שתף קטע נבחר

אדם מלכה קיבל מצח חדש בזכות מדפסת תלת ממד

אדם מלכה סבל שנים מגידול במצחו שהלך וגדל ואיים על ראייתו. מומחי רמב"ם הדפיסו עצם גולגולת במדפסת תלת ממדית, הסירו את הגידול בניתוח מורכב והשתילו לו עצם חדשה

 

 

מי שמביט באדם מלכה, בן 27 מאילת, לא יכול להאמין שרק לפני שבועות ספורים הוא נראה אחרת לגמרי. ניתוח כירורגי שנעשה בנסיבות ייחודיות בבית החולים רמב"ם בחיפה, הגשים לבחור הצעיר חלום – להיפטר אחת ולתמיד מהגידול שהעיב על חייו.

 

במשך כעשר שנים סבל מלכה מגידול לא ממאיר שהתפתח באזור המצח שלו, הלך וגדל ויצר צורה של בועה מעל עינו. מלבד העובדה שמדובר בפגם בולט ומשמעותי בחזות של הבחור הצעיר, הגידול החל ללחוץ על עינו והעמיד בסכנה את יכולת הראייה שלו.

 

במהלך השנים עבר מלכה ממומחה למומחה, כולם נמנעו ממתן פתרון לבעיה בעיקר משום שהגידול לא סיכן את חייו. לפני כחודשיים הוא פגש את פרופ' גיל זיו, מנהל מחלקת אא"ג – גידולי ראש צוואר ברמב"ם שהבטיח לו לראשונה להסיר את הגידול.

 

פרופ' גיל זיו במהלך הניתוח. אתגר לא פשוט ( ) ( )
פרופ' גיל זיו במהלך הניתוח. אתגר לא פשוט

 

"המצח שוחזר בעזרת מודל מודפס"

לפני כשלושה שבועות עבר מלכה את הניתוח המיוחל. צוותים רב מקצועיים שכללו נוירוכירורגים, רופאי כירורגית פה ולסת, רופאי אא"ג ומרדימים לקחו חלק בהליך המורכב שבו מוסר החלק הפגוע של עצם הגולגולת, והאיזור כולו משוחזר בדיוק קוסמטי מרבי.

 

לטובת העניין נעזר הצוות המטפל במיזם חדש אשר הוקם לאחרונה ברמב"ם – "המרכז החדש להמצאות וחדשנות רפואית", שבו מופעלת מדפסת תלת ממד מסוג Ultimaker, אשר הפכה להיות כלי מרכזי בטיפול במלכה.

 

ראשית הוסר החלק הבולט של מצחו של אדם מהגולגולת. לאחר מכן החל חלקו השני של הניתוח – שחזור המצח החדש. על מנת שהכירורגים יוכלו לשחזר את מצחו של מלכה, בנה צוות אא"ג ברמב"ם מודל תלת ממדי של החלק המעוות בהתבסס על תמונת מראה של החלק הבריא בגולגלתו.

 

בעזרת המודל המודפס ביססו הכירורגים את השחזור, כשהם נעזרים בו לעיצוב רשת טיטניום שהושתלה במקום חלק הגולגולת שהוסר. בחלקו האחרון של הניתוח, חוברו הרקמות הרכות והעור מעל לחלק המשוחזר ובכך הושלם הניתוח בהצלחה.

 

"מדובר במקרה די נדיר", מסביר ד"ר ויסאם מטאנס, רופא במחלקת אא"ג ברמב"ם אשר ליווה את ההכנה לניתוח, "שחזורים מהסוג הזה תלויים בדרך כלל במודל שעשוי מחומר ביולוגי ומצריך הזמנה מחו"ל. במקרה הזה יישמנו פתרון יצירתי, שכולו מיוצר בבית החולים".

 

שבועיים לאחר הניתוח, הגיע מלכה לביקורת ומלבד נפיחות קלה באזור הניתוח, לא נותר זכר במצחו של הבחור הצעיר לגידול שליווה אותו כמעט שליש מחייו.

 

"בתוך פרק זמן קצר מיום הניתוח אנחנו רואים תוצאה קוסמטית מושלמת בבחור צעיר ונאה שכל החיים לפניו", מסביר פרופ' גיל, "היה כאן אתגר לא פשוט בשל מיקום הגידול, אבל הניתוח לשמחתנו עבר בהצלחה".

 

כשהוא יושב במרפאת אא"ג ברמב"ם, מלכה לא מפסיק לפזר חיוכים. לצדו בת זוגו עינת תורג'מן בת 26. "הוא תמיד היה יפה בעיניי, אבל עכשיו הוא מושלם", היא אומרת.

 

"אני מסתכל במראה ולא מעכל את השינוי", אומר מלכה, "אני עדיין מחפש את זה. היה כיף לשבת במכונית, מימין ומשמאל אנשים, וסוף סוף אף אחד לא נועץ מבטים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים