במקום פנסיה ללמד מתמטיקה בתיכון
דורון שפריר החליט בשיא הקריירה וקצת לפני שיצא לפנסיה לוותר על משרה מצויינת בהיי-טק, נוחות ושכר נפלא ולעשות הסבה מקצועית להוראה. בשנה האחרונה הוא מחנך ומלמד מתמטיקה . "אני לא מרגיש שאני מבוגר מידי לשינוי", הוא אומר בטור אישי שמסביר למה במקום לנוח הוא בחר להכנס לכיתה
בשיתוף מגדלי הים התיכון
עברתי לא מעט תפקידים, חברות, ומדינות בחיי. אף פעם לא הרגשתי שאני מבוגר מידי לשינוי. לאחרונה עברתי הסבה להוראה ועברתי מהמשרד הנוח והתנאים המפנקים לכיתה ולבני הנוער שלא חוששים לשאול את השאלות הקשות באמת.
עוד במדור 60 פלוס:
אמן הפופ-ארט בן ה-80 שלא ידע שהוא כזה
בגיל 74: הסוד של טל ברודי לתזונה וחיים בריאים
בגיל 85: דורית החליטה לעשות שלום
למה צריך מתמטיקה בחיים: השאלה המטרידה
שמי דורון שפריר מגדרה. מהנדס חשמל ואלקטרוניקה בהכשרתי, עם תואר שני במינהל עסקים וכ-30 שנות ניסיון בהייטק בתחומים שונים, בין היתר כ-10 שנים גם בשליחויות שונות בחו"ל. אבל דווקא בשנים האחרונות חשתי שאני חייב להעניק את הידע שצברתי דווקא לדור העתיד ולשמש מורה למתמטיקה ומחנך.
לפני קצת יותר משנה עברתי הסבה להוראה במסגרת תכנית "אלפא" במכללה האקדמית אחוה. מדובר בתכנית המיועדת לאקדמאים בעלי רקע איתן במקצועות המתמטיקה וההנדסה, אשר רוצים לעשות הסבה להוראת המתמטיקה במטרה להביא לחיזוק דור העתיד. אני באמת מאמין שבעזרת המתמטיקה ובעזרת חיזוק התחום לבני הנוער שלנו, יהיה להם עתיד מקצועי טוב יותר.
השנה התחלתי ללמד וכבר על ההתחלה אני שומע את השאלה הנפוצה, "בשביל מה אני צריך ללמוד מתמטיקה?" הגדיל ושאל אחד מתלמידיי, תלמיד כיתה יב' הלומד במגמת 5 יחידות, "בשביל מה אני צריך ללמוד מתמטיקה? "אימי ד"ר לביוטכנולוגיה בחברת הייטק, אבי מהנדס מחשבים בחברת גדולה, כשאני שואל אותם שאלה בחומר הלימוד באלגברה או בגאומטריה שאני לומד כרגע, לוקח לכל אחד מהם המון זמן לפתור תרגיל אם בכלל הם מבינים על מה מדובר. אז אולי לא צריך בכלל ללמוד מתמטיקה כדי להצליח ולהתקדם מקצועית בחברת הייטק?".
השאלה מופנית אלי מכיוון שאני כמורה למתמטיקה, מפגין את אהבתי למקצוע ומשתדל ללמד יותר מאשר את חומר הלימוד היבש לבגרות. מלבד זאת, התלמידים שלי יודעים שכמהנדס אלקטרוניקה מהטכניון בהכשרתי עם עשרות שנות ניסיון במגוון תפקידים בחברות הייטק שונות, אולי אצליח לשפוך להם קצת אור על השאלה הפשוטה למה עליהם להקדיש חלק ניכר מתקופת הנערות לעבודה סיזיפית של לימודים והוצאת אנרגיה (שלדעתם מיותרת) על הפעלת תאים אפורים בראשם הקודח מהורמוני ההתבגרות שעדיין לא נמוגו.
להכניס עניין מתוך ניסיון והבנה לחשיבות
הסיבה קשורה כמובן, בין היתר, לכתר של הכלכלה הישראלית אומת-ההייטק. ופה צריך לעצור רגע ולשאול, כשאנחנו אומרים להשתלב ולהצליח בהייטק, למה אנחנו מתכוונים? בקריירה הארוכה שלי בחברות הייטק בארץ ובחו"ל, התחלתי כמהנדס פיתוח, עברתי לתמיכה טכנית, והמשכתי לשיווק ואחר כך למכירות.
הייתי מהנדס חפ"ש ועליתי בכל שלבי הניהול עד לסמנכ"ל. אני חייב להודות שמשוואות מסדר גבוהה או בעיות של מצולע בתוך עיגול לא פתרתי ברוב שנותיי בהייטק. אבל לא היה תפקיד שבו הרקע המתמטי שבו צוידתי במהלך לימודי בתיכון ובלימודים הגבוהים לא שימש אותי ביומיום ועזר לי לפתור בעיות הנדסיות שונות, כמו גם בעיות ניהול מסובכות.
זה מתחיל מהשפה. שפת המתמטיקה היא שפה מדויקת ונצמדת להגדרות. אומרים שהגדרת הבעיה היא מחצית הדרך לפתרון. זה נכון בפיתוח, במכירות ובטח שבשיווק. חשיבה לוגית, קבלת החלטות מושכלת, פיתוח אלגוריתמיים הן טכניים והן ניהוליים בכולם עוזרת לך המתמטיקה.
אלפי דיונים עם אנשי פיתוח והנדסה כשאתה בא לשכנע צוות ביעדים ברי השגה, עדיף שתכיר את החומר ותדע להסביר את עצמך במספרים, חישובים וכלים לוגיים.
לא תוכל לעשות זאת ללא שנים של חשיבה ותרגול, זה צריך להיות חלק מבסיס הידע שלך, מצורת החשיבה שלך, ומארגז הכלים שאתה נושא לעולם.
כל זאת הוביל אותי להבין שכדי שלדור העתיד שלנו שירצה להשתלב בתעסוקה הישראלית בה לא מעט הייטק, הוא חייב לדעת מתמטיקה. לכן החלטתי לעבור הסבה להכנס לכיתה ולנסות להלהיב את בני הנוער במקצוע שעשוי לשרת אותם, אפילו בעקיפין - בעתיד.
צפו בסטיב ג'ובס מדבר על הגילוי החשוב של השינוי שניתן לעשות בכל גיל:
בשיתוף מגדלי הים התיכון