שתף קטע נבחר

למה בישראל עדיין אין תמונות זוועה על הסיגריות?

מחקרים כבר הוכיחו שזה מרתיע מעשנים וגורם להם לוותר על הסיגריה, 70 מדינות בעולם כבר יישמו ואפילו הממשלה אישרה את השינוי לפני ארבע שנים. אז למה בישראל עדיין לא מופיעות תמונות זוועה על חפיסות הסיגריות?

תמונות הזוועה על אריזות הסיגריות עושות את העבודה: יותר ויותר מדינות בעולם כבר יישמו את הרעיון ובשנים האחרונות נרשמות ירידות משמעותיות במכירות הסיגריות. גם מחקרים הוכיחו כי התמונות הקשות המדגימות את נזקי העישון מרתיעות. אבל בישראל משרד הבריאות נמנע מלקבל את ההחלטה שאותה אישרה הכנסת לפני ארבע שנים.

 

בשנת 2013, אישרה ועדת הכנסת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק המגבילה משמעותית מכירה ושיווק של סיגריות ומוצרי טבק. על פי ההצעה, ייאסר פרסום מוצרי טבק בעיתונים ובאינטרנט, על חברות הסיגריות ייאסר מתן חסויות לאירועים שונים, יורחב איסור מכירת מוצרי טבק לקטינים, ותוגדל האזהרה על החפיסות לכדי 30% משטח החפיסה.

 

עוד קובעת ההצעה כי תיאסר מכירת מוצרי טבק בטעמים של פירות וטעמים נוספים, מאחר והם מושכים בני נוער ומקלים על התחלת העישון. בתוך כך הוחלט כי חברות הסיגריות יוסיפו תמונות של נזקי העישון על החפיסות.

 

אלא שהצעת החוק התמסמסה: החוק לא הובא לקריאה שנייה ושלישית במליאה, ובמשרד הבריאות גם לא פעלו ליישום ההחלטות. גם התוכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו, שאושרה בממשלה כבר בשנת 2011 בעקבות המלצות וועדה שהקים משרד הבריאות עצמו – לא יושמה.

 

תמונות הזוועה על חפיסות הסיגריות כבר מיושמות במדינות רבות ובהן קנדה, ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, שוויץ, תאילנד, ויאטנם ורבות אחרות. התמונות כוללות שיניים רקובות, מנשם "טרכאוסטום" המחובר לקנה הנשימה של חולה סרטן, וריאות מפוייחות המוצבות בגדול על החפיסה.


וכך אמורות היו להיראות חפיסות הסיגריות בישראל:





כך אמורות היו להיראות החפיסות בישראל (אילוסטרציה, עפ"י תוכנית משרד הבריאות 2011) ()
כך אמורות היו להיראות החפיסות בישראל (אילוסטרציה, עפ"י תוכנית משרד הבריאות 2011)

8,000 איש מתים מדי שנה מעישון

על פי נתוני המשרד עצמו, כ-20% מהישראלים מעשנים, וכ-8,000 איש מתים מדי שנה מנזקי העישון. ההוצאה על מוצרי הטבק בישראל מגיעה ליותר מ-8 מיליארד שקלים בשנה.

 

כ-70 מדינות בעולם כבר יישמו את המלצת ארגון הבריאות העולמי ומחייבות את יצרניות הסיגריות לפרסם תמונות זוועה של נזקי העישון על החפיסות. ומחקרים הראו ללא ספק כי המהלך אפקטיבי ומביא להפחתה בצריכת הסיגריות.

 

אחד המחקרים האחרונים שנערך אשתקד ע"י חוקרי אוניברסיטת ווטרלו שבאונטריו קנדה, מצא כי 8 שנים לאחר תחילת פרסום תמונות הזוועה, נרשמה הפחתה בשיעור העישון של 12 עד 20 אחוזים.

 

לעומת זאת באוסטרליה לא הביאה חובת פרסום תמונות הזוועה להפחתה של ממש. אולם בבריטניה שיעור העישון לאחר יישום הפרסום צנח ב-10% בתוך שנה.

 

"ישראל חתומה על אמנה של ארגון הבריאות העולמי משנת 2005 בנושא פיקוח בתחום הטבק יחד עם 192 מדינות נוספות", מסבירה רבקה זלצר-פרייליך, מנהלת מחלקת הסברה וקידום בריאות באגודה למלחמה בסרטן, "האמנה קובעת את הצעדים שהממשלות שחתומות עליהם מתחייבות לעשות ב לצמצם את החשיפה לטבק. האזהרות הגרפיות הן חלק מההמלצות שכוללות גם אריזות נקיות ואחידות.

 

"תמונות האזהרה על החפיסות הוכחו כיעילות להפחתת העישון בעיקר בקרב בני נוער, שם מתחילה ההתמכרות לעישון, ואוכלוסיות עם אוריינות נמוכה, כאשר במקביל האמצעי שנמצא היעיל ביותר הוא העלאת המיסוי על הסיגריות.

 

"ישראל היתה מהמובילות בחקיקה על עישון, והיום לצערנו אנחנו מפגרים הרבה אחרי מדינות מתקדמות בעולם. האגודה למלחמה בסרטן פועלת רבות בהסברה ודוחפת לקידום החקיקה למיגור נגע העישון הממכר והממית. הגוף המחוקק צריך לחוקק את החוקים והתקנות עליהם התחייבו, למען בריאות הציבור בישראל. זהו פיקוח נפש".

 

"תמונות גרפיות הן אמצעי יעיל למנוע מבני נוער להתחיל לעשן ועוזר לנגמלים לא לחזור לעשן", מסביר הפרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "חשוב שישראל תיישר קו ותעדכן את הצעדים לצמצום נזקי העישון כולל אזהרות גרפיות ויפה שעה אחת קודם. זהו  אחד הצעדים עליו המליץ איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בתכנית הפעולה שהצגנו בכנסת וזכתה לתמיכה נרחבת".

 

"כל הצעות החוק בתחום נדחות"

"התנהלות משרד הבריאות מקוממת", אומרת שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), "אנו שומעים את אנשי משרד הבריאות מתבטאים בוועדות הכנסת ורוצים לקדם חוקים נגד עישון אך בפועל כל הצעות החוק הפרטיות נדחות ואין הצעות של המשרד משמע אין פה כוונה אמיתית לשינוי.

 

"ההתנגדות לתמונות מקוממת בעיקר לנוכח הנתונים העולמיים המוכיחים את יעילותם.8,000 איש מתים כל שנה בישראל מהעישון, והעיכוב של משרד הבריאות בא על חשבון חיי אדם".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים: "במסגרת הדיונים של משרד הבריאות בנוגע לעדכון החקיקה בתחום העישון, עולה לדיון בין היתר נוסח האזהרות, צורתן וגודלן, ובהתאם תעודכן החקיקה. שר הבריאות מסר כי יקיים דיון עם אנשי המקצוע ויקבל החלטה בנושא בדרך האפקטיבית ביותר להשפיע. כשתתקבל ההחלטה היא תפורסם לציבור".


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ההשפעה של התמונות על הסיגריות על המעשנים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים