתורם מת לפני שבוע. הוא עדיין מתקשה להניע את אצבעותיו אך הרופאים אופטימיים כי מצבו ישתפר בחודשים הקרובים

תחום השתלות הגפיים ממשיך להתפתח: בשבוע שעבר הושתלה יד לאדם שנולד ללא זרועו השמאלית. הוא עדיין מתקשה להניע את אצבעותיו, אולם הרופאים משוכנעים שבתום תהליך השיקום תנועתו ביד המושתלת תלך ותשתפר.

 

המושתל, בן 32, נולד ללא ידו השמאלית בשל מום מולד. הוא עבר את ההשתלה במרכז הרפואי וורוקלו שבפולין. מדובר בהשתלה הראשונה שבוצעה לאדם שמלכתחילה נולד ללא זרוע. שאר השתלות הזרועות שנערכו עד כה בוצעו באנשים שעברו קטיעת גפה.

 

"מדובר בפריצת דרך רפואית בעולם ההשתלות", אמר ראש צוות המנתחים ד"ר אדם דומנסייויץ', "זהו השתל הראשון בעולם שהושתל באדם עם מום מולד. ההשתלה תפתח אפשרויות נוספות למאות אלפי אנשים ברחבי העולם שנולדו ללא גפה ונאלצו להשתמש בפרוטזה".

 

ראש צוות המנתחים ד"ר אדם דומנסייויץ'. פריצת דרך בעולם ההשתלות ( ) ( )
ראש צוות המנתחים ד"ר אדם דומנסייויץ'. פריצת דרך בעולם ההשתלות

 

80 השתלות ידיים בעולם

עד כה בוצעו ברחבי העולם קרוב ל-80 השתלות ידיים. אחת ההשתלות האחרונות הייתה של ג'ון פק, חייל אמריקני שידיו ורגליו נקטעו במהלך שירותו הצבאי באפגניסטן. לפני כחודשיים הוא הופיע לראשונה במסיבת עיתונאים בה חשף את זרועותיו החדשות.

 

בקיץ האחרון הובל פק על כיסא גלגלים לחדר הניתוח בבית החולים בריגהם שבבוסטון, לניתוח שישנה את חייו: במשך 14 שעות עמלו הרופאים על השתלת זרועות מתורם צעיר שנקבע לו מוות מוחי 36 שעות קודם לכן.

 

במהלך הניתוח המורכב חוברו לגופו של פק כלי הדם, סיבי העצב, השרירים, הרקמות, העצמות והעור. פק בן ה-31 התעורר מההרדמה ביום שלמחרת, כשהוא מחובר לזרועות של אדם אחר.

 

לפני שהמושתל יכול להניע את אצבעותיו, עליו להמתין עד לצמיחת סיבי העצב, תהליך ממושך האורך חודשים. בתקופה זו הוא עלול לסבול מתחושות מוזרות כמו תחושת שריפה או תחושת זרמים חשמליים.

 

בהמשך, צריך המושתל ללמוד מחדש את שגרת היום יום: תהליכים פשוטים כמו קימה ממיטה או ישיבה צריכים להתבצע בזהירות רבה, כדי לא לפגוע בזרועות המושתלות.

 

לפני כשנתיים הציג בית החולים בבוסטון את וויל לוצנהייזר , מרצה לקולנוע בן 40 שארבע גפיו נקטעו בעקבות זיהום של חיידק סטרפטוקוק והוא עבר השתלת זרועות מתורם אנונימי בבנק האיברים בניו אינגלנד.

 

במהלך הניתוח חוברו מחדש כלי דם, סיבי עצב, שרירים ועצמות, ולאחר שבקצות האצבעות נראו זרימת דם תקינה ופעילות מוטורית ועצבית, נתפר העור והזרועות קובעו וגובסו.

 

הרופאים, שניבאו כי יעברו עוד שנים ארוכות עד שיוכל להזיז את ידיו באופן מורכב, נדהמו מהתקדמותו המהירה. הוא הראה כיצד הוא מותח את זרועו שעדיין מקובעת ומגובסת, "לא היה כאן כלום קודם לכן, כך שגם התנועה הזו היא מדהימה", אמר לוצנהייזר.

 

צפו בג'ון פק מזיז את ידיו:

 

 

כך מתבצע הליך ההשתלה

ראשית, הזרועות שנתרמו עוברות הכנה לקראת ההשתלה, בה חושפים את כלי הדם, סיבי העצב והעצמות שיחוברו למנותח.

 

בהליך הניתוח משתתף כאמור צוות רפואי גדול, שכולל כירורג כלי דם האמון על חיבור כלי הדם, אורתופד שמחבר את העצמות והשרירים, נוירוכירורג שאחראי על חיבור סיבי העצב העדינים ומנתח פלסטי שאחראי על תפירה נאותה של העור. על כל אלה נוספים צוותים רבים של מרדימים, רדיולוגים, סייעים וטכנאים.

 

אולם בכך לא מסתיימת העבודה: המנותח צפוי לעבור הליך שיקום ארוך וממושך בו תוחזר לו היכולת להשתמש בזרועות. בתוך כך הוא יידרש ליטול במשך שנים ארוכות תרופות שנוגדות דחיית שתל, שעלולות להעמיד אותו בסכנה ללקות בזיהומים מסכני חיים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נולד ללא יד. קיבל זרוע מתורם מת
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים