שתף קטע נבחר

מגן על הראייה ותורם להפחתת סרטן: הבריאות שבשסק

הוא מהווה מקור מצוין לוויטמין A ומכיל גם סיבים תזונתיים, מינרלים ונוגדי חמצון עוצמתיים. השסק הוא פצצת בריאות כתומה - שכדאי לכלול בתפריט היומי

"ומאז בכל סתיו אני משוטט לי בכפר וקוטף את הפרי המוזהב", כתב יהונתן גפן בשירו המקסים "שסק". האמת? אי אפשר להאשים אותו. מי לא אוהב שסק עסיסי ומתקתק?

 

אז מה בעצם הסיפור של הפרי המיוחד הזה? מוצאו של השסק בדרום-מזרח סין. הוא פרי עץ סוב-טרופי ירוק-עד, בעל עלים גדולים, ממשפחת הוורדיים, כאשר אצלנו בישראל מגדלים כיום כ-2,200 דונם של שסק, בעיקר באזור זיכרון יעקב, בנימינה ובת-שלמה, אזורים בהם הגידול נהנה מעדיפות אקלימית וקרקעות מתאימות.

 

אלפי זנים של שסק בעולם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אלפי זנים של שסק בעולם(צילום: shutterstock)

 

בעולם קיימים אלפי זנים של שסק, בעלי ציפה לבנה, צהובה-כתומה ואף אדומה – וזאת בהשפעת ריכוזים שונים של פיגמנטים ממשפחת הקרוטנואידים. הזן העיקרי שגדל בארץ נקרא ׳עכו 1׳, שפתח בתחנת הניסיונות בעכו.

 

בשנים האחרונות ניתנת עדיפות בנטיעות לזן ׳אברי׳, שנקרא על שמו של אברהם טירק, מכרם מהר"ל. פרי ה׳אברי׳ גדול מאוד, צורתו אגסית ומשקלו כ-80 ג׳ ליחידה. בהבשלה מלאה יגיע צבעו לצהוב-כתום.

 

תקופת הגידול העיקרית של השסק היא חורף ואביב, ולכן השסק חסכוני מאוד בצריכת מים. כיוון שהוא גידול הנהנה ממיעוט מחלות ומזיקים, בדרך כלל אין צורך לרססו כנגדם. קטיף השסק מתבצע בעדינות מרבית בשל רגישותו הרבה של הפרי לפגיעות.

 

קראו עוד:

לאיזון לחץ הדם - ועוד סיבות טובות לאכול שסק

פירות לבריאות: למה משמש בריא, ואיך אבטיח פותר עצירות

המצעד: 6 פירות הקיץ הכי בריאים ופחות משמינים

  

השסק - מקור לקרוטנואידים ולוויטמין A

ידוע שחשוב לצרוך ירקות ופירות מ-5 קבוצות צבע: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול. חשוב גם לגוון את סוגי הירקות והפירות הנצרכים בכל קבוצה, משום שלכל ירק ופרי רכיבים תזונתיים ובריאותיים שונים, כך שהשילוב מכסה מגוון רחב יותר של צרכים תזונתיים ושל מנגנוני הגנה כנגד מחלות.

 

לדוגמה, צריכת ירקות ופירות כתומים חיונית להעשרת התזונה בקרוטנואידים - פיגמנטים צהובים-כתומים התורמים להפחתת הסיכון לסרטן ומהווים מקור לוויטמין A. השסק שייך ל"נבחרת הכתומים". פירות המהווים מקור לוויטמין A, יחד עם המלון הכתום, המשמש, האפרסמון, המנגו והפסיפלורה.

  

סקרי משרד הבריאות מצביעים על צריכת ויטמין A נמוכה מן המומלץ בקרב קבוצות אוכלוסייה מסוימות. גם בארה"ב משייכים את ויטמין A לקבוצת הרכיבים התזונתיים שאינם נצרכים במידה מספקת. 100 גר' שסק (כ-6 יחידות קטנות) יספקו כ-10% ממנת הוויטמין A היומית המומלצת למבוגרים וכ-15%ממנת ויטמין A המומלצת לילדים.

 

ויטמין A חיוני לראייה תקינה, ובפרט לראיית לילה, לשלמות תאי העור, להתפתחות איברים בעובר ולגדילה תקינה. לוויטמין A תפקיד חשוב בתהליכי התמיינות התאים, בתיגבור מערכת החיסון ובהפעלת אנזימים המעורבים במטבוליזם של חומרים מסרטנים.

 

קרוטנואידים חשובים במיוחד מאחר שהם תורמים להפחתת הסיכון לסרטן, כמו סרטן הפה, הלוע והגרון. ייתכן שהם תורמים גם להפחתת הסיכון לסרטן השד. הם פועלים על-ידי הפחתת תהליכי חמצון העלולים לגרום לפגיעה במבנה הדנ"א, על-ידי עידוד תקשורת בין תאים ועוד.

 

הקרוטנואידים העיקריים בשסק הם בטא-קרוטן ובטא-קריפטוקסנטי, שרמותיהם עולות עם הבשלת השסק. השסק עשיר גם בנוגדי חמצון ונוגדי דלקת ממשפחת הפוליפנולים, כגון חומצה כלורוגנית, לה מייחסים מגוון רחב של השפעות בריאותיות, כולל השפעות נוגדות סרטן.

  

מפחית הסיכוי לבעיות לב. סיבות לאכול שסק (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפחית הסיכוי לבעיות לב. סיבות לאכול שסק(צילום: shutterstock)

 

תורם לבריאות הלב

צריכת ירקות ופירות קשורה בהפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, לטרשת עורקים ולמחלות לב וכלי-דם. סקירת מחקרים מקיפה שפורסמה לאחרונה וכללה כשני מיליון איש, הראתה שצריכה גבוהה של ירקות ופירות הייתה קשורה בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, וכן לסרטן. כל עלייה של 200 גר' בצריכה, תרמה להפחתה של כ-10% לפחות, בסיכון למחלת לב כלילית, שבץ מוחי ותמותה.

 

צריכת שסק יכולה לסייע בהגברת צריכת הפירות ובגיוונה. השסק דל בנתרן מטבעו והוא מהווה מקור למינרלים אשלגן ומגנזיום, החשובים לשמירה על רמות לחץ דם תקינות, לסיבים תזונתיים מסיסים המסייעים בהפחתת רמות הכולסטרול ולוויטמינים מקבוצה B התורמים להפחתת רמות ההומוציסטאין בדם.

 

גם הקרוטונואידים והפוליפנולים בשסק יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לטרשת עורקים, לדוגמה על ידי הפחתת תהליכי חמצון, הפחתת תהליכי דלקת ושיפור בתפקוד האנדותל - רקמת התאים המרפדת את שטח הפנים של כלי הדם.

 

 ( ) ( )

 

הכותבת היא תזונאית קלינית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שסק. משפחת הכתומים הבריאים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים