במה שונה דרמו-קוסמטיקה מקוסמטיקה רגילה?
מוצרי הדרמו-קוסמטיקה כובשים בשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות שרוצים לחזור לטבעי ולבריא - לא רק במזון שהם אוכלים, אלא גם בחומרים שהם מורחים על גופם. מה מייחד את מוצרי הדרמו-קוסמטיקה, למי הם מתאימים ומהן המגמות החדשות בענף לשנים הקרובות? ביקור בווישי
בכל לילה מגיעה משאית בעלת מכל מים גדול לפתח שערי מפעל הדרמו-קוסמטיקה "וישי" בעיירת הספא הציורית וישי בצרפת. המים, שנשאבו זמן קצר קודם מהמעיינות התת-קרקעיים המפורסמים של העיר, מכילים 17 מינרלים ו-13 מיקרו-מינרלים, שהוכרו כבעלי סגולות טיפוליות וזכו להכרתם של רופאים ודרמטולוגים כבר במאה ה-17. המים האלו ימצאו את דרכם אל מוצרי החברה המיוצרים כאן. הפעולה הזו נעשית מדי לילה כבר 86 שנה - ולעולם לא בשעות היום. למה? כי האור פוגם במינרלים החשובים שבמים, גאוות המותג ברחבי העולם.
ברוכים הבאים לעולם הדרמו-קוסמטיקה – תעשייה של מוצרים קוסמטיים המיועדים לאנשים בעלי עור רגיש במיוחד או לכאלו שרוצים את הקוסמטיקה שלהם יותר נקייה וטבעית.
הטרנד אמנם החל בעיירה הצרפתית וישי ב-1931, אולם מאז חברות רבות בכל העולם - בהן כמה בישראל - מייצרות מוצרים דרמו-קוסמטיים לקהל לקוחות גדל והולך. התעשייה הזו מגלגלת מיליארדים בכל העולם, ובעשור האחרון, במסגרת החזרה העולמית לבריא ולטבעי, זוכה המגמה לגידול של אחוזים דו-ספרתיים מדי שנה.
כדי ליישם את התורה שעומדת מאחורי מוצריה מחזיקה חברת וישי מלון מפואר על גדות נהר האלייה, שחוצה את העיירה הציורית לאורכה. מצדו האחד של מלון הספא "וישי סלסטין" זורם לאטו הנהר הרחב, ומצדו השני - הספא התרמלי, שמציע טיפולים מכף רגל ועד ראש המשלבים את מוצרי החברה השונים.
סגולותיהם של המים המיוחדים שפורצים כאן ממעמקי האדמה מביאים למקום הזה המוני תיירים. כיום, כמו לפני 100 ו-200 שנה, מגיעים לספא הזה אנשים מכל רחבי אירופה ואף מחוץ ליבשת.
חדרי הטיפולים צבועים לבן צחור, מהרצפה ועד התקרה דרך הווילונות והרהיטים. המטפלים כולם לבושים חלוקים לבנים ונועלים נעליים לבנות צחורות, וכל התקשורת בחוץ ובפנים נעשית בלחישות עדינות כדי לא להפריע את שלוות המקום.
"דרמו-קוסמטיקה היא קוסמטיקה שלקחו אותה לצד היותר רפואי", מסבירה ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים בווישי. "היא מתאימה בדרך כלל לאנשים בעלי עור רגיש, לכאלו עם היסטוריה של אלרגיות בעור, אדמומיות, מחלות עור כמו אטופיק דרמטיטיס ועוד".
מה מכילים המוצרים האלו?
"קודם כול, הרבה פחות מרכיבים ממוצרי הקוסמטיקה הרגילים. בדרך כלל מוצרים דרמו-קוסמטיים יכילו פחות ריחות מפתים, אלא בעיקר את החומרים הפעילים הנחוצים לפעילות המוצר על העור, לא מעבר לכך. מוצר קוסמטי רגיל ינסה לפתות אותך עם ריחות סקסיים ואריזה צבעונית. כאן המוצר יגיע בדרך כלל נטול ריח ובאריזה לבנה, שתשדר בריאות וניקיון".
במה עוד שונים המוצרים האלו ממוצרי הקוסמטיקה הרגילה?
"כל מוצר דרמו-קוסמטי עובר מחקרים קליניים מאוד מחמירים, שכוללים ניסויים על סוגים רבים של עור רגיש. לא רק זה, כל מוצר דרמו-קוסמטי שמגיע לישראל ממדינות אחרות חייב להיבדק באותם מחקרים שנעשו כבר בחו"ל על מטופלים ישראלים, כדי שהחברה תוכל לעמוד מאחורי ההבטחות לגבי המוצר".
אילו בדיקות עוברים מוצרים דרמו-קוסמטיים מיובאים בישראל?
"הרבה בדיקות לחומרים שעלולים להיות אלרגניים. בדיקות על אנשים עם עיניים יבשות ועור רגיש לסוגיו השונים בארץ. נעשות גם בדיקות של מסנני הקרינה בכל החומרים שמכילים SPF. זו דרישה של משרד הבריאות".
איך בכל זאת מכניסים חומרים משמרים חיוניים לתכשירים אלו?
"חומרים משמרים הם מאוד חשובים כדי שהמוצר לא יתקלקל במהירות. אנחנו מכניסים חומרים משמרים בכמויות קטנות ביותר כדי שהמוצר יהיה בטוח, וגם כאן בוחרים את החומרים המשמרים הבטוחים ביותר".
האם מוצרי דרמו-קוסמטיקה יהיו בהכרח יקרים יותר מקוסמטיקה רגילה?
"לא בהכרח, תלוי לאיזו קוסמטיקה אתה משווה. אולי מעט יקר מהמחיר הממוצע".
מהן המגמות החדשות בדרמו-קוסמטיקה?
"קמים יותר ויותר מותגים שמיועדים רק לשימוש רק על ידי הקהילה הרפואית. אני מדברת על פילינגים עם אחוזי פעילות גבוהים יותר ממה שמותר למכור לצרכנים. הרופאים רוכשים את זה לטיפולים שהם מבצעים. יש גם מגמה של ייצור מולקולות חדשות שמחקות אפקטים של חומרים לא טבעיים, רק בלי תופעות הלוואי הרגילות. למשל, יש חומר טבעי חדש שנותן תוצאות דומות לזה של הרטינול. הרטינול הוא חומר קוסמטי מעולה, אבל לעתים הוא גורם לאדמומיות או לקילופים. המולקולה שמחקה את החומר הזה עושה כמעט את אותה פעולה ללא תופעות הלוואי".
הכתב היה אורח חברת וישי במפעל המותג בצרפת