מחקר בדק: האם תינוקות מבחנה מתפתחים פחות טוב?
למרות החשש שהובע במשך שנים, לפיו מוחם של תינוקות שנולדו בהפריות מבחנה מתפתח פחות טוב מזה של תינוקות שנוצרו בהתעברות רגילה, מחקר בריטי חדש מגלה שתינוקות המבחנה מתפתחים מוחית טוב יותר מתינוקות אחרים. ההשערה: שכיחות הפריות המבחנה גבוהה יותר במשפחות בעלות רקע סוציו-אקונומי גבוה
מחקר חדש שולל את הקשר בין הפריית מבחנה לבין בעיות התפתחות קוגנטיבית. המחקר מצא שבגיל 3 ו-5, הילדים שנולדו בהפריית מבחנה אף גילו יכולות קוגניטיביות גבוהות יותר משל אלה שבאו לעולם בהיריון רגיל. עם זאת, טוענים החוקרים, הסיבה לכך טמונה ככל הנראה במצבם הסוציו-אקונומי הגבוה יחסית של ההורים. המחקר החדש פורסם בגליון החדש של כתב העת Human Reproduction.
מאז לידת תינוקת המבחנה הראשונה, הבריטית לואיז בראון, בשנת 1978, מיליוני תינוקות באו לעולם בשיטות שונות של הפריות מלאכותיות. ישראל נחשבת מעצמה בתחום, עם 37 אלף מחזורי טיפולי הפריה חוץ גופית שבוצעו אשתקד.
אבל בד בבד עם הצלחות הפריות המבחנה והאושר הרב שהן מביאות להורים, עלו חששות לגבי התפתחותם המוחית של הילדים שנולדו בשיטה זו. חלק מההשערות נגעו למחשבה שהליך ההפריה המלאכותית פוגם בהתפתחות התקינה, וכי ילדים אלה הם לכאורה בעלי יכולות מוחיות ירודות יותר.
לצורך המחקר הנוכחי, בחנו החוקרים מהמכון להתפתחות האדם בבריטניה מאגר שכלל עיבוד נתונים מ-15,218 תיקים רפואיים של ילדים שנולדו בשנים 2000 - 2001. בקבוצת נבדקים זו, 186 ילדים הגיעו לעולם באמצעות הפריה מלאכותית.
עוד כתבות בנושא:
הפריות מבחנה בישראל: תוך שנתיים - זינוק של 42%
מחקר: זמן איכות עם אמא = התפתחות מוחית טובה יותר
טיפולי פוריות: מה הנזק שנגרם לתינוקות?
הילדים עברו בדיקות שכללו אוצר מילים, יכולת מילולית ויכולת קריאה כשהגיעו לגיל 3, 5, 7 ו-11.
צוות החוקרים מצא כי הילדים שנוצרו באמצעות הפריה מלאכותית השיגו ניקוד גבוה יותר במבדקי יכולת מילולית בגיל 3 ו-5, בהשוואה לילדים שנוצרו בהפריה טבעית. עם זאת, היתרון הזה הלך והצטמצם לקראת גיל 11.
ההשערה: המצב הסוציו-אקונומי של ההורים משפיע על הישגי הילדים
החוקרים משערים שהגורם העיקרי לתוצאות הטובות יותר שקיבלו ילדי ההפריות המלאכותיות, בהשוואה לילדים שנוצרו בדרך טבעית, הוא המצב הסוציו-אקונומי הגבוה יחסית של ההורים. הורים שנעזרו בהפריות המבחנה, הליך יקר כשלעצמו, יכלו גם לאפשר לילדיהם חינוך ברמה גבוהה יותר, שתרם להבדל.
"איננו טוענים שהפריה מלאכותית טובה יותר לילד מאשר היריון רגיל", אמרו החוקרים, "אך לאור העלייה בשיעורי ההפריות המלאכותיות בעולם, והשיח באשר להתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות המבחנה, מצאנו שהפריה אינה קשורה לבעיות בהתפתחות המוחית. אנו עורכים כעת מחקרים נוספים כדי לבחון מה קורה אחרי גיל 11".