ציוד לביה"ס: כשהילדים מתחננים למותגים
אתם מגיעים לחנות עם רשימה, מתכננים להוציא סכום מסוים, ופתאום הילדים לוחצים לקנות מותגים - בפרצוף מסכן ובצמד המילים האהוב עליהם: "לכולם יש". מה עושים? קיבצנו 7 רעיונות שיעזרו לכם לקבל החלטה נכונה
שבועיים לפני פתיחת השנה: אתם עם הילדים, מסתובבים בקניון, ואז שומעים את הקול הגבוה והמוכר מדי במעבר בין הילקוט של "סופר סטרייקה" לקלמר של "וונדר וומן" או נסיכת הדיסני החדשה. מסקרנות או דאגה אתם מתקרבים להבין מה פשר הצעקות - ומבינים שזה לא יותר מבכי של ילד שרק רוצה את אותו הילקוט כמו שקנו לחבר שלו לפני שבוע. זהו הצליל שמשמיעים אלפי ילדים בכל שנה לקראת החזרה ללימודים.
באופן טבעי חלקנו כנראה ייכנעו ללחץ. נוציא סכומי עתק ונסיים את היום מוטרדים יותר מהסכום שהוצאנו כי גם לנו מכרו ש"הילדים שלנו ראויים ליותר", ו"יותר" זה "מותג", בוודאי אם כבר יש אותו לכל השאר, כמו שהזאטוט אומר.
אז איך מתמודדים?
1. צרת רבים
קודם כול, אפשר להירגע עם תחושות האשמה. בניגוד למה שאומר הילד, לא כל ההורים קנו מותגים. מה שכן, כולם מתמודדים כעת עם אותם הלחצים. והרי גם אנחנו היינו פעם ילדים והתחננו להורים שלנו שיקנו לנו יומנים של "חבורת הזבל" ונעלי "ריבוק". השמיים לא נפלו כשלא קיבלנו את כל מה שרצינו.
2. לא לתת לגיטימציה
חלק מהתפקיד שלנו כהורים הוא לחנך לכלכלה נכונה. אם הילד מבקש ילקוט גב חדש עם סמל של מותג מבוקש שעולה פי שלושה מילקוט רגיל, השתדלו לא להגיד לו שזה מאוד יקר - משתמע מהתשובה הזאת שהבקשה שלו הייתה לגיטימית לו רק היה לנו את הכסף. במקום זאת הסבירו לו שהשימוש בכסף הזה יכול להועיל לנו לקנייה של מוצר אחר ושיש לו ילקוט במצב טוב מהשנה שעברה ואין צורך לרכוש ילקוט נוסף.
3. להפוך למשימה משותפת
כדאי להושיב את הילדים לפני שיוצאים לקניות ולהסביר להם שיש תקציב ויש רשימה של מוצרים (ניתן להכין את הרשימה ביחד כמשפחה) ושלא נוכל לרכוש את כל מה שיבקשו, אלא בהתאם לצורך וליכולת הכלכלית. כמובן ששיחה כזאת תיעשה בהתאם לגיל הילד - אין טעם להכביד בנושאים כלכליים על ילד קטן מדי.
עוד בערוץ הורים:
- הגיע הרגע: כך תחזירו את הילדים לשגרה
- לשבור את המיתוס של ההורות הנכונה
- "ילדיי לא יישנו לעולם מחוץ לבית"
4. לבחור רק אחד
כמו שמסכימים על קוביית שוקולד אחת ביום או סוכרייה אחת, גם כאן אפשר להתפשר על מוצר אחד. אפשר להסכים מראש על מוצר מיוחד אחד שאותו הילד יבחר ולסכם שיתר המוצרים לא יהיו ממותגים. רצוי גם להסביר שעט ממותג לא כותב טוב יותר מעט אחר, שעטים לפעמים הולכים לאיבוד או נהרסים ושיש עטיפות למחברות יפות יותר מעטיפות עם תמונה של כוכבי ילדים.
5. מותג? מהכסף שלך
לקח חינוכי יהיה להציע לילד להשתמש בדמי הכיס שצבר או להציע לו להתחיל לחסוך כדי לרכוש את הקלמר המיוחד שהוא רוצה. אפשר להסביר לו בצורה ויזואלית על הפערים בין מחברת ממותגת לרגילה - הניחו אותן זו ליד זו, הראו לו שהן אותו הדבר למעט הציור על הכריכה ושאלו את הילד אם הוא רוצה לשלם את ההפרש במחיריהן מדמי הכיס. הראו לו שאתם סומכים על שיקול הדעת שלו אבל אל תשכחו להגיד לו את דעתכם בנושא.
6. כוח ההמון
אפשר גם לנסות להתאגד עם הורים נוספים ולהחליט ביחד שהשנה לא נכנעים למלכודת המותגים. אפשר אפילו לשתף את אנשי החינוך במסגרות הלימודיות וביחד איתם להילחם במותגים. כשם שיש תלבושת אחידה, אפשר להזמין את בית הספר להתגייס ולסמן כמטרה ציוד אחיד ולא ממותג לכלל התלמידים.
7. ירידים
הפכו את המשימה הבלתי אפשרית לכאורה לחוויה משפחתית מהנה - אספו את בני המשפחה וצאו לסייר בירידי יד שנייה של מוצרי החזרה לבית הספר, כאלו מתקיימים ברוב המרכזים הקהילתיים. גם תרוויחו יום כיף ומגבש עם המשפחה וגם תחסכו בהוצאות.
חשוב להזכיר שרגעי האושר אינם תלויים בסכומים שאתם מוציאים על מוצרים שמחזיקים מעמד בקושי שנה-שנתיים. הרגעים המרגשים באמת הם כשאתם שולחים את הילד שלכם ליום הראשון בכיתה א' או כשאתם עוטפים יחדיו את החוברות ומקשטים אותן במו ידיכם - והם אינם תלויים בגובה הגיהוץ בכרטיס האשראי.
אז שתהיה שנה טובה, מהנה ונטולת רדיפה אחר מותגים.
דליה כהן היא מנהלת "קרוסלה" - רשת המרכזים לגיל הרך והמשפחה של החברה למתנ"סים הארצית , בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה ותואר שני לחינוך בגיל הרך