שתף קטע נבחר

בלי לנסר את הלסת: גידול סרטני הוסר מהלשון של מאריק

לאחר שמאריק אקילוב בן ה-45 התלונן על כאבי אוזניים בלתי נסבלים, אובחן בבסיס הלשון שלו גידול סרטני בגודל של 6 ס"מ. הוא עבר ניתוח חדשני באמצעות רובוט במרכז הרפואי בילינסון, בלי צורך לנסר את הלסת ולגרום לו לתקופת החלמה ארוכה ולצלקות

לפני כמה שבועות יצא מאריק אקילוב (45) מפיק חתונות ואב לשלוש בנות ממושב שער אפרים בשרון לחופשה משפחתית. במהלכה חש בכאבי אוזניים בלתי נסבלים שגרמו לו להגיע לרופא המשפחה שהחיש אותו לבית החולים בילינסון לבדיקות.

 

בבית החולים עבר אקילוב סדרת בדיקות מקיפה. "התחלתי להילחץ, הבנתי שלא מדובר בכאב אוזניים שגרתי אלא במשהו מורכב יותר מזה". במהלך הבדיקות הוא נשלח גם לסדרת בדיקות מהירה הכוללת בדיקות MRI וסי-טי.

 

לאחר שהגיעו התוצאות קרא לו פרופ' גדעון בכר, מנהל מערך אף־אוזן־גרון בבילינסון והודיע לו שהוא סובל מגידול סרטני בבסיס הלשון בגודל של כ-6 סנטימטרים. "בסיס הלשון זה החלק האחורי בפה שלא ניתן לראות בעין", מסביר הרופא, "הרבה פעמים תלונות של חולים על כאבים מגיעות רק כשיש גוש מאוד משמעותי באזור הזה".

 

לדבריו, הגידול במקום הזה אינו שכיח במיוחד, אולם כשיש כבר גידול – קשה מאוד לנתח אותו בגלל שהוא נמצא במקום שהגישה אליו אינה פשוטה. "חלל הפה אינו מספיק גדול כדי לאפשר לנו להגיע עם הכלים אל הגידול שנמצא מעל מיתרי הקול במקום אסטרטגי", הוא מסכם ואומר, "הסימפטומים של הגידול באים לידי ביטוי בתחושת אי נוחות, בתלונות על קשיי בליעה, כאבים שמקרינים לאוזן ובחלק מהמקרים אפילו דימום בחלל הפה".

 

קשה להגיע לבסיס הלשון. מיקום אסטרטגי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קשה להגיע לבסיס הלשון. מיקום אסטרטגי

 

אקילוב אומר כי בנוגע לטיפול עמדו בפניו שתי אפשרויות: "האופציה הראשונה הייתה ניתוח כירורגי קשה ומורכב שכולל שימוש במסור חשמלי. הרופאים היו אמורים לחצות את הראש שלי לשניים כדי להסיר את הגידול. הסבירו לי שההחלמה מהניתוח הזה יכולה להימשך שנה לכל הפחות. האופציה השנייה היא ניתוח באמצעות רובוט שהוא הרבה יותר פשוט ועל האופציה הזו המליצו הרופאים".

 

פרופ' בכר מסביר: "בסוג הסרטן הזה חייבים לבצע ניתוח ולא להסתפק רק בהקרנות והיינו בדילמה מה לעשות. יש אופציה של ניתוח בה עושים חיתוך של השפה, פיצול וניסור של הלסת כדי לפתוח ולחשוף את הדרך על מנת להגיע לבסיס הלשון. אבל המשמעות של ניתוח מסוג זה היא החלמה ארוכה, בעיות אסטטיות שיישארו, החדרת צינורות לקנה הנשימה וזונדה לאף כי מדובר באזורים קריטיים במרכז הפנים. גם ההחלמה ארוכה ונותרות צלקות קשות. האופציה השנייה הייתה טיפול באמצעות רובוט".

 

כך מתבצע הניתוח באמצעות רובוט

ניתוח באמצעות רובוט מאפשר שליטה מרחוק באמצעות זרועות ניתוחיות מאוד עדינות ודקות. זרועות הניתוח מונחות בתוך חלל הפה והלוע והמנתח יושב באותו חדר ניתוח על קונסולה בצד החדר.

 

תנועות המנתח מתורגמות לתנועות של הרובוט בתוך חלל הפה של המטופל: "הרובוט לא עושה שום דבר באופן עצמאי אלא זרועות הרובוט נעות בתגובה לתנועה של המנתח", מסביר פרופ' בכר, "היתרונות של השימוש ברובוט הם שאני רואה תמונה תלת ממדית של הניתוח, שאני יכול לראות את מה שקורה בחלל הפה בהגדלה של פי עשר והיתרון הגדול ביותר זה שבאמצעות זרועות הרובוט אני מגיע למקומות שהידיים שלי לא מסוגלות להגיע".

 

אקילוב עבר את הניתוח בהצלחה ואחרי שלושה שבועות – תקופה קצרה יחסית – שוחרר מבית החולים. הגידול הוסר ללא צורך בניסור ובחתך של כל חלל הפנים. "ההחלמה הייתה יחסית קלה. לקח לגוף קצת להתאושש אבל בהשוואה לניתוח ללא רובוט, מדובר בתקופה מהירה.

 

"קרובת משפחה שלי עשתה ניתוח דומה שלא באמצעות הרובוט ולקח לה שנה וחודשיים להתאושש", אמר אקילוב שהודה לצוות בבית החולים. "הם עשו עבודה מדהימה. הם לא רק הצילו את החיים שלי, אלא גם הקלו על ההתאוששות והחזרה שלי לשגרה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגידול הסרטני הוסר מהלשון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים