בוטלה חובת בדיקת הראייה לנהגים מעל 40
השר ישראל כץ חתם על תקנה המבטלת את חובת בדיקת הראייה לנהגים מעל גיל 40. מומחים לרפואת עיניים מסבירים כי עשרות אלפי נהגים הסובלים מקטרקט לא יאובחנו ולכן יגדל הקטל בדרכים. "זה יעלה בחיי אדם"
היום (ב') הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי החליט לבטל את חובת בדיקות הראייה לנהגים מעל גיל 40. מומחה לרפואת עיניים מזהיר כי ההחלטה הזאת תעלה בחיי אדם כיוון שעשרות אלפי נהגים הסובלים מבעיות ראייה לא יאובחנו ויהיו בסיכון גבוה מאוד למעורבות בתאונות דרכים קטלניות.
עד כה התבקשו הנהגים מעל גיל 40 לעבור בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט עם חידוש רישיון הנהיגה. האופטומטריסטים העבירו את תוצאות הבדיקה באופן ממוחשב למשרד הרישוי. אם התגלה ממצא לא תקין, הופנה הנהג לרופא עיניים להמשך בירור, וחידוש רישיונו עוכב עד שרופא העיניים אישר כי המטופל כשיר לעלות על הכביש.
היום, כאמור, חתם שר התחבורה על תקנה המבטלת את חובת בדיקת הראייה למחזיקי רישיון נהיגה המחדשים את רישיונם לאחר שמלאו להם 40. שינוי תקנה זו נכנס לתוקף כבר בימים אלה, והוא חל על כל אוכלוסיית מחדשי רישיון הנהיגה שרישיונם פג החודש.
במשרד התחבורה אמרו: "חשוב לזכור כי ביטול חובת הבדיקה בתקנות התעבורה אינו גורע מאחריותו האישית של כל בעל רישיון נהיגה לוודא שראייתו תקינה ומתאימה לנהיגה בטוחה".
רופא עיניים: "ההחלטה תעלה בחיי אדם"
בעקבות ההחלטה מזהיר מומחה לרפואת עיניים כי ביטול חובת הבדיקה מסוכן ביותר - ויעלה בחיי אדם: "עשרות אלפי ישראלים מעל גיל 40 סובלים מקטרקט", מסביר הפרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת עיניים בבית החולים שערי צדק והיו"ר היוצא של איגוד רופאי העיניים. "במרבית המקרים הפגיעה בראייה בקטרקט הדרגתית והחולה מסתגל אליה תוך שהוא מאבד את הראייה.
"חלק מהאנשים מאובחנים כבר אצל האופטומטריסט", מוסיף פרופ' צדוק. "הם לרוב לא מרגישים שיש בעיה בראייה, שמתגלית רק בבדיקת העיניים. בסוג מסוים של קטרקט הם לא יראו כלום בשמש חזקה, בסוג שני של קטרקט הם לא יראו טוב בלילה. התוצאה היא מעורבות גבוהה של תאונות דרכים וסכנה אמיתית".
לדבריו, מדובר בהחלטה מסוכנת ביותר שתביא לא רק לעלייה בקטל בדרכים, אלא גם להוצאה אדירה של המדינה על אשפוזים וטיפולים של הנפגעים שיהיו מעורבים בתאונות.
"החלטת משרד התחבורה קטסטרופלית", אומר אדי מרקוביץ, יו"ר מועצת האופטומטריסטים בישראל. "במבצע קודם שערכנו שבו בדקנו ראייה לנהגים ברכב ציבורי כבד - נדהמנו לגלות שיותר מ-40% מהנבדקים כשלו במבחן הראייה. אסונות קורים על הכביש בשל בעיות ראייה של נהגים.
"בכל המדינות המתוקנות אין מצב שבו מעל לעשר שנים נהג לא עובר בדיקת ראייה, משום שמרבית האנשים לא ערים לשינוי הדרגתי בראייה. אומנם חלק מהנהגים ערים לנושא, אבל מרביתם לא יודעים על הירידה בראייתם, וזה יסתיים באסון".