ביקור ממוצע אצל רופא בשוודיה: 22 דק'. וכמה בישראל?
מחקר בינלאומי שכלל עשרות מדינות חושף כמה דקות מוקצות לכם בביקור אצל הרופא, ומי המדינה שבה מוקדש למטופל הכי הרבה זמן. לעומת מדינות כמו שוודיה וארצות הברית, שבהן מוקדשות לכל מטופל כעשרים דקות, המטופלים הישראלים מקבלים מהרופא 7 דקות בלבד
מרגישים שהפגישות עם הרופא קצרות מדי? אתם כנראה צודקים: מחקר בינלאומי שכלל נתונים מעשרות מדינות, חשף כי משך הזמן שמקדיש לכם הרופא הולך ומתקצר, ובכמחצית מהמדינות - ביקור ממוצע אצל רופא נמשך פחות מחמש דקות. ישראל נמצאת במיקום לא מחמיא במיוחד עם שבע דקות בממוצע לפגישה עם הרופא - פחות מזימבבווה, רומניה, פולין, רוסיה, ומרבית המדינות המפותחות.
מחקרים כבר קשרו בין קוצר הביקור אצל הרופא ובין פגיעה בבריאות המטופלים ושחיקה גבוהה של הרופאים, שנאלצים לבדוק עשרות חולים ביום ובתוך כך גם לבצע מגוון מטלות בו זמנית - בדיקות, אבחנות, פענוח ממצאים והחלטות על המשך טיפול.
כעת החליטו חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה לבחון מהו משך הזמן הממוצע שמוקדש לחולים בביקור אצל הרופא. החוקרים סקרו 178 מחקרים קודמים שכללו מידע מ-67 ארצות, על מעל 28.5 מיליון פגישות של רופאים עם מטופלים.
הממצאים הראו כי ב-18 מדינות, שמאכלסות כמחצית מאוכלוסיית העולם, ביקור ממוצע אצל הרופא נמשך פחות מחמש דקות. 25 מדינות נוספות מקצות פחות מ-10 דקות לכל מטופל בביקור אצל הרופא.
אחת המדינות שבהן הזמן משך אצל הרופא הוא הנמוך ביותר היא בנגלדש - שם נמשך הביקור 48 שניות בממוצע, בעוד שבשוודיה, שמערכת הבריאות שבה נחשבת לאחת המפותחות בעולם, הביקור נמשך 22.5 דקות בממוצע.
במקום השני אחרי שוודיה ממוקמת ארצות הברית עם 21 דקות ממוצעות לכל ביקור. ככלל, מרבית מדינות מערב אירופה נמצאות בראש הטבלה. בתחתית הטבלה נמצאות מדינות באפריקה, הודו ואסיה.
לדברי החוקרים, למשך הביקור אצל הרופא יש השלכות משמעותיות על בריאות המטופל: "כאשר המפגש עם הרופא ממושך, למטופל יש שיח ארוך יותר עם הרופא, שבמסגרתו הוא יכול לדון באופציות הטיפוליות שלו", הסבירו החוקרים, "עם זאת, גם כשהפגישה נמשכת 30 עד 40 דקות, אין ערובה לכך שהמטופל ייצא מרוצה".
מה תוכלו לעשות כדי למקסם את הביקור אצל הרופא?
1. הגיעו לתורכם בזמן: כשאתם מאחרים, אתם מבזבזים לא רק את זמנכם, אלא גם את זמנם של מטופלים אחרים, בשעה שהרופא ממתין לכם. ודאו כמה שעות לפני כי התור שלכם אכן מיועד לאותו יום ולאותה שעה, והגיעו לפחות עשר דקות לפני התור למרפאה.
2. הכינו כרטיס מגנטי מראש: מטופלים רבים מבזבזים שניות ארוכות ממשך הביקור הקצר המוקצה להם בחיפוש אחר הכרטיס המגנטי, שבלעדיו הרופא אינו יכול להתחיל בבדיקתכם. הכינו את הכרטיס מראש והגישו לרופא מיד בתחילת הביקור.
3. השתיקו את הטלפון: להשיב לשיחה בסלולרי בזמן הביקור, זה לא רק לא מנומס, אתם גם מבזבזים את הזמן שלכם ושל הרופא שלכם.
4. התחילו תמיד מהבעיה הרפואית בשעות האחרונות: מטופלים נוהגים להתחיל בהיסטוריה שהחלה בזמני עבר, מה שמקשה על הרופא לעקוב, ומוסיף פעמים רבות פרטים לא רלוונטיים. התחילו את הצגת המקרה שלכם בבעיה הנוכחית כרגע. בהמשך הביקור תוכלו להרחיב על הרקע וההיסטוריה הרפואית שלכם.
5. הכינו מראש את השאלות: יש מטופלים שנכנסים ללחץ אצל הרופא, ושוכחים פרטים חשובים שרצו לשאול. שלוש שאלות שתמיד מומלץ לשאול את הרופא בסוף הביקור: מה הבעיה שלי, מה הבירור הרפואי שצריך, ומה הטיפול.
צפו: השאלות שאתם צריכים לשאול את הרופא בכל ביקור