שתף קטע נבחר

הפרעות אכילה לגברים: כש"שרירי" כבר לא מספיק

חושבים שהפרעות בדימוי הגוף קיימות רק אצל נשים? טעות בידכם. גם גברים סובלים מהפרעות בדימוי הגוף המובילות להפרעות אכילה. אלו מסוכנות לא פחות - הן מבחינה נפשית והן מבחינה בריאותית. מהם הגורמים ואיך ניתן לתפוס את זה בזמן?

כשנערה או אישה יורדת במשקל באופן עקבי, משנה את התזונה שלה ומתעסקת יותר ויותר במשקל, תזונה וספורט - יכול להיות שהיא מפתחת הפרעת אכילה. אך מה קורה כשגבר עוסק יותר ויותר בספורט, פיתוח גוף, מראה חיצוני ותזונה בריאה? יש שיחשבו שהוא דואג לעצמו, שחשוב לו המראה החיצוני, אולי שהוא נוטה אחרי טרנדים עכשוויים. לרוב לא תעלה האפשרות כי יתכן וסימנים אלו מעידים על מצוקה רגשית כלשהו ואולי על הפרעת אכילה מסוג קצת שונה מהמוכר לנו.

 

כתבות נוספות:

בר ניצחה את האנורקסיה והפכה למאמנת כושר לילדים

זוללים ובוכים: איך תצליחו להיפטר מבולמוסי האכילה

אחרי שניצח את האנורקסיה - אליאור השתחרר מאשפוז

 

הפרעות אכילה אינן נחלתן של נשים בלבד. גם גברים עשויים לסבול מהן, אלא שבעוד שבקרב נשים אידיאל רזון קיצוני ומעוות הוא זה שמביא להתפתחות ההפרעה, אצל גברים היא מתבטאת בעיקר ברצון הבלתי נגמר לפיתוח גוף שרירי. 

 

שורשי הבעיה נעוצים בשינויים ותפיסות החשיבה שהביא עימו אורח החיים המודרני. בעבר גברים רבים עסקו בעבודות חקלאיות וחלוציות של בנייה ועבודות כפיים אשר הביאו לפיתוח טבעי של הגוף והשרירים. כיום, מרבית העבודות של גברים (וכמובן נשים) הינן עבודות משרדיות, אשר מערבות פעילות גופנית מעטה.

 

בנוסף, גוף מפותח ושרירי (או כזה שלא תמיד תואם את המציאות אך מתנוסס בשלטי חוצות, פרסומות ושאר מדיות), דורש אימונים לחיזוק השרירים באופן מלאכותי. בסביבה העמוסה ורוויית הלחצים של ימינו מעטים יכולים להגיע לאותו מודל של גוף שרירי, דבר המוביל למאמצים ותחושות תסכול שיכולים להתפתח להפרעת אכילה.

 

הפרעות אכילה. גם גברים אינם חסינים ()
הפרעות אכילה. גם גברים אינם חסינים

 

מעגל קסמים שלא נפסק

על מנת להשיג את המראה השרירי לו הם מייחלים, גברים הסובלים מהפרעת אכילה או פיתוח גוף כפייתי עשויים להתמיד באורח חיים שסיגלו לעצמם בכל מחיר, גם על חשבון הבריאות שלהם והסיכון לפגיעה בגופם. בפעמים רבות, גם כאשר הם מגיעים לגוף שרירי - עדיין הם נשארים עם שאיפה לשינוי "קטן" נוסף ובעצם לא נשארים מרוצים.

 

גם לחברה יש השפעה. אנשים העוסקים בבריאות ופעילות גופנית באופן מוגזם מעוררים לא פעם רגשי הערכה והערצה מצד הסביבה. דבר זה מעודד לא פעם את אותם אנשים להמשיך בתהליך למרות המחיר שהם משלמים על אותה התנהלות.

 

חשוב לציין כי אנשים העוסקים באופן כפייתי בפיתוח גוף פעמים רבות מציגים אורח חיים רגיל ותפקוד יום-יומי גבוה. לעיתים קשה לזהות שהם סובלים ממחשבות טורדניות ומפגיעה בגופם בשל הסגידה לגוף. בניגוד להפרעות אכילה המתאפיינות בירידה קיצונית במשקל, קשה לזהות אנשים שהעיסוק בעד כמה הם שריריים הוא עיקר חייהם.

 

לרוב הם יסתירו את העובדה שהעיסוק הזה משפיע באופן ניכר על מצב הרוח והדימוי העצמי שלהם, ושבעצם, בלי העיסוק החוזר ונשנה בתזונה, פעילות גופנית וצריכת סטרואידים - הם מרגישים חלשים, פחות שווים, וחסרי מוטיבציה ושמחה.

 

קשר ישיר בין מצב הרוח לבין המשקל ()
קשר ישיר בין מצב הרוח לבין המשקל

 

הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

תזונה בריאה ושמירה על פעילות גופנית הם ללא ספק חלק מאורח חיים בריא, אך מתי אפשר לדעת שהעיסוק כבר אינו חלק משמירה על בריאות אלא סממן לאובדן שליטה? הפרעות אכילה בקרב גברים עשויות לבוא לידי ביטוי במספר אופנים, ביניהם:

 

• פעילות ספורטיבית ואימונים הנעשים באופן בלתי מבוקר ונשלט

 

• עיסוק מוגבר ואובססיבי בתזונה באופן כללי ובתפריטים דלי שומן ורוויים בחלבונים בפרט.

 

• צריכה בלעדית של שייקים ותוספים שנחשבים בריאים ללא השלמה תזונתית נוספת וללא התייעצות עם רופא או תזונאי מוסמך

 

• צריכת סטרואידים ללא פיקוח רפואי

 

• חיפוש מידע באינטרנט ושינוי תפריט התזונה בעקבות המלצות חלקיות ולא מקצועיות

 

• סגידה לגוף ולאידיאל גוף מושלם

 

• מחשבות טורדניות הנחוות כבלתי נשלטות, שתוכנן קשור בצורך להיפטר מקלוריות עודפות ובשמירה ממזונות משמינים או לא בריאים

 

• מחשבות טורדניות הקשורות לדימוי גוף כמו "אני לא מספיק שרירי", "אני חייב להתאמן יותר" ועוד.

 

• קשר ישיר בין מצב הרוח לבין המשקל של הסובל ובין תפיסת היותו שרירי

 

הכותבים: מיכל אופיר ויזל, פסיכולוגית קלינית וד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה

 

 

צפו ביומן מצולם של נערה עם הפרעות אכילה:

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כשמצב הרוח תלוי בדימוי הגוף
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים