שתף קטע נבחר

מנכ"ל מ. הבריאות: נאסור שומן טראנס; גדל דור של אוביסים

תתחילו להתגעגע לבורקס: בדיון על תוכנית סימון המוצרים של משרד הבריאות הבטיח מנכ"ל המשרד לאסור מכירת מוצרי מזון עם שומן טראנס והוסיף כי יש "תחושת בהילות" בנושא הטיפול בהשמנת יתר בישראל וכי מוכרחים לנקוט צעדים. עם זאת, הוא הדגיש, מוצרים שיסומנו באדום לא ייאסרו, אבל מצופה מהאזרחים להגביל את צריכתם

מוצרים שמכילים שומן טראנס מוסף ייאסרו לשימוש בישראל, ומוצרים שמכילים ממתיקים מלאכותיים לא יקבלו תקן בריאותי, כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, בדיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת בנושא תוכנית משרד הבריאות לסימון מוצרים בריאים (בירוק) ומזיקים לבריאות (באדום).

 

"יש תחושת בהילות בנושא הזה", אמר בר סימן-טוב. "אנחנו מגדלים דור של אוביסים (אנשים שלוקים בהשמנת יתר חולנית) שלא יוכלו להשתלב בעבודה ובצבא. אם לא נשנה מיד את הרגלי צריכת המזון, אנחנו משמידים את הערך הכלכלי של ישראל". בר סימן-טוב הוסיף: "עם זאת, אנחנו מצפים מאנשים שיצרכו מוצרים עם סימון אדום רק במידה ובאופן מוגבל. לא נאסור כליל את השיווק והצריכה של מוצרים אלה". המנכ"ל הדגיש כי משרדו לא ייוותר על סימון בחזית האריזה. "הוא יבלוט לעיני הצרכן מיד כשהוא מסתכל לעבר המוצר", אמר.

 

להפסיק לייצר מוצרים עם 60 אחוז שומן מזיק. בורקס (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
להפסיק לייצר מוצרים עם 60 אחוז שומן מזיק. בורקס(צילום: shutterstock)

 

בתגובה לדברי הממונה על חוקיות הייבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, לפיהם סימון במדבקות על חזית האריזה עלול לייקר כל מוצר ב-10 עד 40 אגורות, השיב בר סימן-טוב: "זה קשקוש מקושקש. תמצאו תירוצים אחרים. כל המבקשים לאיים בעליית יוקר המחיה בישראל – שלא ילמדו אותנו. אנחנו המשרד שעושה הכי הרבה למניעת יוקר המחיה, כמו הסרת חסמי יבוא. אני נותן אישור להביא קונטיינרים ממקומות עלומים כדי להוריד את המחירים".

 

עוד כתבות בנושא:

תוך שני עשורים: השמנה בקרב ילדים עלתה ב-32%

מחקר מצא: 3 הערים עם הילדים הכי שמנים בישראל

מחקר ישראלי: ממתיקים מלאכותיים גורמים לסוכרת

 

סימון שיהיה ברור גם לאוכלוסיות מוחלשות

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), הציע לחשוב על צעדים נוספים מלבד סימון המוצרים. "ראינו שהאזהרות על גבי חפיסות הסיגריות אינן מרתיעות משימוש", אמר וקרא לשים דגש על סימון פשוט ככל האפשר להבנה עבור האוכלוסיות החלשות, שהן הפגיעות ביותר לחלות בסוכרת ולסבול מהשמנת יתר.

 

"מצפים מאנשים שיצרכו מוצרים אדומים במידה ובאופן מוגבל". סימונים אדומים למוצרים מזיקים ()
"מצפים מאנשים שיצרכו מוצרים אדומים במידה ובאופן מוגבל". סימונים אדומים למוצרים מזיקים
 

 

אלאלוף הודיע כי הוועדה תאשר במהירות את התקנות לסימון המוצרים ברגע שיתקבלו ממשרד הבריאות. "עד אז נפקח על זריזות הדיונים המתקיימים בין כל הגורמים הרלוונטיים ליישום המגבלות".

 

יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' דב טשרניחובסקי העיר: "החמישון התחתון בישראל לא יכול להרשות לעצמו סל מוצרים בריא. נקודה. הפחמימות והסוכרים הם הזמינים והזולים ביותר". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף, "כשאין מה לאכול, הם יקנו מוצרים זולים גם עם שתי מדבקות אדומות. צריך לאסור לחלוטין שיווק מוצרים כאלה. מה פתאום להיות נחמדים לתעשיינים? צריך להגיד להם, לא תייצרו עוד מוצרי מזון כמו בורקסים עם 60% שומן מזיק".

 

הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת יעל כהן-פארן, נורית קורן, עבד אל חכים חאג' יחיא ורחל עזריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השמנת יתר בישראל. תחושת בהילות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים