שתף קטע נבחר

חשיפה: הבטחות השווא היקרות והמסוכנות בטיפול בתא לחץ ביתי

יתרונות רפואיים רבים נקשרו לאחרונה לתוצאות הטיפול בתא לחץ, שקיים רק בשלושה מרכזים רפואיים בישראל, והתורים אליהם ארוכים. לתוך הוואקום הזה נכנסה מ', שמוכרת טיפולים בתא לחץ ביתי ומבטיחה הקלה בבעיות כמו סוכרת, אוטיזם והפרעת קשב וריכוז בתמורה לאלפי שקלים. משרד הבריאות ומומחים מתריעים: "הטיפול במכשיר מסוכן ויעילותו אינה ידועה"

 

 

סכנה לבריאות והבטחות שווא תמורת אלפי שקלים: טיפול במכשיר המוצג כתא לחץ ביתי מוצע לציבור, חרף סכנות בטיחותיות חמורות ולמרות שהמומחים מסתייגים מיעילותו. הספק ביכולתו של הטיפול להיטיב עם החולים לא מפריע למשווקיו להבטיח מזור לסובלים מסוכרת, הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם ומחלות רבות נוספות.

 

עוד בנושא:

צפו: תא הלחץ החדש של צה"ל בחיפה לצוללנים ולמחלות כרוניות

הרופאים הצליחו לרפא נזק מוחי בטיפול בתא לחץ

טיפול בתא לחץ ריפא מחלת הפיברומיאלגיה

 

בנוסף לחלומות הכוזבים שמוכרים ה"מטפלים" לחולים באלפי שקלים, הטיפול בידי מי שלא הוסמך לכך טומן בחובו סכנות משמעותיות, ולטענת המומחים עלול אף להוביל למוות.

 

"הקלה משמעותית בסוכרת, אוטיזם והפרעות קשב וריכוז"

טיפול במתן חמצן בתנאי לחץ, או בשמו הרפואי טיפול היפרברי, נמצא יעיל לשלל בעיות רפואיות ומבוצע בארץ בבתי החולים "יוספטל" באילת, "אסף הרופא" בצריפין ו"רמב"ם" בחיפה. במהלך הטיפול נכנס החולה לתא שהלחץ האטמוספרי בו גבוה, דבר שגורם לעלייה של עד פי 20 ממינון החמצן שהמטופל נושם.

 

מחקרים גילו שערכי החמצן הגבוהים מיטיבים עם זרימת הדם של המטופל ומסייעים בטיפול בנזקי קרינה, נמק, הרעלות ועוד. בסל הבריאות קיימות 15 התוויות רפואיות שהוכח כי הטיפול ההיפרברי יעיל עבורן. התחום נמצא בתנופה מחקרית גדולה, וכיום נבדקת יעילותו עבור מצבים רפואיים רבים אחרים, כגון דמנציה וירידה בתפקוד הקוגניטיבי בגלל אירועי מוח.

 

עלייה של עד פי 20 במינון החמצן. תא הלחץ של אסף הרופא (צילום: רן ארדה) (צילום: רן ארדה)
עלייה של עד פי 20 במינון החמצן. תא הלחץ של אסף הרופא(צילום: רן ארדה)

 

משווקי הטיפול במכשירים שמוצגים כתאי לחץ ביתיים מנצלים את הסקרנות הרבה שמעורר המחקר בתחום ומבטיחים הקלה רבה לחולים בסוכרת, קרוהן ומחלות נוספות. ה"מטפלים" גם מנצלים את ייאושם של הורים לילדים על הרצף האוטיסטי ולילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ומוכרים להם באלפי שקלים טיפול שמסכן את בריאות ילדיהם ושיעילותו מוטלת בספק רב.

 

"מטפלת": אין שום סכנות

"זה להמון דברים. יש מלא-מלא מחלות שחמצן יכול לפתור", מבטיחה מ', שמשווקת טיפול היפרברי ביתי באזור הדרום. מ' מתארת בשיחה עימה שני מקרים של ילדים הסובלים מאוטיזם שהחלו לדבר ולכתוב בעקבות הטיפול. "טיפלתי בילדה עם אוטיזם והפרעות קשב. היא לא יכלה לקרוא דף בספר והיום היא קוראת ספרים של 600 עמודים ברמה מאוד גבוהה וזוכרת כל מה שקורה בספר", מתפארת מ'.

 

מ' מספרת כי ייבאה את המכשיר מארצות הברית וכי "הוא מדמה עשרה מטרים של צלילה. המכשיר מתנפח וברגע שהוא מלא באוויר הוא מתחיל לעלות את הלחץ לארבעה בר ואז מתחילים לנשום את האוויר בלחץ, מה שאומר שיותר חמצן מגיע ליותר מקומות בגוף".

 

מ' מוסיפה ומסבירה כי כיום המוח שלנו אינו מקבל מספיק חמצן, דבר שמוביל לנזקים נוירולוגיים. היא הציעה בשיחה עימה סדרה של 30 טיפולים בני שעה בעלות של 8,000 שקלים עבור ילד בן שש שסובל מהפרעות קשב וריכוז, וטענה כי לילדים שסובלים מהלקות מומלץ לעבור סדרה של 60 טיפולים.

 

 

אינו רשום בפנקס המכשירים הרפואיים. "תא לחץ" ביתי (צילום מסך) (צילום מסך)
אינו רשום בפנקס המכשירים הרפואיים. "תא לחץ" ביתי(צילום מסך)

 

מ' גם אמרה כי אינה נותנת אחריות על תוצאות הטיפול. "כל אחד והמוח שלו ואיך שהוא עובד. עזר - עזר, לא עזר - לא עזר", נימקה.

 

כשנשאלה על הסכנות הכרוכות בטיפול, טענה מ' בנחרצות כי "אין שום סכנות" והסבירה כי תופעת הלוואי האפשרית היחידה היא תחושת לחץ באוזניים "כמו בטיסות או בעלייה לירושלים", כלשונה.

 

כשעימתנו את מ' מאוחר יותר עם אזהרות משרד הבריאות והפקפוק ביעילות הטיפול, אמרה מ' כי היא אינה עוסקת כבר בטיפול היפרברי. 

 

מומחים: דליק ועלול לגרום למוות

בניגוד למ', המומחים לא מקילים ראש בסכנות שטמונות בטיפול. ד"ר יהודה מלמד, מנהל היחידה לרפואה היפרברית והמרפאה לריפוי הפצע בקריה הרפואית רמב"ם, מסביר כי ריכוז גבוה של חמצן דליק מצריך נקיטת אמצעי בטיחות מחמירים במיוחד.

 

"היו בעולם אסונות ותאונות שהסתיימו אף במוות כתוצאה מתפעול לא נכון של המכשיר", מתאר ד"ר מלמד ומוסיף: "מתן טיפול עבור אינדיקציות לא נכונות או במינון לא מדויק בהחלט יכול להסב נזק למטופל. השהות בתא לחץ עלולה לחשוף את המטופל לנזקים במערכת הנשימה ולנזקים רבים אחרים. מטופל שסובל ממחלת ריאות כרונית, לדוגמה, יכול להינזק מטיפול לא ראוי באופן בלתי הפיך. קרע בריאות עלול להוביל לתסחיפי אוויר ואף למוות".

 

משרד הבריאות: לא ניתן לקבוע את בטיחותו או יעילותו של המכשיר (צילום מסך) (צילום מסך)
משרד הבריאות: לא ניתן לקבוע את בטיחותו או יעילותו של המכשיר(צילום מסך)

 

משרד הבריאות מוסיף ומבהיר כי הטיפול המשווק אינו טיפול בחמצן היפרברי וכי השקים המתנפחים אינם מאושרים על ידו ועלולים לסכן את המשתמשים בהם. המכשירים הביתיים אינם רשומים בפנקס המכשירים הרפואיים שמנהל המשרד, ובטיחותם אינה ברורה, טוען המשרד.

 

"משרד הבריאות מדגיש שהטיפול באמצעות מכשירים אלו לא אושר על ידו, אינו ניתן על ידי אנשי מקצוע שהוכשרו לכך ולפיכך לא ניתן לקבוע את בטיחותם ויעילותם של אותם טיפולים", נמסר.

 

"מחקרים לא מצביעים על יעילות הטיפול באוטיזם"

ד"ר גלי היימר, רופאה בכירה ביחידה לנוירולוגיה ילדים בבית החולים "ספרא" של המרכז הרפואי "שיבא", אומרת כי כיום מבוצעים לא מעט מחקרים הבוחנים את השפעת הטיפול ההיפרברי על ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אך היא מדגישה כי יש שוני רב בין המחקרים ובין הטיפול שמשווק. "מחקרים מבוקרים על ידי הרגולטורים ומבוצעים על ידי רופאים. בנוסף לא נגבה תשלום בעבור השתתפות במחקר", היא מפרטת.

 

ד"ר היימר מוסיפה: "הטיפול היעיל ביותר בהפרעות קשב וריכוז הוא טיפול משולב של תרופות והטמעת טכניקות ארגון ושיטות למידה. התרופות מותאמות לתגובות של המטופל. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא טיפול סיזיפי וארוך. מצער לגלות שיש אנשים שמנצלים את התקוות של ההורים".

 

כלול בסל הבריאות כטיפול ב-15 התוויות רפואיות. תא הלחץ של אסף הרופא ( ) ( )
כלול בסל הבריאות כטיפול ב-15 התוויות רפואיות. תא הלחץ של אסף הרופא

 

נוירולוגית: "היה מטופל שנכנס לפירכוסים"

ד"ר לידיה גביס, מנהלת המכון להתפתחות הילד של בית החולים "שיבא" ומומחית בנוירולוגיה של ילדים, מסבירה כי המחקרים טרם הוכיחו את יעילותם של טיפולים היפרבריים בהתמודדות עם אוטיזם. "טיפול היפרברי באוטיזם הוא לא טיפול מקובל. אני כחוקרת גם לא רואה היגיון ביולוגי במתן חמצן בלחץ לילדים על הרצף האוטיסטי ולצפות להטבה במצבם".

 

הרופאה גם מציינת כי ישנן תופעות לוואי מסוכנות לטיפול היפרברי באוטיסטים. "באוטיזם יש סיכון יתר לאירועי אפילפסיה. גם תא לחץ מגביר את הסיכון להתקף. יש לי מטופל שטופל בעבר באופן פרטי בתא לחץ והוא סבל מפרכוס. בארצות הברית אירעו שני מקרי מוות של אוטיסטים בתא לחץ, כך שלא מדובר בסיכון ערטילאי", מתרה ד"ר גביס.

 

"כיום ישנם טיפולים רבים שמשפרים משמעותית את התפקוד של ילדים על הרצף האוטיסטי", היא מפרטת. "ככל שהטיפול ניתן מוקדם יותר כך השיפור הוא משמעותי יותר. מדובר בטיפולים סיזיפיים שדורשים עבודה יום-יומית, גם של צוות רפואי וגם של ההורים. בכל יום אנחנו עדים בבית החולים לניסים של ממש, ורוב הילדים המטופלים משולבים בכיתות רגילות וגדלים להיות מבוגרים מתפקדים ועצמאיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
מומחים מזהירים מטיפול ללא הסמכה
צילום מסך
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים